Suzukis Optimus 360-system fungera på motorer från 150 hästar och uppåt. Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Nya joystickstyrningen för mindre motorer

Joystickstyrning för utombordare har hittills främst fungerat på de allra största motorerna. Här är Suzukis variant för motorer i mellanstorlek. Båtnytt har provkört.

Text: Joakim Hermansson • 2017-02-28

Joystickstyrning är egentligen ingen nyhet på fritidsbåtar. Volvo Penta har ju sitt system för inombordare med IPS-drev, och Yamaha har lanserat sitt Helm Master för större utombordare, bara för att nämna ett par exempel. Så när japanska Suzuki i samarbete med amerikanska Seastar Solutions nu slår på trumman för Optimus 360, är den stora grejen att det räcker med utombordare på 150 hästkrafter för att få det att fungera. Visserligen fortfarande i dubbelmontage, men ändå inte de bjässiga pjäser på flera hundra hästar som en del andra lösningar kräver.

Grunden för Optimus 360 är Seastars elektroniska EPS-styrning, med en rattväxel som automatiskt anpassar sig till motorns varvtal. Vid låg fart i hamn innebär det få rattvarv och lågt motstånd för snabb och lätt manövrering. När varvtalet och därmed farten sedan ökar, blir det mer motstånd i ratten samtidigt som antalet varv för samma roderutslag ökar. Det ger bättre känsla och kontroll i styrningen, ungefär som på en modern bil med progressiv och hastighetsberoende servostyrning.

 

Nya joystickstyrningen för mindre motorer
Här ser vi placeringen av hydraulcylindrar, oljepumpar med styrbox, EPS-rattväxel, elektroniskt motorreglage, joy­stick, gateway och instrument kompletterat med autopilot.

En hydraulcylinder och en separat oljepump med styr­enhet krävs också till varje motor, liksom ett speciellt instrument och slutligen ett elektroniskt motorreglage, om det inte redan finns. Befintligt elektroniskt reglage kan kopplas in via en gateway, och kommunicerar med EPS-systemets nätverk via NMEA 2000. En kompatibel autopilot kan också hängas på, för ännu mer automatik. Det finns även möjlighet att installera EPS till existerande motorer som i originalutförande är mekaniskt styrda.

Några av fördelarna med EPS är att man helt slipper hydraulolja vid ratten och istället bara har den vid pumpar och cylindrar nära motorerna, samt att oljepumparna endast behöver jobba när man gör rattutslag, vilket både sparar el och minskar slitaget. För att sedan få själva 360-funktionaliteten tillkommer förstås också joysticken, som då blir förarens enda kontakt med båten när den ska manövreras. Optimus 360 är väl främst avsett för att lätt kunna hantera båten i trånga hamnar i låga farter, men fungerar också för att på ett enkelt sätt kunna hålla en stillaliggande position i strömt vatten, eller när sjö och vind påverkar. Snabbare än fem knop ska det i alla fall inte vara möjligt att köra med systemet aktivt.

Nästa sida: Så är det att köra med Optimus 360

Nya joystickstyrningen för mindre motorer

Jag provar Optimus 360 installerad i en Capelli 25 WA med dubbelmonterade Suzuki 150 DF, i ett par knops ström i sundet vid hotell Stenungsbaden i Bohuslän. Eftersom jag var ute på vattnet istället för att spela dataspel ­under min uppväxt, har jag ingen vidare grundkänsla för det här med joystick, utan kör för säkerhets skull ut båten på vanligt sätt med de konventionella reglagen. På fritt vatten och säkert avstånd från hårda bryggor och andra båtar börjar jag sedan laborera med den lilla spaken, och upptäcker att det faktiskt inte är så krångligt.

Att rotera en båt med dubbelmonterade utombordare är i och för sig ingen konst ens med vanliga reglage. Det är ju bar­a att föra det ena reglaget framåt och det andra bakåt, så vrider båten sig runt sin egen mittpunkt nästan av sig själv. Den stora finessen med Optimus 360 är istället att kunna förflytta båten i sidled, speciellt när det varken finns tid eller utrymme för de vanliga rattsnurrningarna i kombination med ideliga växlingar och gaspådrag omväxlande framåt och bakåt. Med ett lätt tryck åt sidan på joysticken slipper jag allt detta joxande, och kan istället följa hur motorerna helt automatiskt vinklas i läge och propellrarna börjar jobba.

 

Nya joystickstyrningen för mindre motorer
Förarplatsen på Båtnytts provkörda Capelli 25 WA, med joysticken centralt placerad. Elektroniska dubbelreglage och EPS-rattväxel, samt EPS-display flankerad av de vanliga motorinstrumenten.

Trycker jag hårdare så brummar det mer, och sidleds­förflyttningen går följaktligen fortare. Med boostknappen intryckt kan jag få ännu mera kraft, men då krävs ­också motsvarande varsamhet med joysticken. Ännu bättre ­fungerar nog den diagonala förflyttningen, som blir resultatet när jag petar joysticken till något av ytterlägena i hörnen. När strömmen drar genom sundet upplever jag nämligen några gånger att jag tappar fören vid sidledskörning, så att jag får vrida till lite på joysticken för att räta upp båten igen, men det fenomenet uppstår inte alls vid diagonal körning.

Optimus 360 funkar tvivelsutan som det ska, och är en god hjälp att ta till i trånga situationer. Men om jag får avsluta med att vara lite tråkig och bakåtsträvande så vill jag ändå framhålla att egen körförmåga och erfarenhet räcker väl så långt.

 

Pris: Cirka 200 000 kronor
Info: Comstedt.se

TV: Så får joystickstyrningen båten att dansa balett

Fyra klassiska utombordare på 80 hk i hård kamp

Gäster kastades överbord under ribbfärd – föraren åtalas


Text: Joakim Hermansson • 2017-02-28
ArtiklarLivetOmbordBåttillbehörTeknik
Scroll to Top