Cruise sub är tänkt att köra gäster från kryssningsfartyg och finare semesteranläggningar på sightseeing i havsdjupen. Illustration: U-boat Worx

Artiklar

Här är ubåten som är havets turistbuss

Glöm det här att det bara är militärer, forskare och ruskigt rika som kan utforska havsdjupen. Nu kommer den relativt lättmanövrerade och lättskötta ubåten Cruise sub som ska göra världen under ytan tillgänglig för många fler.

Text: Jens Augustinsson • 2016-04-14

TV: Här stiger ubåten upp genom den arktiska isen

Här är ubåten som är havets turistbuss
Cruise sub 9 är den största modellen i serien och rymmer nio personer. Illustration: U-boat Worx.

Det är tillverkaren U-boat Worx som har utvecklat en modell som är speciellt designad för att användas på kryssningsfartyg och semesteranläggningar runt om i världen. Den byggs i tre olika varianter för att ta 5,7 eller 9 personer och som mest ska den klara att gå ner till hela 1 140 meters djup.

De stora bubblorna där passagerarna är placerade ska enligt tillvekaren också göra att man får en undervattensupplevelse som tidigare aldrig varit möjlig. Sätena kan dessutom roteras så att man alltid får den bästa utsikten.

Litet underhållsbehov, lätt laddningsförfarande och enkelt handhavande ska göra ubåten lättskött och lättanvänd.

Fartresurserna är kanske inte lika imponerande som dykdjupet. Men å andra sidan så har man väl inte så bråttom när man väl kommer ner i undervattensvärlden. Ubåten drivs av 6 stycken 5,5 kilowatts elmotorer och toppar makliga 2,5 knop i såväl ytläge som undervattensläge. 

Fakta: Cruise sub (för 9 personer)

Längd: 4,99 meter
Bredd: 3,55 meter
Höjd: 2,60 meter
Vikt (u. passagerare): 14 ton
Max last: 950 kg
Material: Akrylplast och stål

Här är ubåten som är havets turistbuss
De dubbla genomskinliga kupolerna på Cruise sub gör att alla passagerare får lika bra utsikt. Stolarna är också vridbara för att man alltid ska vara vänd mot bästa utsikten. Illustration: U-boat Worx.

TV: Här dyker ubåtspioniären ner till valarna

Bilder: Här är miniubåtarnas Ferrari


Text: Jens Augustinsson • 2016-04-14
ArtiklarLivetOmbordUbåt
Scroll to Top