En propagandadag för svenskt båtliv. Augustisol över Ulsholmen i norra Bohuslän. Foto: Jens Augustinsson

Artiklar

Här punkteras 5 fördomar om svenskt båtliv

Våra skärgårdar är fulla av farthuliganer i feta nya båtar som drar mycket svall. Eller? Tittar vi på färska fakta från den senaste stora Båtlivsundersökningen, gjord av bland annat Transportstyrelsen så framträder en helt annan bild. Kolla själv och se om dina egna fördomar stämmer eller inte.

Text: Jens Augustinsson • 2016-03-23 Uppdaterad 2021-06-09

5 vanligaste misstagen båtförare gör i aktersvall

10 misstag som gör dig hatad vid vårrustningen

Det går ju knappt att ta sig fram i farlederna längre på grund av alla stora schabrak som nästan plöjer rakt över en

Visst kan det kännas så ibland när man kör i trånga farleder. Stora båtar syns, hörs och utmärker sig ofta mycket. Men sett till totalen så dominerar ändå småbåtarna. En förkrossande majoritet, eller närmare bestämt 72 procent, 545 000 stycken, är kortare än sex meter och har en motor under 10 hästkrafter.
De ruffade motorbåtarna med övernattningsmöjligheter, som man kanske främst tänker på som fart- och svallmonster utgör bara 11,4 procent av båtbeståndet, 86 500 till antalet.
Det totala antalet båtar i sjödugligt skick i hela landet anges vara 756 500.

 

Man ser så få klassiska, vackra linjesköna båtar på sjön nuförtiden

Nja, det stämmer nog inte riktigt. Det är faktiskt så att cirka 30 procent av vårt totala båtbestånd består fortfarande av båtar byggda 1980 eller tidigare. Och bara 19 procent är byggda 2001 eller senare.
I kategorin ruffade segelbåtar är 39 procent av båtbeståndet tillverkat tidigare än 1980. Men i den kategorin finns det också en hög andel båtar tillverkade 2001-2010, hela 21 procent.

Medianåldern, alltså det tillverkningsår som hamnar precis i mitten mellan de äldsta och nyaste båtarna som är med i undersökningen, är 1982 repektive 1983 för ruffade motorbåtar och ruffade segelbåtar. För dagtursbåtar och kategorin liten båt är medianåldern 1995 repektive 2010. Av detta kan man dra slutsatsen att de ruffade båtarna, som förmodligen också är lite större, har en betydligt längre livslängd än de små båtarna.

 

I Sverige är vi i alla fall patriotiska och stödjer den svenska båtindustrin och handlar bara blågult

Det skulle man ju kunna tro om man ser det i ett historiskt perspektiv, då 70- och 80-talet var en tid när varenda garage mellan Österlen och Överkalix stank av styrén. Men under 2015 såldes det totalt 16 533 nya båtar i Sverige, och 10 800, eller 65 procent av dessa var importerade. Främst från Kina, Finland och Norge.

 

De allra flesta båtarna finns längs våra havskuster

Det stämmer faktiskt inte alls. I såväl kategorierna liten båt, dagtursbåt och ruffad motorbåt så finns över hälften av båtarna i våra inlandsfarvatten. Det är bara i kategorin ruffad segelbåt där de flesta har sin hemmahamn vid havet. Och totalt sett så har tre av fyra båtar sin hemmahamn i något av våra inlandsfarvatten. Dock bör väl tilläggas att väldigt många båtar i Stockholmsregionen har hemmahamn inne i Mälaren men används nog först och främst ute i havsskärgården.

 

Det dräller ju av aluminiumbåtar nuförtiden

Nej, så är inte fallet. Hela 82 procent av det totala båtbeståndet är plastbåtar. Det är lika stor procentsats som vid senaste undersökningen, 2010. Däremot så är det sant att aluminiumbåtar ökar i popularitet och andelen har ökat från fyra till sex procent av totala antalet båtar sen 2010.

 

 

Guide: Bada bastu i Stockholms skärgård

Bilder: Båtlivet på det ljuva 70-talet

Fem roliga vattenleksaker till sommaren

10 bästa tipsen för ett lyckat begagnatköp av aluminiumbåt


Text: Jens Augustinsson • 2016-03-23
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top