Nu står Alu-båtar för 30 procent av nybåtsförsäljningen // Foto: Alukin

Artiklar

Intresset för Alu-båtar bara ökar

Står för 30 procent av nybåtsförsäljningen.

Text: Martin Strömberg • 2018-04-24 Uppdaterad 2018-04-24

Förra året såldes ungefär 20 000 nya båtar i Sverige, en stor majoritet av dessa är motorbåtar upp till åtta meter med allt större utombordare.

Och de senaste åren har intresset för Aluminiumbåtar fullkomligt exploderat.

– Suget är enormt. Man vill ta sig ut och bada eller ta sig till en restaurang, och åka hem igen på kvällen. Mycket kretsar kring vattensport, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat, till Dagens Industri.

Trenden med aluminiumbåtar kommer naturligtvis främst från Finland, där de står för 60 procent av nyförsäljningen, och där flera av de största tillverkarna finns.

För den som är sugen på att kanske köpa sin första båt i år, plast eller aluminium, har Mats Eriksson några råd.

– Den första båten tycker jag bör vara en begagnad så att man börjar med något man snabbt kan ta sig ur, utan att det kostar för mycket, om båtlivet inte passar en. Gör inte en för stor investering om du är nybörjare, tycker han.


Text: Martin Strömberg • 2018-04-24
ArtiklarBåtnytt
Scroll to Top