1568375.jpg
Tre modeller från nytt svenskt båtmärke
Iron Boats har världspremiär på båtmässan i Göteborg
De såg ett gap mellan traditionella båtar och RIB-båtar.
Nya Iron Boats är tänkta att fylla det hålet.
Mannerfelt Design Team i Täby, välrenommerade skrov- och båtdesigners, fick uppgiften att skapa de nya båtarna och resultatet, IRON 767 samt IRON 707, kommer att premiärvisas på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari.
Den minsta modellen, IRON 647, kommer att synas på Allt för sjön i Stockholm en månad senare.
Männen bakom Iron Boats är bröderna Lars och Henrik Peterson, även kända som Järnbröderna. De har sedan tidigare nått stora framgångar med RIB-märket Brig Boats, och testar nu ett nytt koncept.
Så här beskriver de själva Iron-Boats:
”Genom att kombinera RIB-båtens sjöegenskaper, mjuka gång och tubens fenderfunktion med plast- och aluminiumbåtars stora inner- och förvaringsutrymmen, är Iron Boats ett unikt koncept. Båtarnas höga stäv ger torr gång och de låga skrovsidorna sparar vikt, vilket ger fin balans. Även den centrerade styrkonsolen bidrar till god viktfördelning och rörlighet i båten och en suveränt vindskyddad förarmiljö. Med stora förvaringsutrymmen, vattensportstolpe och lättillgängliga badplattformar erbjuder Iron Boats ett lätt och roligt båtliv.”
Iron Boats har motorer från Evinrude och navigationsutrustning från Garmin.
Medan många andra båtmärken ofta använder 20–40 unika delar för varje modell, har Iron Boats tre modeller med nio gemensamma moduler. Det gör produktionen kostnadseffektiv och ger en hög kvalitetsnivå som står sig väl, i jämförelse med betydligt dyrare prestandabåtar.
Specs, Iron 767:
Längd: 7,70 m
Bredd: 2,44 m
Vikt (utan motor): 1 200 kg
Rekommenderad motorstyrka: 200-300 hk
Bränsle: 260 l
Antal personer: 8
Topphastighet: 40-50 knop
Specs, Iron 707:
Längd: 7,12 m
Bredd: 2,44 m
Vikt (utan motor): 1 000 kg
Rekommenderad motorstyrka: 150-225 hk
Bränsle: 185 l
Antal personer: 7
Topphastighet: 40-50 knop
Text: Martin Strömberg • 2019-01-29
Artiklar • praktisktbatagande