Hydra är en perfekt båt för den som vill utmana sin seglingsförmåga och kunna kappsegla konkurrenskraftigt till en rimlig kostnad // Foto: Lars Ericsson

Artiklar

KLASSIKERN: Hydra

Ett dynamitpaket i miniformat

Text: Jessika Ericsson • 2020-10-30 Uppdaterad 2024-03-27
Ett dynamitpaket i miniformat

 

När vi träffar Anna-Lena Nilsson och Åke Medén för att kika närmare på deras Hydra, Orange Dynamite, är de på väg till en restaurang i Sundsvalls stenstad. Självklart tar de båten in till centrum,

från hemmahamnen ett par mil söder om stan. Det blir ett extra träningspass. För de har märkt att all tid i båten, där trim, positioner och vinklar testas, gör skill- nad när de ställer Hydran på startlinjen. Åke har seglat hela livet medan Anna-Lena, som gillar sportdykning, har tillbringat mer tid under vattnet. Seglingen hittade hon till för bara några år sedan.

– Åkes barn seglar jolle, och jag började vara med när ungdomarna tränar. Då kände jag hur kul det är med segling, så jag och Åke tänkte att vi kunde kappsegla tillsammans med en kölbåt.

Sagt och gjort. Paret skaffade en Albin 550 med fällköl. Men den blev inte långlivad. Anna-Lena beskriver seglingsegenskaperna som att segla en träsko med mast. Istället investerades 6 000 riksdaler i en Hydra med motor och vagn.

– Man kan säga att vi köpte en fyrtaktsmotor och fick en båt med på köpet, säger Åke.

Åkes båtar har faktiskt krympt de senaste tio åren. Han har tidigare seglat betydligt större segelbåtar, som en 43-fots Grand Soleil till exempel. Men nu är det små båtar, med låga SRS-tal och trimning till tusen, som gäller.

– Det är roligt att det finns så många små, gamla båtmodeller som det går att prestera med.

Ganska snabbt blev paret lite mer tävlingsinriktade. Och framgångsrika. För Anna-Lena har det gått snabbt framåt.

– Från början var jag helt koncentrerad på vilka snören jag skulle dra i. Nu när jag kommit in i seglingen går det att hänge sig åt själva tävlingsmomentet. Även i lätta vindar är det häftigt när man känner att vi tar meter för meter. Det ger puls. Jag hoppas att fler upptäcker sporten segling.

KLASSIKERN: Hydra
KLASSIKERN: Hydra
En ulv i fårakläder. När den här söta lilla Hydran ställer sig på startlinjen går inga båtar säkra // Foto: Lars Ericsson
KLASSIKERN: Hydra
Anna-Lena och Åke bevisar att det går att kappsegla framgångsrikt med en liten och gammal båt // Foto: Lars Ericsson

 

Båda älskar utmaningen att få en gammal båt att prestera. Och de lyckas bra. De senaste säsongerna har det blivit topplaceringar på de flesta kappseglingar som paret ställt upp i, med en seger i anrika Ulvöregattan 2017 som pricken över i. Nya seglingsutmaningar lockar, och paret drar sig inte för att testa vad Hydran går för i lite större startfält, som till exempel Lidingö runt.

Men först ska båten trimmas ett snäpp till.

– Jag tror det finns en halv växel till att plocka ur den här lilla orange skönheten, säger Åke.

Det han främst har i kikaren är genuan. Kanske flytta in genuaskenan och eventuellt ta hjälp av någon segel- makare för att optimera formen på seglet. Och så finns planer på att jobba med kölen.

– Eventuellt tar vi oss an kölen under vintern. Den är putsad och slipad, men inte fräst och spacklad för att justera ojämnheter. Finspackling skulle kunna ge ett litet lyft på kryssen.

Sedan tidigare har mastfoten höjts. Inte för att få större masthöjd utan för att skruvarna var dragna i botten. Rodret är genomgånget, liksom skottet och skotskenorna. Spridarna har vinklats om, vantinfästningarna har flyttats och förstärkts, däcket har målats om och en massa andra förbättringar har gjorts.

För Åke och Anna-Lena börjar kappseglingarna hemma i garaget. Inget lämnas åt slumpen när båtens alla detaljer trimmas. Och de har inte begränsat sig till det rent funktionella. Även utseendemässigt har Orange Dynamite piffats upp till en riktig pärla. Däcket har handmålats med båtnamnet väl synligt, den har fått en ny, matchande sprayhood och ett nytt innertak.

KLASSIKERN: Hydra
I stort sett består inredningen av fyra kojer. De två främre upptar hela förskeppet och de två bakre sticker in under sittbrunnsbänkarna // Foto: Lars Ericsson
KLASSIKERN: Hydra
Lättviktspentry optimerat för kappsegling. Standard i Hydra är annars en lådmodul som rymmer både tvålågigt kök och köksförvaring // Foto: Lars Ericsson

 

INTERIÖR

Sexmetersbåtar har sällan dusch och akterkabin. Hydrans innerutrymmen är små. Men det hindrar inte ruffen från att vara ändamålsenlig, ljus och trivsam.

Det finns inte många som frivilligt skulle tillbringa en regnig treveckors båtsemester med en familj i en 20-fots båt. Innerutrymmena i en segelbåt som Hydra är pyttesmå. Det är en ruff som man hukar, kryper, sitter och ligger i. Men ser man det som en enkel övernattningsmöjlighet för sina frilufts- och seg- lingsäventyr är den perfekt. Det går att sova bra, äta, laga enklare mat, förvara packning och få skydd vid dåligt väder. En enkelhet som kan vara befriande om man vill slippa bekymra sig om eldragningar, gasolkopplingar och septitömningar.

De fåtal kvadratmeter som utgör Hydrans innerutrymmen är förhållandevis väl utnyttjade. Salong och förpik sitter ihop i ett enda utrymme utan avgränsande mittskott.

I stort sett består inredningen av fyra kojer. De två främre upptar hela förskeppet och de två bakre sticker in under sittbrunnsbänkarna. Alla fyra kojer är både långa och breda nog att erbjuda bekväm sovkomfort för vuxna personer.

Den höga och välvda öppningen mot sittbrunnen tillsammans med en ljus plastmatta i taket och vitmålat skrov gör att det blir väldigt ljust inne i ruffen. De relativt långa och höga fönsterrutorna bidrar också.

Hydran såldes även som halvfabrikat, så det finns lite olika varianter på inredning. Det vanliga är att ha pentryt inrymt mellan för- och akterkoj. Det utgörs då av en trähurts som är bred nog att precis rymma ett tvålågigt spritkök som kan vara kardanupphängt. Mot skrovsidan finns fack och hyllor för köksförvaring. Den nedre delen av hurtsen brukar ha stora utdragslådor för bestick, matporslin med mera.

En annan variant är att pentryt ryms i en utdragbar låda som skjuts in i öppningen till den ena stickkojen. Det ger en ännu luftigare ruff på bekostnad av en stickkoj och lite mindre köksförvaring.

På Orange Dynamite har pentryt skalats ner till ett campingkök av friluftsmodell som får plats i ett av stuvutrymmena under kojerna. En trähurts väger en del. Tillräckligt många kilo för att eventuellt kunna vara till nackdel i svaga vindar. Istället har Åke och Anna-Lena en Porta potti i utrymmet där pentryt brukar vara.

Stuvutrymmen är det relativt gott om. Under kojerna finns stuvfack som man kommer åt genom att lyfta på dynorna och öppna en lucka. Längs skrovsidorna löper hyllor som är lättåtkomliga, och längst fram i förskeppet finns ett djupt stuvfack.

För Åke och Anna-Lena är det en stor fördel att ruffen är så rak och enkel. Segel och segelställ är skrymmande, men får lätt plats på de två bakre kojerna.

 

KLASSIKERN: Hydra
Trivsamt krypin för alla möjliga seglings- och skärgårdsäventyr // Foto: Lars Ericsson
KLASSIKERN: Hydra
Det utvecklar balanssinnet att röra sig snabbt på fördäcket på en båt av Hydrans storlek // Foto: Lars Ericsson

 

EXTERIÖR

Sex meter lång, två meter bred och en meter under ytan. Hydrans jämna och fina talserie fortsätter med en kölvikt på 400 kilo, vilket är precis hälften av hela båtvikten på 800 kilo. Det bidrar till bra styvhet för en så lätt båt och var en av anledningarna till att Åke och Anna-Lena slog till med just en Hydra.

I sin genre är Hydra en av de starkare konstruktionerna. Den byggdes med förstärkningar i botten och vid kölen. Basinredningen och kölen bultades till skrovet via en bred fläns, och vanten var starkt infästa. Men det har gått många år sedan dess, och vill man, som Åke och Anna-Lena, pressa sin Hydra till toppfart är det en bra idé att stärka upp skrovet vid vantinfästingarna och eventuellt runt mastfoten.

– På gamla båtar sitter allt lite löst. Det märker man när man försöker optimera farten. När vi spände upp vant- skruvarna ville däcket följa med upp. Där behövde skrovet styvas upp.

Samtidigt tycker Åke att en av fördelarna med båten är att den är väldigt stark i hjärtstockarna.

– Det går att få den väldigt stum och trimbar. Dessutom är underkroppen ganska modern i formen. Kölen är en bulbköl som sitter relativt långt fram. Sammantaget ger det en fin känslighet på rodret, tycker jag.

Däcket har ett lite speciellt utseende med dels en vanlig överbyggnad, dels ett rundat valfiskdäck. Ingången till ruffen har ingen traditionell skjut- eller draglucka. Istället är nedången en förhöjd och något lutande öppning i skottet. En sprayhood ordnar regn- och stänkskydd.

Orange Dynamite har ett i matchande orange färg. Originalsittbrunnen på Hydran är ganska rymlig och praktisk för flera personer att vistas i samtidigt. På Orange Dynamite är den avdelad av skotskenan, som är uppflyttad till sittbrunnstofterna.

– Ur komfortsynpunkt är det jättebesvärligt med skotskenan där. Det blir en massa snören som hamnar mitt i vägen. Men det får man leva med om man vill att det ska gå fort.

Det är inte alltid det finns Hydror i omlopp på begagnatmarknaden. Den tillhör typen av båtar som tyvärr alltför ofta blir stående på land år efter år. Då de kommer ut till försäljning brukar priserna ligga i spannet från gratis till 15 000 kronor, beroende på skick och utrustning. I den övre regionen återfinns pärlor som är pedantiskt skötta och utrustade med nyare segel, dynor och utombordare.

En prisvärd båt, minst sagt.

Åke och Anna-Lena gav 6 000 kronor för båten och 20 000 kronor för ett nytt segelställ. Nu har de en bobar och konkurrenskraftig segelbåt som enkelt kan dras efter bilen om de vill segla i Stockholm, på västkusten eller i Kroatien. Med centrumlyft går den att sjösätta med en vanlig traktor.

Hydra är en perfekt båt för den som vill utmana sin seglingsförmåga och kunna kappsegla konkurrenskraftigt till en rimlig kostnad. Men den passar även ensamseglaren, nybörjaren eller en liten besättning som vill ha en trygg och grundgående båt som seglar fint. Och det till ett pris som är så lågt att det inte ger dåligt samvete om båten skulle råka bli liggande vid bryggan ett par veckor.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2020/11

 

KLASSIKERN: Hydra
Ingången lutar något, men sprayhooden ordnar fint regn- och stänkskydd när luckan är öppen // Foto: Lars Ericsson
KLASSIKERN: Hydra
Sittbrunnen har gott om plats med breda och fina sarger om man vill styra uppe på kanten // Foto: Lars Ericsson
KLASSIKERN: Hydra

Klassikern: Nordstar 24 Patrol

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

KLASSIKERN: Förverkligade barndomsdrömmen om en Maxi 108

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Smaragd – byggd för energiska seglare

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Jessika Ericsson • 2020-10-30
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top