Den perfekta kanalbåten, men också för långa resor över hav och sjöar, menar ägaren, Mats Pegelow // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Klassikern: Nimbus 37 Trawler

Rolf Eliassons 4000-skrov var grunden för en lång rad succémodeller från Nimbus. 37 Trawler, 370 Coupé och 380 Commander är tre av dem – fast egentligen är det samma båt.

Text: Joakim Hermansson • 2021-06-15

 

Kärt barn har många namn. När Nimbus Boats i Långedrag utanför Göteborg 1995 lanserade sin Rolf Eliasson-designade 37-fotare för bekväma långfärder byggdes den på samma skrov som det då decenniegamla flaggskeppet Nimbus 4000 och kallades Nimbus 37 Trawler.

Ett par år senare ändrades modellnamnet till 370 Coupé, och 2003 fick den slutligen heta 380 Commander, för att harmoniera med nylanserade kusinen Storebro 410 Commander, som också ingick i koncernen.

I samma veva förlängdes badbryggan, vilket gav de extra 30 centimeter som gjorde att båten helt regelrätt kom upp i 38 fot. Hela tiden har skrovet handlaminerats i en sandwichkonstruktion, med Divinycell som distansmaterial mellan skikt av glasfibermattor och polyesterplast.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Paret Pegelow är oftast ensamma ute i båten, och kan därför unna sig lyxen att använda gästhytten till lättåtkomlig förvaring av skrymmande attiraljer // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Salongen erbjuder sittplatser för en handfull middagsgäster som kan njuta av utsikten genom de stora sidorutorna. Välutrustat pentry i direkt anslutning // Foto: Joakim Hermansson

 

Kullaviksbon Mats Pegelows exemplar från 1996 är följaktligen och egentligen en Nimbus 37 Trawler, som han själv importerade från Tyskland 2002. Då hade båten knappt fått känna saltvatten överhuvudtaget, men däremot nästan 400 timmar på floden Mosel med dess angränsande vattendrag.

Efter trailertransport hem till den svenska västkusten byttes propellrarna ut, och familjen Pegelow kunde börja utforska främst västsvenska och danska vatten med sin fina båt. Två gånger har man också hunnit med hela resan genom Göta kanal upp till Mem, för att sedan ta sig hemåt genom Östersjön, Öresund och Kattegatt.

– Den perfekta kanalbåten, men också för långa resor över hav och sjöar, menar Mats Pegelow.
Efter 1 600 timmars körning tyckte han dock inför fjolårets säsong att de båda Volvo Penta-motorerna av typen 41 TAMD 41 P hade börjat krångla alldeles för mycket, med ideliga små och stora reparationer och krävande serviceåtgärder.

– Det var pumpar och generatorer och allt möjligt, och så snart vi lagat något var det dags att ta sig an nästa fel, trots att såna motorer lätt ska kunna gå 5 000 timmar eller ännu mer, konstaterar han och skakar på huvudet.

I det läget var alternativen att göra den tids- och kostnadskrävande investeringen i nya maskiner eller att helt enkelt avyttra båten.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Två upphöjda bäddar i förpiken, med mycket plats att förvara personliga tillhörigheter i skåpen undertill samt på skrovsidornas hyllor och i de båda garderoberna akterut // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Den som vill duscha ombord har rejält svängrum för det och kan till och med sitta ner under tiden. Den generösa tvättbänken med handfat döljs utanför bild, till höger om dörren // Foto: Joakim Hermansson

 

– Vi älskar ju båten och har alltid vårdat den, uppdaterat all utrustning löpande och tagit väl hand om den, så vi bestämde oss till sist för att satsa på nya motorer, förklarar Mats Pegelow.

Att originalmotorerna krånglat såpass mycket gjorde att valet föll på två nylanserade japanska Yanmar 4LV á 250 hk, som tillsammans ger 100 hästkrafter mer än tidigare. Zipwakes interceptorer, fembladiga Michiganpropellrar och en viktminskning med 400 kilo jämfört med originalarrangemanget fick upp toppfarten till 28,3 knop.

– Ännu viktigare är att de nya motorerna ger en mycket mer vibrationsfri och tystare gång, med nästan helt ljudlösa och mjuka hydrauliska backslag. Det har höjt hela komforten ombord, prisar Mats Pegelow trots att nettokostnaden landade långt över en halv miljon kronor, även när de gamla motorerna sålts vidare.

– Det är ändå värt varenda krona, slår han fast.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Under akterdäckets båda luckor döljs det stora motorrummet, med två sprillans nya Yanmarmotorer. Tillsammans levererar de 500 hästkrafter och en toppfart pá? 28,3 knop // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Föraren har fantastisk utsikt och överblick från flybridge, med alla instrument och reglage samlade inom bekvämt räckhåll // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR

KÖRSBÄR GER KARAKTÄR

Senare årsmodeller har inredning av traditionell mahogny, men i Mats Pegelows tidiga exemplar Aquarius är snickerierna utförda i elegant körsbärsträ som ger båten karaktär.

Nimbus 37 Trawler är interiört uppdelad i tre avskilda områden med olika syften: sova och bo, köra och färdas samt äta och umgås. Genom skjutdörrarna på båda sidorna kommer man in i den något upphöjda styrhytten, med förarplatsen på styrbordssidan och ett passagerarsäte för två på babordssidan. Däremellan leder en trappa förut ner till bodelen, med ägarhyttens två höga bäddar inne i förpiken.

Under kojerna finns mycket plats för att förvara personliga tillhörigheter i skåp och lådor samt även uppe på skrovsidornas hyllor eller i garderoben akterut. En enda däckslucka och ett par mindre skrovfönster ger med moderna mått mätt inte så mycket ljusinsläpp, vilket skapar en något murrig, men ändå trivsam känsla. Till det bidrar inte minst de eleganta inredningssnickerierna i finaste körsbärsträ, som på senare modeller har ersatts av mer traditionell mahogny. Dessa har också ytterligare en da̡?ckslucka, istället för garderob upp i tak.

Catharina och Mats Pegelow är oftast ensamma ute i båten och kan därför unna sig lyxen att använda gästhytten till lättåtkomlig extraförvaring av skrymmande attiraljer såsom dynor och extrastolar, snarare än för boende.

Annars finns här en fin dubbelkoj, samt liten sittplats och ändamålsenlig garderob, bakom en dörr på babordssidan av nedgången. Inne på toaletten mittemot har den som vill duscha rejält sva̡?ngrum och kan till och med sitta ner under tiden, på en snygg bänk av sköna och vattentåliga teakribbor. En generös tvättbänk med handfat ryms förstås också här inne, med full access till den när dörren har stängts igen.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
En praktisk skjutdörr i glas öppnar upp mellan salongen och akterdäcket, som på just det här exemplaret har ett skyddande tak utöver kapellet // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Skjutdörrar på överbyggnadens båda sidor ger bekväm åtkomst till gångdäcket för såväl förare som passagerare. Förarplatsen är föredömligt utformad, med god runtomsikt // Foto: Joakim Hermansson

 

Akter om styrhytten leder ett trappsteg ner till salongen, med sittplatser för en handfull middagsgäster i U-soffan runt bordet på babordssidan. Inte sällan händer det att Mats Pegelow smiter hit från sitt närbelägna kontor, för att i rätt miljö arbeta i lugn och ro med egenutvecklade bolaget Portlux, ett system för administration av fritidsbåtshamnar.

Vid bordet njuter man av utsikten genom de stora sidorutorna och kan konversera den som tillreder måltiden i styrbordssidans välutrustade pentry. Utöver den rikliga standardutrustningen har Pegelows också plats både för en rejäl och välfylld vinhylla och en smidigt lättåtkomlig och flitigt använd espressobryggare.

– Det ska vara gott att vara ute i båten, och då ska man vara välförsedd med livets goda, poängterar Mats Pegelow med ett skratt.

Tillbaka till styrhytten och förarplatsens utformning, som inte kan beskrivas som annat än föredömlig. Från förarens upphöjda position är det inte bara enkelt att följa det som händer på vattnet runtomkring, utan också att se alla instrument och nå reglagen. Någon dedikerad plats för plotter fanns dock inte från början på en båt med ursprung i mitten av 1990-talet, så den har Mats Pegelow istället arrangerat med bygelmontage strax intill. Hans Nimbus 37 Trawler är till och med utrustad med en backspegel för att kunna se akterut i trånga hamnar eller farleder.

– Backspegeln är ett arv från båtens ursprungliga tyske ägare, och jag tycker att den fungerar fint, så den har blivit kvar, förklarar Mats Pegelow

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Kraftigt rostfritt räckverk, som är öppet vid det utskjutande peket, gör det lätt att komma ombord eller i land både vid bryggor och i naturhamnar // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Gångborden på hyttens båda sidor är inte särskilt breda, men ändå fullt tillräckliga för att kunna gå ut och hantera fendrar och förtöjningstampar // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR

STORSLAGEN FLYBRIDGE

Aquarius stora flybridge är den givna samlingspunkten under fina dagar, både under färd och när båten ligger stilla. Men skaffa ett heltäckande kapell, råder ägaren Mats Pegelow.

Nimbus 37 Trawler och dess snarlika efterföljare är ganska stora båtar som ger ett ståtligt första intryck. Designern Rolf Eliasson har tänjt på måtten till det yttersta för att skapa inre volym, men ändå lämnat fullt tillräckliga gångbord på hyttens båda sidor, så att man kan gå ut och hantera fendrar och förtöjningstampar.

Lättglidande glasskjutdörrar på båda sidor utgör praktiska entréer till båtens inre, men man kan också ta vägen över akterdäck och den större glasskjutdörr som finns där. På just paret Pegelows Aquarius har den förra tyska ägaren låtit montera ett specialbyggt tak över akterdäcket, som kapellväggarna också kan fästas i. Tillsammans ger de en synnerligen skyddad uteplats, för härligt umgänge eller måltider oavsett väderlek.

Under akterdäckets båda luckor hittar vi det stora och servicevänliga motorrummet, med två sprillans nya Yanmarmotorer som tillsammans levererar 500 hästkrafter och en toppfart pa̡? 28,3 knop. Badplattformen förlängdes något på senare årsmodeller, men fungerar väl också på Pegelows tidiga exemplar från 1996. Även med upphissad jolle stående på sidan, och tillhörande liten snurra hängande bredvid, återstår tillräckligt med plats för att kunna röra sig hyfsat bekvämt här bak. Dusch med varmvatten, för att kunna skölja av sig efter salta bad, finns förstås också här ute.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Flybridgen känns gigantisk, med gott om plats för gästerna att njuta i solen eller umgås. Att radarmasten står fint ur vägen kan man tacka det extra taket över akterdäck för // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 37 Trawler
Badplattformen förlängdes något på senare årsmodeller, men fungerar väl även på Mats Pegelows tidiga Nimbus 37 Trawler från 1996. Såväl jolle som snurra ryms också // Foto: Joakim Hermansson

 

Tre trappsteg leder upp till båtens flybridge, som i fint väder är båtens verkligt stora behållning. Här er- bjuds nästan hur mycket plats som helst för besättning och gäster att njuta i solen eller umgås. Att radarmasten har kunnat förpassas fint ur vägen kan man tacka det extra taket över akterdäck för.

Där ryms också ett par rejäla solpaneler som bidrar till att vistelserna i attraktiva naturhamnar kan bli längre. Föraren har en helt fantastisk utsikt och överblick från flybridge, med alla instrument och reglage samlade inom bekvämt räckhåll. Originaluppsättningen har efter motorbytet kompletterats med Zipwakekontrollen, snyggt monterad på en lutande högglanslackad teakkloss, och motorinstrumenten har såklart också förnyats.

– Vi tillbringar väldigt mycket tid här uppe, både under färd och när vi ligger stilla, säger Mats Pegelow och tipsar om att skaffa ett heltäckande kapell över flybridge.

– Det skyddar alla dynor och textilier, så att man slipper bära dem fram och tillbaka hela tiden.

Runt hela båten löper ett kraftigt rostfritt räckverk, som ger trygghet och säkerhet när man rör sig ombord. Framme vid det utskjutande peket i fören är pulpiten både högre och helt öppen, så att det ska vara problemfritt att häva sig upp och ombord, eller hoppa ner och i land, både vid bryggor och i naturhamnar.

Klassikern: Nimbus 37 Trawler

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

TV: Storebro Royal Cruiser 31 var den onda båten i Göta kanal

Klassikern: Solö Lyx III från Storebro

Expertguide: Nimbus 28 DC


Text: Joakim Hermansson • 2021-06-15
ArtiklarJoakim HermanssonKlassikernLivetombord.senimbusPraktiskt Båtägande
Scroll to Top