Bakom namnet TG döljer sig den legendariske båtracingföraren Tage Gustafson, som på 1970- och 1980-talen dominerade på tävlingsbanorna // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Klassikern: Robust båt med racinggener

Att placera hytten mitt i båten var framgångsreceptet när Tage Gustafson för drygt 30 år sedan skapade föregångaren till TG 7200.

Text: Joakim Hermansson • 2021-10-18

Våra grannar i öster kan inte bara skryta med sina tusen sjöar, utan har också en vidsträckt havsskärgård som både finländare och besökande båtfarare älskar att vistas i. Finnarna viker heller inte ner sig för lite dåligt väder när de ska ut till sina många gånger ensligt belägna skärgårdsstugor, så det är ingen tillfällighet att praktiska och väderskyddade pendlarbåtar såsom Targa, Minor och TG har sitt ursprung här.

Bakom namnet TG döljer sig den legendariske båtracingföraren Tage Gustafson, som på 1970- och 1980-talen dominerade på tävlingsbanorna och till och med satte världsrekord. Alla ville köpa hans egenproducerade tävlingsbåtar, så när Gustafson gav sig in på robusta bruksbåtar med goda prestanda blev även de mycket efterfrågade. Framgångsreceptet var att mittplacera hytten, så att det blev möjligt att få plats med både ett användbart akterdäck och ett litet fördäck. Så såg TG 7000 ut när den lanserades i slutet av 1980-talet, och trots att efterföljaren 7200 från strax efter millennieskiftet är något längre och har djupare V-skrov, så följer den tveklöst samma grundläggande TG-mall.


Hytten är ljus, rymlig, ombonad och välisolerad, så det är inga problem att under gång föra samtal utan att behöva höja rösten. Föraren har en bekvämare stol med armstöd // Foto: Joakim Hermansson

Framgångsreceptet var att mittplacera hytten, så att det blev möjligt att få plats med både ett användbart akterdäck och ett litet fördäck // Foto: Joakim Hermansson

För Värmdöparet Marie Lennerhed och Anders Löwenborg var TG 7200 förstavalet när de för fem år sedan skulle investera i en tålig och sjövärdig båt, främst avsedd för transporter ut till Kallskär i Stockholms ytterskärgård. Där delar paret och deras fyra barn i åldrarna 2 till 14 år en liten fiskebod med ett par andra familjer, gott och väl 40 sjömils gång från hemmabryggan långt inne vid Grantomta. Vid varje längre vistelse ute i skärgårdsparadiset blir det dessutom minst ett par båtturer till Möja eller Sollenkroka, för att hämta färskvatten eller andra förnödenheter, så familjens båt får verkligen bekänna färg.

– Den känns fantastiskt välbyggd, med superkvalitet rakt igenom, så vi har inget att klaga på. Möjligen skulle jag önska mig fjädrande stolar, men de som finns där nu funkar också bra, tycker Anders Löwenborg.

– Vår TG är verkligen en trygg familjebåt för alla väder, med ombonad hytt så att vi kan prata med varandra utan att behöva höja rösten, säger Marie Lennerhed.

Familjen Lennerhed Löwenborg är entusiastiska båtägare som också har en Dehler 32 för sköna seglingsturer, och en liten ribbåt för barnens vattenaktiviteter. Bland tidigare innehav finns såväl Dehler 29, Albin Ballad och Swede 38 som Yamarin 59 HT och den lilla men snabbseglande katamaranen Hobie 16. Den begagnade pendlingsdrömbåten TG 7200 av 2005 års modell köpte de av en privatperson på Ramsö och hann köra i två år innan utombordaren tackade för sig. Istället för den uttjänta 150-hästaren från Yamaha hängdes då en 25 hästkrafter starkare motor från samma tillverkare på akterspegeln.

– Toppfarten ökade inte med uppgraderingen till ny snurra, utan ligger fortfarande på 40 knop. Däremot kan vi marscha något snabbare nu, i knappt 30 knop och med lägre bränsleförbrukning än tidigare, konstaterar Anders.

Interiör


TG 7200 saknar avpassad plats för gps-plotter, så den har fått placeras på en bygel och skymmer därför delvis instrumenten. I övrigt fungerar förarplatsen utmärkt // Foto: Joakim Hermansson
Med båda iläggsskivorna på plats i U-soffan bildas avkopplande sittplatser för två familjer i den rymliga hytten, och ändå har även väskor och prylar gott om plats // Foto: Joakim Hermansson

Under U-soffans längsgående delar ryms stora stuvfack, och när förarstolen fälls upp öppnar sig en praktisk förvaringsplats för småprylar som man vill ha lättåtkomligt // Foto: Joakim Hermansson

Bäddas soffan på längden kan tre vuxna sova bredvid varandra med fötterna instuckna under akterdäck, men bildens dubbelsäng för två personer på tvären är nog att föredra // Foto: Joakim Hermansson

När U-soffan bäddas med dubbla iläggsskivor ryms två sittande familjer, som får plats med det mesta av sin packning undertill. TG 7200 är både ombonad och rymlig.

När Tage Gustafson skapade TG 7200 placerade han hytten mitt i båten, och den nås därmed genom praktiska glasskjutdörrar från både för- och akterdäck. Såväl glasdörrarna och de intillliggande fönstren bidrar, liksom hyttens övriga stora glaspartier och den vita mattan på tak och väggar, till ett trivsamt ljus och en välkomnande känsla när man kliver in. Förarplatsen är belägen direkt på styrbordssidan, där den som kör båten kan njuta i en skön vadderad stol som har både armstöd och förhöjd rygg. Ratten är inte justerbar men sitter på bekväm höjd och rätt avstånd från början, vilket gör behovet av justeringsmöjligheter mindre. Däremot hade det väl varit önskvärt med en plats speciellt avpassad för gps-plotter, men någon sådan finns inte att tillgå, utan den stora svarta tingesten får sitta på byglar där den i viss mån skymmer instrumenten bakom.

– Jag funderar på att själv modifiera instrumentpanelen så att plottern kan integreras, men än är jag inte klar över exakt hur det skulle kunna göras, säger Anders Löwenborg.

När förarstolen fälls upp öppnar sig en praktisk förvaringsplats för småprylar som man vill ha lättåtkomliga, medan den något enklare stolen på passagerarsidan döljer det lilla pentryt. Här blir stolsunderredets undersida en praktisk avställningsyta, med rostfri ho och dito kokplatta strax intill. De båda konsolerna framför sittplatserna är stora och rymliga, på babordssidan med massor av plats att stuva in skrymmande prylar såsom flytvästar till samtliga de nio personer som båten är CE-godkänd för. Styrbordssidans konsol rymmer istället elektronik, elcentral och värmare, men det finns ändå plats över till bland annat fler flytvästar, verktygsväska och förbandslåda.

Marie Lennerheds och Anders Löwenborgs TG 7200 används mestadels för längre transporter, men inför sommarlovet har de också hämtat barnen efter skolavslutningen på Nacka Strand och dukade då till kalas med saft och bulle på det lilla bordet som kan sättas upp mitt i U-soffan. Någon sen kvällstur hem från Gröna Lund har det också blivit, då de slutkörda bergochdalbaneåkarna kunde få slockna i båten. Bäddas soffan på längden kan tre vuxna sova bredvid varandra med fötterna instuckna under akterdäck, men för två personer är det nog bekvämare att ligga på tvären.

– När aktersoffan bäddas ut helt kan alla barnen ligga tillsammans där, och ändå ryms det en massa packning under och vid sidorna, berömmer Marie och tillägger att de ibland använder sin båt som en extra gäststuga.

– Det är väldigt smart med så mycket förvaringsmöjligheter långt ner i båten, eftersom det ger låg tyngdpunkt, framhåller Anders.

Exteriör


Som det mesta i övrigt på TG 7200 är även förtöjningsknaparna väldimensionerade och ändamålsenligt avpassade // Foto: Joakim Hermansson

Ett stadigt räckverk av aluminiumrör ramar in det lilla fördäcket, som skyddas av höga fribord. För den som vill ta en fika här kan ett litet bord sättas upp // Foto: Joakim Hermansson

Glasskjutdörren ger stor passage ut mot det lilla akterdäcket och släpper tillsammans med fönstret bredvid in massor av ljus i hytten // Foto: Joakim Hermansson

Skarndäcket är ganska smalt men rymmer en fotbredd, och längs hyttaket löper ett räcke som även funkar fint att hänga upp fendrarna i // Foto: Joakim Hermansson

Hytten är båtens huvudnummer, men ändå upplevs varken för- eller akterdäck som speciellt trånga. Höga fribord och stabila räcken ger trygghet.

Trots att TG 7200 bara är drygt sju meter lång och att den rymliga hytten upptar större delen av den längden upplevs det lilla fördäcket inte speciellt trångt. För den som vill ta en fika här framme kan till och med ett litet bord sättas upp. Det stadiga räckver­ket av aluminiumrör ramar in utrymmet, som också skyddas av de höga friborden. Längst förut höjs räcket till en pulpit, som fungerar väl när man ska häva sig om­bord från en låg klippa eller pontonbrygga. Ankarboxen är rymlig, och stuvfacket under den förliga sittplatsen likaså; här finns gott om plats för prylar som kan komma till användning. Alla förvaringsutrymmen ombord har målats snyggt med gelcoat på insidan, men har ingen in­nerliner. Som det mesta i övrigt på båten är även förtöj­ningsknaparna väldimensionerade och ändamålsenligt avpassade. Ett undantag från den regeln är möjligen för­däckets dränering, som upplevs i minsta laget och lätt kan sättas igen av barr och löv. En överbrytande våg skulle ta tid på sig att rinna ut, men skrovet håller å and­ra sidan ute sjön väl.

– Det har bara hänt någon enstaka gång att vi fått in så mycket vatten i fören att det inte dränerat ut direkt, säger Anders Löwenborg.

Skarndäcket är ganska smalt att balansera på men rymmer en fotbredd, och längs hyttaket löper ännu ett aluminiumräcke som även funkar fint att hänga upp fendrarna i. För båtägarna Marie Lennerheds och Anders Löwenborgs aktiva leverne och stora familj skul­le ett takräcke som på en vanlig personbil säkerligen komma till användning, men än så länge har paret inte lyckats hitta något passande.

– Tänk om vi skulle kunna få undan gummibåt, kajak och SUP uppe på hyttaket, då skulle vi ha ännu mer plats ombord, säger Anders.

En potentiell nackdel med ett dylikt arrangemang skulle kunna vara att utrustningen på taket i så fall kan försvåra användningen av de båda takskjutluckor som finns på förar­ respektive passagerarsida. Där erbjuds annars möjlighet att åka med vinddrag i håret och god utblick, samtidigt som värme ventileras ut ur hytten.
I hyttakets akterkant finns också ett plastat stativ där radar, VHF­-antenn, lanternor och annan nödvändig säkerhetsutrustning kan placeras.

Akterdäcket är inte särskilt spatiöst, men ändå väl­ fungerande. På aluminiumräcket kan båtens fendrar förvaras i rostfria hållare som håller dem samlade och lättåtkomliga men ändå ur vägen. På var sida av utom­bordaren sticker små badplattformar ut, båda med drä­nerade förvaringsfack för exempelvis ankare med lina eller kätting, extra förtöjningstampar, eller vattenlek­saker. Badstegen är tillräckligt lång för att fungera till­fredsställande och här finns också ett mindre, extra ut­ombordarfäste för den som med en extra liten snurra vill kunna krypköra ekonomiskt i trollingfart.


Text: Joakim Hermansson • 2021-10-18
ArtiklarbegagnatJoakim HermanssonKlassikernMotorbåtTG 7200
Scroll to Top