Här får du svaren på hur du ska tänka när du köper gummibåt eller rib. Foto: Nils Ahlén

Artiklar

Köp en gummibåt här är bästa tipsen

Det lär finnas tusentals fabrikat och modeller inom segmentet uppblåsbara båtar. Vi hjälper dig att hitta rätt.

Text: Redaktionen • 2014-08-08

Enkelt uttryckt finns det två typer av uppblåsbara båtar för fritidsbruk.

* Den första typen är gummibåtar utan ett fast skrov. De kan till exempel ha en gummibotten med en uppblåsbar köl och iläggsdurkar av plywood eller aluminium. Dessa är vanligast i det mindre storlekssegmentet på ungefär 2,4-5 meter och är oftast tillverkade i pvc eller gummi. Vidare i texten kallar vi dessa rätt och slätt gummibåtar, för att skilja dem från den andra typen uppblåsbara båtar.

* Den andra typen är rib, Rigid Inflatable Boat. En rib har pontoner som gummibåtar, fast den största skillnaden är att en rib har plast- eller aluminiumskrov. Även om det finns små ribbåtar från 2,70 meter, är de flesta betydligt större. Det finns andra uppblåsbara båtar som vi inte behandlar i texten, som uppblåsbara kanoter, kajaker och speciella gummibåtar för forsar.

Innan du ska köpa en gummi- eller ribbåt ska du utgå från dina egna behov:
– Det kan vara allt från att köpa en lågprisgummibåt för att ha den som badbåt för småbarn till att välja en rib i stället för en styrpulpet (ordinär plastbåt reds. anm.) för att få bättre stabilitet i sjön. Det säger Michael Wahlberg, servicetekniker på Ekens Naval som gör service och säljer livflottar och gummibåtar.
Om du ska skaffa en gummibåt som ska släpas efter en segelbåt är det a och o att gummibåten har V-skrov som skär sjön stabilt.
– Flatbottnade gummibåtar kan nämligen bli en mardröm under släpningen. Det blir motstånd eftersom gummibåten sugs fast i vattnet. Vid en vindby kan flatbottnade båtar lättare hamna upp och ner än gummibåtar med V-skrov, säger Michael Wahlberg.

Sidan 2 – Så väljer du rätt gummibåt
Sidan 3 – Så väljer du rätt rib
Sidan 4 – Lista: Här kan du köpa gummibåt eller rib

 

 

 

Köp en gummibåt här är bästa tipsen

Gummijolle:

Olika durkar

Om du bestämmer dig för en gummibåt är det viktigt att välja rätt storlek beroende på hur många som vanligen ska färdas i den. Sedan ska du avgöra vilken gummibåtsdurk som passar dina behov bäst.

Den enklaste kategorin, bortsett från små och billiga “badgummibåtar”, är gummibåtar med flat botten. De är vanligen utrustade med lattor som skjuts in i fickor i durken.
– Fördelen med den här gummibåtskategorin är att den är lätt att tömma på luft och stuva undan och har en lägre vikt. Den är billigare än andra gummibåtskategorier, säger Oskar Ander, vd för Marinbutiken i Roslagen som säljer gummi- och ribbåtar av fabrikaten Zodiac, Suzumar och Capelli.
Men det finns nackdelar med en flatbottnad gummibåt. Förutom att den är svår att ha på släp är den tämligen instabil att ro eller köra motor med, menar Oskar Ander.

En annan grupp gummibåtar har aluminiumskivor i durken. Aluminiumskivorna har i princip ersatt plywoodskivor. Fördelen är att aluminiumskivorna gör durken stryktålig.
– Men även om du kan packa undan gummibåten är de medföljande tre till fyra aluminiummodulerna bökiga att stuva undan. Aluminiumdurk lämpar sig bättre för dem som dyker med tuber eller hantverkare som jobbar i skärgårdar, säger Oskar Ander.

Stabilare modeller är gummibåtar med uppblåsbar högtrycksdurk. Gummibåten får V-botten när den blåses upp och är alltså optimal att ha på släp. Ytterligare en variant är fabrikatet Suzumars så kallade vib ( V-shape Inflatable Boat). När man i en vib-modell blåser upp högtrycksdurken fylls även det 1,5 decimeter djupa skrovet av luft. Det innebär att durken och skrovet är ett stycke.
– En vib-konstruktion ger gummibåten extra flytförmåga även vid akterspegeln, så att större motorer kan monteras. Såväl gummibåtar med uppblåsbar högtrycksdurk som vib går också enkelt att tömma på luft och stuva undan om de inte används, säger Oskar Ander. 

Materialval

Om du i köpartagen har krav på hög kvalitet i pontonerna kan du välja gummi (Hypalon) istället för pvc.
– Hypalon tål uv-strålning, slitage och stora temperaturskillnader betydligt bättre än pvc, säger Lars Pettersson, vd på Göteborgsföretaget Järnbröderna som återförsäljer gummi- och ribbåtar av fabrikatet Brig.
Men i Sverige är marknaden för gummibåtar tillverkade i Hypalon tämligen liten:
– Av 100 sålda gummibåtar är 98 tillverkade av pvc och bara två tillverkade av Hypalon, säger Lars Pettersson.

Läs mer: Här är bästa alternativen till gummijolle

Orsaken är främst att en gummibåt i Hypalon kostar drygt 4 000 kronor mer per meter än en pvc-gummibåt med högtrycksdurk. Utöver pvc och gummi finns heavy-duty, ett kraftigare pvc-material. Ett annat exempel är PU, som är en blandning av gummi och plast.

 

Se upp med detta 

En annan skillnad är olika material i gummibåtarnas akterspeglar. Vanligast är akterspeglar i plywood. Vissa tillverkare har glasfiberarmerad plast runt om plywoodskivan.
 Om man på akterspegeln maximalt hänger på en utombordare båten är byggd för håller de båda akterspeglarna lika bra. Däremot har vi sett att några av de akterspeglar som enbart består av plywood kan dra till sig fukt. Gummibåtarna har hängt i dävertar och därigenom har regnvatten samlats intill akterspeglarna, säger Michael Wahlberg på Ekens Naval.

Ett flertal gummibåtar upp till fem meter har två eller tre separata kammare som fylls med luft. När båtarna börjar bli över fyra meter är det ofta fyra eller fem separata kammare. Antalet kammare är viktigt ur säkerhetsperspektiv.
– Men det finns modeller som endast har en kammare och en liten säkerhetskammare för att skapa en liten flytförmåga, något som inte alls är bra ur ett säkerhetsperspektiv, säger Michael Wahlberg.
I köpet ingår pump och åror, som vanligen är tillverkade av aluminiumrör och årblad av plast.
Om du ska köpa en aktersnurra bör gummibåten vara minst två meter. Ett tips är att köpa en elmotor. Då slipper du oljeläckage, bensinlukt och service.

Innan ditt köpbeslut bör du väga in tillverkarnas garantitider.
– Vissa tillverkare har fem års garantitid medan andra har två år. Om du planerar att ha kvar din gummibåt flera år är det viktigt att kunna få tag på reservdelar, säger Michael Wahlberg.
Ekens Naval har haft några kunder som kommit dit med gummibåtar av lågprisfabrikat som Michael Wahlberg och hans kollegor aldrig har hört talas om.
– Dessa kunder är frustrerade eftersom de inte kan få tag på reservdelar som ventiler, handtag, ringar, sittbrädor och åror, säger Michael Wahlberg.

Lars Pettersson tipsar om att kontrollera andrahandsvärdet när man köper en ny gummibåt.
– Precis som på den konventionella båtmarknaden skapar ett välkänt varumärke ett högre andrahandsvärde, säger han.

 

Köp en gummibåt här är bästa tipsen
Dahl 24 är en av ribbåtarna som säljs på den svenska marknaden. För tips på fler tillverkare, gå till sista sidan i artikeln. Foto: Thomas Hyrén.

Ribbåt:

Rib är en hybrid

Att köpa rib är ett hett alternativ i stället för gummibåt eller en styrpulpet. Rib är en hybrid mellan en konventionell båt och en gummibåt. En rib är indirekt uppbyggd som en gummibåt fast med hårdplast- eller aluminiumskrov som är integrerat med akterspegeln.

Det finns små ribbåtar från 2,70 meter och uppåt. Några av de mindre modellerna har jockeysäten. De större kan bära betydligt kraftfullare motorer än gummibåtar. De allra största ribbåtarna är utrustade med upp till fyra utombordare, och så finns även modeller med inombordare. Ruff och toa finns också.
– Rib är stabilare på sjön än en konventionell motorbåt eller vib i samma storlek. Tack vare dess pontoner är flytförmågan betydligt bättre än hos en konventionell motorbåt, säger Oskar Ander.
Men rib har nackdelar. Jämfört med gummibåtar har ribbåtar högre prislappar. En 3,5 meters rib med motor är ungefär dubbelt så dyr som en gummibåt med V-skrov och motor i samma storlek.

En annat minus är att en rib jämfört med en gummibåt inte alls är lika enkel att stuva undan, menar Oskar Ander.
Lars Pettersson, vd på Göteborgsföretaget Järnbröderna som återförsäljer gummi- och ribbåtar av fabrikatet Brig, anser dock att mindre ribbåtar är hyfsat enkla att packa undan:
– En fem meter lång ribbåt brukar ha en bredd på 2,15 meter. Om man tömmer ut luften från pontonerna och viker dem över skrovet blir bredden bara 1,15 meter, säger han.
Michael Wahlberg servicetekniker på Ekens Naval, som gör service och säljer livflottar och gummibåtar, tycker att man ska överväga att köpa en rib om man har en högre budget och tillräckligt med plats att förvara den på under vintertid.
– Tänk på att en rib behöver en båtplats. Ett annat alternativ är att skaffa båttrailer. Med B-körkort kan man traila en rib på upp till sex meter. Fördelen är att du kan sjösätta den på olika platser, säger Michael Wahlberg.

 

Materialval

Om du i köpartagen har krav på hög kvalitet i pontonerna kan du välja gummi (Hypalon) istället för pvc.
– Hypalon tål uv-strålning, slitage och stora temperaturskillnader betydligt bättre än pvc, säger Lars Pettersson på Järnbröderna
Men i Sverige är marknaden för gummibåtar och ribar tillverkade i Hypalon tämligen liten: 
– Av 100 sålda gummibåtar är 98 tillverkade av pvc och bara två tillverkade av Hypalon, säger Lars Pettersson. 
Orsaken är främst att en gummibåt i Hypalon kostar drygt 4 000 kronor mer per meter än en pvc-gummibåt med högtrycksdurk. Utöver pvc och gummi finns heavy-duty, ett kraftigare pvc-material. Ett annat exempel är PU, som är en blandning av gummi och plast.

 

 Text och foto: Johan Cooke 

Återförsäljare

De flesta båttillbehörsbutiker och även stormarknader för fritidsprodukter har idag någon variant på mindre gummibåt i sitt sortiment. Här är några ställen dit du kan vända dig i jakten på ny båt:

Biltema, Erlandssons brygga, Hjertmans, Seasea, marinaman.se, Båtmagneten, Bauhaus, outl1.se, Båtaccenten, Watski 

 

Tillverkare

Det finns en uppsjö välkända och okända varumärken. Ibland marknadsförs samma båt under olika namn. Här är några exempel på tillverkare:
Achilles. Tillverkar gummibåtar i hypalon. www.achillesboats.com

Agapi. Agapi marine tillverkar ribbåtar från 7,5 meter upp till 10 meter. Deras största modell går dessutom att få som övernattningsbar walk-around. företaget har en tydlig miljöprofil www.agapiboating.com/sv/

Bombard. Bombard uppblåsbara båtar är från 2 till 7,3 meter och är byggda av Zodiac. www.bombard.com

Brig. Tillverkaren har ett brett modellprogram av gummibåtar och rib från 2 till 6,5 meter. www.brig.se

Dahl. Svenskt märke som bygger stöddiga ribar från 6,15-10 meter www.dahlnaval.se

Quicksilver. Mercurys varumärke för sina gummi- och ribbåtar. www.mercurymarine.com

Zodiac. En av världens största och äldsta tillverkare av gummibåtar, rib och livflottar. Även “lågprismärket” Zoom ingår i Zodiacs utbud. www.zodiac-nautic.com

Suzumar. Suzukis varumärke för sina gummibåtar. www.suzukimarin.se

Rupert.  Ytterligare ett svensk märke. Specialbygger ribar men också har ett standardsortiment. Från 5,20-27 meter. www.rupertmarine.com

Capelli. Suzukis varumärke för sina rib. www.suzukimarin.se

Highfield. Gummi- och ribbåtar från 2-6,5 meter. www.highfieldboats.com

Seago. Ett brittiskt företag som tillverkar gummibåtar, livräddningsflottar och produkter för sjösäkerhet. www.seagoyachting.co.uk

Arimar. Italienskt företag som tillverkar gummibåtar, rib och livflottar. www.arimar.com

Valiant. Ett brett program av ribbåtar i olika modellserier, från 2,40 till 12 meter. www.valiant-boats.com

Selva. Rib- och gummibåtar i paket med utombordsmotorer. www.selvamarine.com

Grand. Grand tillverkar både gummibåtar och rib. www.grandboats.com

Sea Force One. Ribbåtar från 4,5 till 8 meter. www.seaforceone.se

 

Vårda ribben – en enkel match


Text: Redaktionen • 2014-08-08
ArtiklarLivetOmbordKöpguiderMotorbåtRib
Scroll to Top