Fyra ventiler på skrovsidorna och rund taklucka ger gott om ljusinsläpp i kabinen. Tack vare peket och optimal pulpit är det enkelt att gå ombord på båten och det är gott om plats för fötterna på skarndäck. Samtliga bilder: Johan Cooke

Artiklar

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd

Bavaria 27 Sport är daycruisern som satte fart på Bavarias motorbåtsdivision. Mycket trä, och genomtänkt planlösning fällde avgörandet när Andreas Lundbäck var i köpartagen.

Text: Johan Cooke • 2016-11-10

Strax efter millennieskiftet avfyrades startskottet för segelbåtsvarvet Bavarias satsning på att också bygga motorbåtar. Men motorbåtarna hade inledningsvis problem. De ansågs tungdrivna och ha tvivelaktig konstruktion. Ett exempel var Bavaria 25 Sport, utrustad med en bensinmotor. 

– Bavaria 25 Sport var ingen hit. Den byggdes med för hög överbyggnad och en targabåge som var för stor för storleksklassen. Modellen blev rank, låg snett i vattnet och var vindkänslig, säger båtbesiktningsmannen Conny Zetterberg. 

Läs mer: Så säger besiktningsmannen om Bavaria 27 Sport

I samma modellfamilj lanserades senare Bavaria 32 Sport år 2003, och Bavaria 37 Sport året därpå.

Genombrottet kom 2005, då efterföljaren till 25:an, Bavaria 27 Sport, sjösattes. Bavaria 27 fick en annan skrovtyp med mer markerad V-form, steglister och stor bredd. Planingströskeln blev mindre markant och båten blev allmänt stadigare trots sin höjd. 

– Med Bavaria 27 Sport mognade Bavarias motorbåtar. 27:an blev i särklass en av de mest sålda motorbåtarna i Bavarias day-cruiserserie, säger Fredrik Östberg, som idag driver Båtaffären i Norrköping men tidigare arbetat i många år hos Bavariaåterförsäljaren Maxibryggan. 

 

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Förarplatsen är bra planerad. Runtomsikten är inte helt optimal då kapellet är uppe.

Under 27:ans tillverkningsår, från 2005 till 2010, skedde endast små förändringar. Det tillkom en soffa i mittkabinen och en skylight ovanför köket, vilket gav betydligt mera ljus i pentryt. Kapellet fick lite mörkblåare nyans och rutorna i överbyggnaden blev tonade från år 2008 och framåt.

Bavaria 27 Sport utrustades med två olika motorer. Antingen en bensindriven 5,7-liters Volvo Penta V8 på 320 hästkrafter med duopropdrev eller dieseldrivna Volvo Penta D4 på 260 hästar med DPH-drev. 

Efterföljaren till 27 Sport i Bavarias DC-serie blev 28, som följdes av 29 vilken fortfarande tillverkas. I DC-klassen över 30 fot har Bavaria lanserat modellerna 32, 35 och 38.  

– Hittills har Bavaria tillverkat ett 30-tal motorbåtsmodeller. Kvaliteten blir allt bättre. Som nykund finns det betydligt fler möjligheter än tidigare att välja allt från soffdynor till marinutrustning ombord, säger Fredrik Östberg.

Nästa sida: Så tycker Andreas Lundbäck om Bavaria 27 Sport

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Dävert för gummijollen är monterad på den integrerade badplattformen.

Det är med van hand som Andreas Lundbäck lägger till med familjens Bavaria 27 Sport i naturhamnen Skratten, några sjömil från Vaxholm i Stockholms skärgård. Ombord finns Andreas bekanta från Australien, ett par med ett gemensamt litet barn. Hemmahamnen är på Djurgården, fast Andreas och hans familj bor i Skellefteå.

– Vi brukar flyga till Stockholm för att åka med båten i skärgården både under semestern och under helger då vi har tid. Förra sommaren åkte vi över till Åland, säger han. 

När familjen var i båtköpartagen för två år sedan stod valet mellan amerikanska Bayliner eller Searay och tyska Bavaria. Båten skulle vara en prisvärd dagbåt och i storleksklassen 27–30 fot. 

– Jag föll för Bavarias välplanerade planlösning, och det var mer träinredning än plast inne, säger han när vi vandrar runt ombord i sensommarvärmen.

Som med alla DC-båtar är inte gränsdragningen mellan ute och inne knivskarp. Inredningen är uppbyggd av plast och ljus mahogny. Det är stilrent men inte lyxigt. 

Förarplatsen, placerad på styrbordssidan, är genomtänkt och runtomsikten är godkänd. På panelen finns infällda instrument, stor tiotumsplotter, tryckknappar och ett bastant gasreglage.
Förarstolen kan regleras i längdriktningen och är uppfällbar. Den tidigare ägaren har också sett till att stolen blivit vridbar mot sittbrunnen. 

– Den enda nackdelen när jag kör är då kapellet är uppfällt ovanför den välvda vindrutan. Då skymmer rutramen synfältet. Lösningen är att antingen fälla ner stolen eller stå upp och köra, säger Andreas.

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
En del av kapelldelen framför targabågen går att ta bort för att få bättre förarsikt.

Solsängen, som utgör en del av U-soffan när ryggstödet fälls upp, är ett kapitel för sig. Under solsängen, som är elektriskt höj- och sänkbar, döljer sig nämligen ett rejält förvaringsutrymme indelat i fyra stora stuvfack. Med ännu en knapptryckning blottas ytterligare en smart lösning – stuvmodulen höjs för åtkomst till motorrummet, där även värmare och batteribank är placerade.    

En stor del av inredningen, med snickerier i mahogny på luckor och skott, känns igen från Bavarias samtida segelbåtar. En U-soffa finns föröver som, med en iläggsskiva, kan förvandlas till tre bäddar. 

Toalett med handfat finns om styrbord.  Mittkabinen, bakom nedgångstrappan, är väl tilltagen: 2 meter lång och 1,40 bred. Här kan två vuxna sova. En ventil som vetter ut mot sittbrunnen ger ljusinsläpp.  

– 27:an är en optimal båt för upp till fyra personer. Hon är också en bra instegsbåt, säger Andreas.

Den nästan fyra ton tunga Bavarian har ett skrov med markerad V-form som känns stadig under kraftiga girar. Andreas Lundbäcks båt är utrustad med en bensindriven 5,7-liters Volvo Penta V8 på 320 hk med duopropdrev. Toppfarten är 35 knop.

– Hon planar vid 20 knop och marschfarten är drygt 27. Om jag kör med kapellet uppe drar hon 2,3 liter per sjömil, säger And-reas, som tycker att modellen är lika mycket en sol- och badbåt som en rymlig bobåt. 

På internet har flera Bavaria 27-ägare uttryckt åsikter om störande högt motorljud. Fast det håller inte Andreas med om. Däremot tycker han att båtens höga fribord utgör ett vindfång som kan göra henne svårmanövrerad i trånga hamnar. För att råda bot på det har den tidigare ägaren monterat bogpropeller.

Nästa sida: Så tycker besiktningsmannen om Bavaria 27 Sport

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
U-soffan i kabinen. Bordet är inte original.
Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Långpentry med begränsade avställningsytor.
Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Smart. Med en knapptryckning fälls hela solsängen upp och fyra stuvfack blir tillgängliga.
Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Besiktningsmannen Conny Zetterberg ser Bavaria 27 Sport som en prisvärd båt.

Besiktningsmannen Conny Zetterberg bedömer Bavaria 27 Sport

Bra byggd och mycket prisvärd, men se upp för fukt i akterspegeln. Det är besiktningsmannen Conny Zetterbergs första, spontana omdöme om Bavaria 27 Sport.

– Bavarias motor- och segelbåtar är ur ett kvalitetsperspektiv snarlika varandra. Omdömen om en modell gäller nästan för alla Bavariamodeller, säger han.

Däremot – under 2000-talets första årtionde – höll Bavarias segelbåtar snäppet
högre kvalitet än motorbåtarna. Dagens nyproducerade motor- och segelbåtar från Bavaria håller likvärdig kvalitetsnivå, menar han. 

– Bavaria Sport 27 är en av de mest prisvärda motorbåtarna man kan köpa i den storleksklassen. Modellen är bra byggd och har inga typiska fel.  

Bavaria 27 är prisvärd. Den går att jämföra med den populära, finskbyggda Aquador 28 DC, som kostar några hundratusen kronor mer. 

Men precis som på många andra motorbåtar känner han till några Bavaria där det har trängt in fukt i akterspeglarna – som har inplastade plywoodskivor. Fukten letar sig in i träskivorna efter att man har borrat i skrovet för att eftermontera utrustning på akterspegeln.

– Under montaget har man tätat dåligt
eller använt fel tätningsmassa. En fuktskadad akterspegel måste bytas, säger han. 

Att syna motorns skick är också oerhört viktigt, och att den har servats regelbundet. Från fabrik utrustades Bavaria 27 med två olika motorer. Antingen en bensindriven 5,7 liters Volvo Penta-V8 på 320 hästar med
duopropdrev eller dieseldrivna Volvo Penta D4 på 260 hästar med DPH-drev. 

27:or med V8 är billigare men kan dra mycket bränsle, uppemot 2,84 liter per sjömil, enligt boken “400 motorbåtar i test”. En orsak till den höga bränsleförbrukningen är att båten är tung för sin storlek. Å andra sidan är tyngden en fördel i motsjö.     

Styr- och powertrimslangarna för DPH-dreven är inte optimala. Det finns uppgifter om att dessa slangar bör bytas så ofta som vart femte år.   

När Conny besiktigat fabriksproducerade båtar som Bavaria har han konstaterat att en del småsaker inte är så snyggt utförda.  

– Det kan vara lister som inte är perfekt tillskurna, knapplås som krånglar eller lackerad inredning som på sina ställen kan ha en matt nyans. Det har visserligen ingen praktisk betydelse utan kan ses som skönhetsfel, säger han.  

När det gäller mer iögonfallande slitage brukar den marinblå snobbranden på friborden bli matt efter några år. Åtgärden är antingen att foliera randen eller rolla på marinblå färg.

Nästa sida: Tre alternativ till att köpa en Bavaria 27 Sport

Bavarias smarta lösning för att bygga billigare

TV: Minimotor i Bavarias nya 40-fotare E40

Tre alternativ till att köpa Bavaria 27 Sport

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Bayliner 2855 Ciera Sunbridge.

Bayliner 2855 Ciera Sunbridge

Längd: 8,74 meter
Bredd: 3,20 meter
Djup: 0,60 meter
Deplacement: 3 320 kilo
Vatten: 150 liter
Bränsle: 380 liter
Motor: Olika. Mercruiser, Volvo Penta, OMC. Bensin/diesel
Kojplatser: 6 inkl. bäddbara soffor
Konstruktör: Bayliner
Tillverkare: Bayliner, USA
Tillverkningsår: 1983–1993, 1994–2012
Antal tillverkade: 4 269
Pris begagnad: 210 000–395 000 kronor

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Rinker 270 Fiesta. Foto: Rolf Paulander

Rinker 270 Fiesta

Längd: 9,26 meter
Bredd: 2,78 meter
Djup: 0,90 meter
Deplacement: 3 360 kilo
Vatten: 124 liter
Bränsle: 378 liter
Motor: Mercruiser 250 hk 5,7 l
Toppfart: 32 knop
Kojplatser: 4
Konstruktör: Rinkerboats
Tillverkare: Rinkerboats, USA
Antal tillverkade: Ingen uppgift
Pris begagnad: 280 000–310 000 kronor

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Wellcraft Excel 26E. Foto: Oscar Jacobson

Wellcraft Excel 26E

Längd: 8,36 meter
Bredd: 2,59 meter
Djup: 1,02
Deplacement: 2 268 kilo
Vatten: 83 liter
Bränsle: 292 liter
Motor: Varierar, t.ex. 5,7 l Volvo Penta V8, Mercruiser 5,7 l
Toppfart: 33 knop
Kojplatser: 4
Konstruktör: Wellcaraft
Tillverkare: Wellcraft, USA
Tillverkningsår: 1994–
Antal tillverkade: Ingen uppgift
Pris begagnad: Cirka 250 000 kronor

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna

Köpguide: Bayliner 2155 Ciera Sunbridge


Text: Johan Cooke • 2016-11-10
ArtiklarLivetOmbordKöpguiderMotorbåt
Scroll to Top