Foto: Johan Cooke & Philip Pereira dos Reis

Artiklar

Köpguide: Bavaria 36

Bavaria 36 nådde i början av 2000-talet ett genombrott hos svenska cruisingseglare. För en rimlig slant är modellen ett stekhett alternativ för en större barnfamilj.

Text: • 2015-02-23
Dynamic 35 är dansk dynamit
Scanmar 33 var före sin tid
Fullt ställ med Carrera Helmsman
Guide: Så paradisseglar du i Thailand

Bavaria 36 finns i två utföranden, med två eller tre sovkabiner. Niklas Israelssons trekabinsversion, med två akterkabiner och toautrymme intill förkabinen, stod högt upp på kravlistan.

– För vår familj med två barn som börjar bli äldre fungerar trekabinsversionen bäst. Dottern Emma, tio år, vill numera vara för sig själv i sin egen hytt, säger Niklas. Den största fördelen inne är att modellen är mycket rymlig och välplanerad, menar Niklas. Fakta styrker hans ord.

De höga friborden och den stora skrovbredden utvändigt går igen under däck. Framför nedgångstrappan i salongen kan besättningen i princip bjuda upp till dans. Ståhöjden i salongen är 1,87 meter. Planlösningen passar utmärkt för semesterseglare. I familjen Israelssons 36:a ger interiören ett propert intryck. L-pentryt är placerat om babord och är väl disponerat. Här finns en tvålågig gasolspis, ugn, kylbox, två fyrkantsdiskhoar och köksskåp. Salongen är väl tilltagen med två soffor och bord i mitten.

– När bordsskivan fälls upp kan sex personer samlas för att äta utan att det blir för trångt, säger Niklas.

Mörk mahogny Navigationsplats och elcentral är placerade intill nedgångstrappan på styrbordssidan. Fronter, faner och snickerier är i mörk mahogny. Blå kulör präglar dynorna och avställningsytorna i pentryt. Durkskivorna är i mörkare trälaminat. Taket täcks av innerliner i plast med utanpåliggande spotlights. Utefter skrovinsidorna, under ventilerna och grabbräckena, finns små förvaringsskåp på rad. I varje kabin finns garderober.

– Det största förvaringsutrymmet finns under dynorna i förpiken, som är den bästa kabinen. Här i förpiken finns en öppningsbar lucka och takfönster, det skapar gott om ljusinsläpp, säger Niklas.

Under soff- och ryggdynorna i salongen finns också möjligheter att stuva undan semesterpackning, likaså under dynorna i akterkabinen på styrbordssidan. Under den andra akterkabinens dynor finns den andra vattentanken. Men dynorna är tunna. Skräddarsydda extramadrasser skulle göra susen för ömma ryggar. Kvaliteten på vissa detaljer i inredningen drar ner betyget. Dålig kvalitet på tryckknappar som hakar upp sig, och dörrhandtag som går sönder, är två exempel. Toalettutrymmet med dusch och handfat är ett däremot ett stort plus. Två dörrar till toarummet skapar passage från salongen och förpiken.

Köpguide: Bavaria 36

Extriör

Bavarias äldre modeller har rykte om sig att vara baktunga. Niklas Israelssons 36:a har inte det problemet. Båtens vattenlinjetejp är spikrak ovanfšr vattenytan.Dels beror det på att båten är utrustad med ett ankarspel med kätting i ankarboxen föröver, dels finns en av vattentankarna på 150 liter i förpiken. Men det blir ett fasligt oljud när ankarspelets kätting rasslar ner mot botten då vi ska lägga till, säger Niklas Israelsson när vi kliver via pulpit på fördäck.

På rufftaket står en bastant 9/10-rigg med rullsegel och dubbla bakåtsvepta spridare. Fall och andra trimlinor är dragna till sittbrunnen. Rullstoren är mycket praktisk för en barnfamilj. Det blir enkelt att reva. Men rullmasten är otymplig när man ska masta på eller av, den är mycket tyngre än en vanlig mast, säger Niklas. Skrovlinjerna är proportionerliga utan att den vida skrovbredden på 3,60 meter gör modellen för pösig. Promenaden på de breda skarndäcken mot sittbrunnen är en enkel match. Höga fribord gör att större vågor får svårare att skölja över däcket och sittbrunnen. Den bastanta sittbrunnen skapar svängrum. Piedestalen med kompass, instrument och gasreglage framför ratten är en utmärkt lösning. När sittbrunnsbordet fälls upp från piedestalen får minst sex vuxna gott om plats får att äta. Under styrbordstofterna döljer sig stuvfack för tågvirke och andra båtprylar.

Köpguide: Bavaria 36

Öppen sittbrunn

Storskotet på rufftaket intill nedgångstrappan gör sittbrunnen fri. Myntets baksida är storskotslåsningen som finns i många äldre Bavariamodeller. För rorsman blir det trångt att snabbt ta sig förbi ratten för att trimma storen på rufftaket. I en kastby kan det bli en okontrollerad upplovning om man inte hinner fram i tid. Hittills har storskotslösningen inte varit något problem för mig. Det beror främst på att båten är utrustad med autopilot. Jag kan släppa ratten för att ensam trimma eller börja reva i tid om familjen vistas i ruffen, säger Niklas. En löstagbar sittbänk för rorsman strax bakom ratten gör det smidigt att kliva ner på den integrerade badplattformen, som har undangömd badstege och duschslang. Men sidvindar på de höga friborden i trånga hamnar är ingen bra kombination. Det är mycket fart som gäller när Niklas backar ut sin 36:a rakt mellan Y-bommarna. Den trebladiga foldingpropellern får bra grepp direkt när Niklas sedan växlar framåt med gasreglaget. Volvo Penta-motorn med 29 hästkrafter och S-drev ger 7 knop på topp.

Bavaria 36 är en fenomenal halvvindsbåt och seglar bra på undanvindar. Men på kryss har hon svårt att kunna gå högt i vind. Lätta vindar är inte heller optimalt, säger Niklas. Det sistnämnda blir verklighet när vinden klingar av till två meter per sekund på Trälhavet utanfšr  Åkersberga. Det tar tid innan hon får fart. En orsak är att Niklas standardsegel i dacroncrosscut är gamla och har förlorat sina former. Några månader senare är det dags för en ny provtur. Den här gången har Niklas hissat sin uppsättning av hightechsegel. Det blir en rejäl skillnad i 36:ans seglingsegenskaper. Det blåser mer. Men känslan är ändå att hon accelererar snabbare. Båten forcerar fram med en skön och jämn kraft. Standardjärnkölen sticker 1,65 meter (båten finns med djupare köl). Fördelen med den grunda kölen är att familjen Israelsson kan smita in i grunda naturhamnar. Men det är till priset av att det blir större avdrift, framför allt på kryss. 

Av: Johan Cooke

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Fakta: Bavaria 36

Längd: 10,96 meter Längd över allt: 11,40 meter Längd i vattenlinjen: 9,40 meter Bredd: 3,60 meter Djup: 1,65/1,95 meter Vatten: 2 x 150 liter Bränsle: 150 liter Motor: Volvo Penta MD 2030 29 hk Kojplatser: 4–6 st beroende på antalet kabiner Deplacement: 5 500 kg Kölvikt: 1 500 kg Segelyta: 67 kvm SRS-tal: 1,185 Konstruktör: Jakopin & Jakopin Varv: Bavaria Yachtbau Tillverkningsår: 2002–2005 Antal tillverkade: 1 730 Pris begagnad: 570 000–670 000 kronor


Text: • 2015-02-23
ArtiklarLivetOmbordKöpguiderSegelbåt
Scroll to Top