Segmo 30 är en välbyggd båt, lämpad för året runt-bruk, säger båtbesiktningsmannen Stephan Birke. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

Artiklar

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

Segmo 30 är skärgårdspendlar-favoriten som är på väg mot ikonstatus. Följ med ombord.

Text: Joakim Hermansson • 2017-09-21

 Redan på1960-talet började Segmo-Pelle på LP Plastindustri i Uppsala bygga racerbåtar ritade av piloterna Herman Henriksson och Lennart Ebbekke. Smuggler 28 segrade bland annat i Roslagsloppet och är den båt som legat till grund för Segmo 30, som lanserades 30 år senare. Den 26-gradiga djupa V-bottnen och det långsmala förskeppet har Smuggler 28 och Segmo 30 gemensamt, medan den senare inte har lika många steglister utan 

istället ett slag under vattenlinjen för att göra båten stabilare vid stillaliggande. Prestandan och förmågan att ta sjö kvarstår i allra högsta grad, något som för ett år sedan lockade Linda Lennerhed och Petter Olofsson att byta till en Segmo 30.

– Det var en kompis kompis som hade en Segmo 30 och fick oss intresserade av just den modellen, minns Petter, som tänkte att ett skrov som inte hade behövt ändras på så lång tid måste ju vara riktigt bra.

Från vardagshamnen i Skurusundet kör Linda och Petter regelbundet genom Stockholms skärgårds kanske skvalpigaste vatten, ut till familjens lantställe på Stora Aspön nordost om Ljusterö.

– Waxholmsbåtar, Finlandsfärjor, sightseeingbåtar, vattenskotrar och alla fritidsbåtar gjorde det nästintill omöjligt att hålla någon fart i den oroliga sjön med vår förra båt, men med den här åker vi hur lugnt och fint som helst även i god fart, konstaterar Linda och Petter, som också är delägare i en Maxi 68 och har ett förflutet som kappseglare i en 38-fotare.

– Nuförtiden klarar vi att ta oss hem från landet i vilket ruskväder som helst, med hela familjen sittande ordentligt inne i den ombonade och varma hytten, nickar de tillsammans.

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
– Nuförtiden klarar vi att ta oss hem från landet i vilket ruskväder som helst, med hela familjen sittande ordentligt inne i den ombonade och varma hytten, säger de nöjda Segmo 30-ägarna Linda Lennerhed och Petter Olofsson.

Segmo 30 byggs i starkt handrullat enkellaminat i skrovet, medan däcket är av isolerande sandwichkonstruktion. Med väl tilltagna ventilationsspjäll på hyttsidorna och takluckorna låsta i ventilationsläge när båten ligger vid hemmabryggan har Linda Lennerhed och Petter Olofsson inte känt tillstymmelse till mögel eller dålig lukt ombord. Deras Segmo 30 ger inte heller ifrån sig minsta gnisslande eller knakande när vi kommit ut ur Skurusundet och kan dra upp båten i omkring 40 knop. Maxhastigheten ligger ytterligare några knop högre, men att marscha i 30–32 knop passar både plånbok och miljö bättre.

Det mörkt blå skrovet hade en hel del vita smårepor och såg lite dassigt ut när paret köpte båten, men Petter tog mod till sig och gick på alltihop med fint våtslippapper för att råda bot på problemet.

– Att slipa kändes allt lite läskigt först, men resultatet blev väldigt lyckat. Sedan skaffade jag en riktig monsterpolermaskin och fortsatte jobbet med den, så nu har skrovsidorna lyster som nya, visar han och stryker kärleksfullt med handen över den blanka gelcoaten.

 

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

001

Yanmardieseln på 315 hästkrafter är en ordentlig pjäs, men ändå finns det gott om plats kvar på sidorna för att stuva prylar i överskådliga plastbackar.

Original 2000×1333 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445002&w=2000&h=1333&c=YTowOnt9&s=0&k=3517d65bc5a8ab4bfe22e9db1600b82b99af716f

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

002

 Förarplatsen är väldimensionerad och ändamålsenlig, med det mesta av reglage och elektronik inom räckhåll. Det finns dock en modernare version med större plats för plottern.

Original 2000×1333 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445003&w=2000&h=1333&c=YTowOnt9&s=0&k=bb0fd94bd2a7640465323fa01e049df36fd691e0

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

003

 Fyra vuxna kan samsas ganska bekvämt inne i hytten, med ett par på var sida om det skjutbara bordet. Runtomsikten genom de stora rutorna är riktigt bra.

Original 2000×1333 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445004&w=2000&h=1333&c=YTowOnt9&s=0&k=07eb5e77978dc8580ce4fc69acb6c95d858e9c7b

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

004

 Under däck är det förvånansvärt rymligt med tanke på den spetsiga formen, med plats för tre vuxna i hopbäddade soffor, plus ett eller ett par barn i förpiken.

Original 2000×1333 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445005&w=2000&h=1333&c=YTowOnt9&s=0&k=3882ee8a3d4c374e209ed8f7bd5cab6be83fafd7

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

005

 Pentryt är inte stort men desto mer funktionellt, med enkel diskho och dito spritplatta. Smarta skjutluckor och dörrar döljer tallrikar, glas, bestick och köksredskap.

Original 2000×3000 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445006&w=2000&h=3000&c=YTowOnt9&s=0&k=e1130573f074a5055cf4e00e7371ea80d41e8dd0

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

006

En riktig vattentoalett med holdingtank döljer sig i konsolen framför passagerarsoffan, men en lätt klaustrofobisk känsla infinner sig om dörren stängs till vid sittningen.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445007&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=1c336b6efe6503dc3a0af613639378504985ce09

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

007

I konsolen framför förarplatsen ryms de elekt-riska installationerna i prydlig ordning, samt dieselvärmare med utblås åt flera håll. Ändå finns det gott om stuvutrymme över.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445008&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=e0fa2c35b4f77825a8d83a8eb8b149207cb3e70a

Visa mer info

Skjutdörren är hälften så bred som hytten och rullar lätt åt sidan när vi kliver in i Linda Lennerheds och Petter Olofssons Segmo 30. Pentryt på styrbordssidan är inte stort men desto mer funktionellt, med enkel diskho och dito spritplatta. Smarta skjutluckor och dörrar döljer tallrikar, glas, bestick och köksredskap.

– Egentligen är det lite väl mycket camping för oss, vi hade nog hellre haft större soffa och mer packutrymme, men tack vare pentryt har det blivit att vi är ute mer med båten, konstaterar Petter, och plockar upp hundens vattenskål ur vasken.

Sofforna är ändå tillräckligt breda för att rymma två vuxna på var sida om det skjutbara bordet på babordssidan, där runtomsikten genom de stora hyttrutorna imponerar. 

Under aktersoffan hittar vi både landströmsaggregat och batterier samt förtöjningstampar. Den främre soffan kan vändas och skruvas fast med ett enkelt handgrepp, för att passagerarna ska kunna sitta i färdriktningen och se ut. I konsolen framför döljer sig en riktig vattentoalett, men en lätt klaustrofobisk känsla infinner sig om dörren stängs till vid sittningen.

– Här ska vi ordna med däckstömning också, så att vi verkligen kan använda toan, lovar ägarparet.

Förarplatsen är väldimensionerad och ändamålsenlig, med det mesta av reglage och elektronik inom räckhåll, och med kylskåpet traditionellt placerat under stolen. En modernare version av instrumentpanelen, som sluttar annorlunda och därmed erbjuder större plats för en infälld plotter, står dock högt upp på önskelistan.

– Annars tycker jag att man sitter kungligt och kör, säger Petter och tipsar om att sätta antireflexfilm på vindrutorna.

– Ja, det blir gärna som en head-up-display där annars, när inkommande ljus från sidorutorna speglas, förklarar han.

I konsolen framför förarplatsen ryms inte bara en hel del stuvade prylar, utan också de elektriska installationerna i föredömligt prydlig ordning, samt dieselvärmare med utblås åt flera håll. Linda och Petter har inte använt värmaren ännu, utan klarat sig med den kylvattenuppvärmda gångvärmesfläkten, som räcker mer än väl den småkyliga försommardag när Praktiskt Båtägande är på besök. Den goa värmen når ända in under däck, där det är förvånansvärt rymligt med tanke på den spetsiga skrovformen. Med iläggsskiva och extradyna bildar de båda längsgående sofforna en jättebädd över hela båtens bredd.

– Där sover vi två vuxna, ett barn och jycken, och så får en unge till gott om plats längst fram, skrattar Petter.

Skrovrutorna ser inte mycket ut för världen, men med integrerat myggnät ger de härlig fläkt genom kabinen. Lika härligt är det förstås inte om man glömmer stänga dem före avfärd …

 

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

001

Original 2000×1125 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445009&w=2000&h=1125&c=YTowOnt9&s=0&k=56267350bcf8c354df7d6c905820f54039d8db16

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

002

 De nedre ventilationshålen svalkar motorn under gång, medan de övre, ovanför modellbeteckningen, förser hytten med frisk luft.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445010&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=8fd06742a63592dc6d4cdb1e58f28f1106db4f25

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

003

Precis som allt annat på Segmo 30 är förtöjningsknaparna inte bara väldimensionerade och gediget fastgjorda, utan också smart placerade för enkel användning.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445011&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=b3415e1c8c8e3bdf4f6902738b9134cfc57d73b3

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

004

För att vara på en 30-fotsbåt är akterdäcket riktigt rymligt, med sittplatser på sidobänkarna. De vinklas med uppåt när motorluckan öppnas.

 

Original 2000×1333 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445012&w=2000&h=1333&c=YTowOnt9&s=0&k=31cb6e25427d47de7873c8cc841b503856de1561

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

005

Skjutdörren in till hytten känns gedigen och kärvar inte i skenorna. Dörren kan låsas säkert både i stängt och i helt öppet läge, då grabbräcket på utsidan funkar fint att hålla sig i.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445013&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=12529aae1f446daec62369becca4b5cf468dd6d3

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

006

Skarndäck är inte smalare än att man kan gå där utan att det känns obehagligt. Grabbräckena i aluminium är både välplacerade och tryggt kraftiga.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445014&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=fa3fb2df2fef404a528a0abad8c3f6a7d6fa9de4

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

007

 Aluminiumräckena löper hela vägen fram på fördäck och underlättar för den som vill fram här och röra sig. Annars passar ytan kanske bättre för att sola och slappa.

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445015&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=b26dfa547c0760f3de2c55c0aea18a9907fd2401

Visa mer info

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

008

 Ett ankarspel står egentligen på ägarna Linda Lennerheds och Petter Olofssons önskelista, men de tycker samtidigt att det skulle ta en del plats och väga mycket.

 

Original 1500×2250 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1445016&w=1500&h=2250&c=YTowOnt9&s=0&k=45f69abebcf66983ab00cbf8713763f404354414

Visa mer info

Segmo 30

Längd: 9,15 meter
Bredd: 2,6 meter
Djup: 0,9 meter
Deplacement: 2 300 kg
Vatten: 10 liter
Bränsle: 300 liter
Motor: Yanmar 315 hk
Kojplatser: 3 st
Konstruktör: LP Plastindustri
Varv: LP Plastindustri
Tillverkningsår: 1996–2014
Antal tillverkade: Cirka 100 st
Pris begagnad: Cirka 500 000–800 000 kronor

Att skrovformen snart har ett halvt sekel bakom sig är svårt att tro, för Segmo 30 ger ett modernt och framför allt fartfyllt intryck, där det lätt välvda däcket och den ganska lågt byggda hytten med sin stridsbåtslika vindruta harmonierar väl med utseendet i övrigt. De låga och snyggt lutande aluminiumräckena är till god hjälp både för att häva sig upp på fördäck och för att tryggt och säkert kunna röra sig där. Skarndäck är inte heller smalare än att man kan gå där utan att det känns obehagligt, med kraftiga grabbräcken att hålla sig i uppe på hyttaket, där sökarljus, antenner, takluckor och Raymarines nya Quantumradar samsas om utrymmet.

– Vi försöker uppdatera prylarna löpande, så när plottern byttes ut tog vi radarn också på samma gång, säger Petter Olofsson, som äger sin Segmo 30 tillsammans med sambon Linda Lennerhed.

För att vara på en 30-fotsbåt är akterdäcket riktigt stort, med två–tre sittplatser på vardera sidobänken, som smart vinklas uppåt och följer med när motorluckan öppnas. Luckan är klädd med en heltäckningsmatta som sitter fast med tryckknappar, och Petter viker upp en av kanterna och pillar lite där under.

– Här är det något slags fuskteak som inte har klarat UV-ljuset, så det får bli ett projekt framöver att ta bort den och snygga till akterdäcket, fastslår han, och lägger till att det tar evigheter för mattan att torka efter regn eller bad.

I motorrummet under akterdäck bor Yanmardieseln på 315 hästkrafter, men ändå finns det gott om plats kvar på sidorna för att stuva prylar i överskådliga plastbackar. Här har Petter också monterat en kamera, som kontinuerligt visar att kylvattnet cirkulerar och att generatorremmarna är hela. Vill man ha varmvattenberedare eller elektriskt akterankarspel ombord, kan lämplig placering vara vid någon av motorns sidor.

– Ankarspel har vi pratat en del om, men inte kommit till skott ännu. Det skulle så klart vara praktiskt, men väger ju en del och tar plats, funderar Petter, och avslöjar att han vant sig vid att använda ett annat av båtens elektriska hjälpmedel.

– Jag har aldrig haft bogpropeller på någon båt förut, men några tryck med den kan faktiskt underlätta när det är trångt, erkänner han.

Precis som allt annat på Segmo 30 är förtöjningsknaparna inte bara väldimensionerade och gediget fastgjorda, utan också smart placerade på platåer nedanför de insvängda akterdäckssargarna. Infällda i sargarna är de stora ventilationshålen som säkerställer att motorrummet får tillräcklig kylning, och akterut nås badplattformen genom en passage med ankarboxen som välplacerat fotsteg. Här är också det absolut bekvämaste sättet att ta sig ombord när båten ligger långsides eller med aktern mot en pontonbrygga.

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
Stephan Birke, båtbesiktningsman.

Så här säger besiktningsmannen Stephan Birke om Segmo 30 

Det första jag tänker på med Segmo 30 är att den är en helt perfekt åretruntbåt, som är praktisk och hållbar snarare än lyxig. I en Segmo 30 behöver man aldrig slåss med något kapell och inte heller vara rädd för grov sjö. Båten tar sig fram i alla väder, och det väl beprövade skrovet fungerar väldigt bra i hård sjö. Med sin djupa V-form kan dock båten vara aningen tungdriven, men det har man å andra sidan igen när vågorna tornar upp sig. Det är nödvändigt med en lite större maskin, och den Yanmar på 315 originalhästar som de flesta går med räcker gott, även om jag tror att många är uppvridna mot 350 hästkrafter. Ändå är bränsleförbrukningen för det mesta helt okej.

De första Mercruiserdreven hade en tendens att rasa ihop, och flera har korroderat inifrån, troligen på grund av väldigt hög temperatur på dieselavgaserna. Täta byten av oljan i drevet, så ofta som var 50:e timme, är lika nödvändiga som att drevet är försett med drevkylning. Och tänk på att använda Mercruisers originalolja, det är viktigt. Nyare båtar, och vissa som har utbytta drev, kör istället med Mercruiser Bravo XR. XR-dreven är förstärkta och försedda med kylflänsar på drevet redan från början, så de håller betydligt bättre. De flesta motorer i Segmo 30 är nog ganska hårt körda, för det verkar vara tomgångskörning eller fullgas som gäller, sällan mellanregister. Luftintagen till motorrummet är visserligen stora för att ge effektiv kylning, men försedda med vattenlås och placerade så att båten själv slår undan vattnet när man kör. Jag har aldrig varit med om att något vatten slunkit in den vägen.

Segmo 30 är överlag väldigt välbyggd, med mycket plast på rätt ställen. Även om detaljer förstås kan bli utmattade till slut när man kör båten hårt, finns det i princip inget som går sönder, åtminstone inte på de exemplar jag besiktigat. Interiören står sig också väl, utan fuktskador, tack vare hytten och att man slipper otäta kapellösningar. Hytten är dock en ordentlig resonanslåda, så man måste se till att eftermonterade tillbehör sätts fast ordentligt med stötupptagare för att undvika skrammel och oljud. Skjutdörren håller ihop fint men kärvar efter ett tag, så hjulen kan behöva bytas. Det är inte specifikt för Segmo 30, utan gäller alla båtar med liknande lösning.

Att motorluckan öppnas inifrån, så att man inte kan kliva över den för att hämta verktyg eller delar när man mekar, är lite irriterande. Något vidare lastutrymme för plank eller större last till stugan i skärgården finns inte heller. Annars är väl det besvärligaste för den som vill ha en Segmo 30 att de är väldigt eftertraktade och säljs snabbt. Folk vet att de går fint och håller. Skrovet skulle säkert funka även på västkusten, men istället byter de flesta Segmo 30 ägare i Stockholms skärgård.

 Tre bra alteranativ till att köpa en Segmo 30

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
Delta 29/290 SW Längd: 9,55 meter Bredd: 2,7 meter Djup: 0,8 meter Deplacement: 2 900 kg Vatten: – liter Bränsle: 300 liter Motor: VP D4 300 hk Kojplatser: 4 st Konstruktör: Lars Modin Varv: Delta, Estland Tillverkningsår: 2010– Antal tillverkade: Cirka 80 st Pris begagnad: Cirka 950 000–1 200 000 kr
Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
Nimbus 300 R Längd: 9,15 meter Bredd: 3,1 meter Djup: 1 meter Deplacement: 4 150 kg Vatten: 120 liter Bränsle: 300 liter Motor: VP D6 350 hk Kojplatser: 2 st Konstruktör: Ocke Mannerfelt Varv: Nimbus Boats Tillverkningsår: 2002–2014 Antal tillverkade: 170 st Pris begagnad: Cirka 700 000–1 200 000 kr
Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
Smuggler 28 Cabin Längd: 8,5 meter Bredd: 2,5 meter Djup: 0,75 meter Deplacement: 1 850 kg Vatten: – liter Bränsle: 370 liter Motor: 500 hk Kojplatser: 2–3 st Konstruktör: Henriksson/Ebbeke Varv: Segmo Båt Tillverkningsår: 1972–1994 Antal tillverkade: 100 st Pris begagnad: Cirka 100 000–400 000 kr

Segmo 30/31 – Havets vinthund

Här är nya versionen av finska succébåten Axopar 28

Buster presenterar två helt nya Magnum-modeller


Text: Joakim Hermansson • 2017-09-21
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top