1138397.jpg

Artiklar

Kriget slog ut marknaden för UMS

Nu satsar ukrainska UMS stort på Sverige. Här är två nyutvecklade modeller – som påminner starkt om våra nordiska storsäljare.

Text: Redaktionen • 2015-10-22 Uppdaterad 2021-06-09

Kolla in Finnmasters nya alubåtar

Fyra heta begagnade motorbåtar att köpa

För två år sedan förde ukrainska aluminiumbåtstillverkaren en blomstrande tillvaro vid floden Dnjepr. Modellprogrammet sträckte sig mellan fyra och tolv meter och varje år skeppade fabriken i Kiev ut 400 båtar till Europa. Men så bröt kriget med Ryssland ut och över natten försvann den ryska marknaden och 90 procent av kunderna. Årsproduktionen sjönk till hälften.

Nu vänder sig UMS istället västerut med en ny serie båtar kallad Tuna. En svensk återförsäljare har nappat och tar hem de två senaste modellerna.

Den mindre Tuna 550 DC är en alubowrider med former som påminner både om Buster och Silver. Men till skillnad från de finska båtarna, är alla detaljer på Tuna svetsade istället för skruvade. Knapar, durk, rutram och beslag är alla av metall och fastsvetsade på skrovet. Något som gör båten robust.

Helsvetsat brukar innebära högre priser, men ukrainska UMS gör tvärtom för att slå sig in på den svenska marknaden. Tuna 550 DC kostar från 279 000 kronor med en 115-hästare, vilket är 50 000 billigare än motsvarande konkurrent från till exempel Buster. Toppfarten är 37 knop.

Durken är självlänsande och under den finns rejäla stuvfack, både i sittbrunnen och framme i fören. Bland finesserna märks en stor badbrygga för dyk och bad. Kapell finns som extra tillbehör, däremot saknas kapellgarage.

Den som vill ha en större, mer skyddad modell bör titta på flaggskeppet Tuna 800. Att ukrainarna vid ritbordet sneglat på de svenska aluminiumbåtsbyggarna i Öregrund, främst Anytec och Viggo, är en kvalificerad gissning. Tuna 800 i öppen version är extremt lik. Men till skillnad från de båda V-bottnade svenska båtarna har Tuna 800 en flack undervattenskropp med 17 graders V i aktern. Det gör båten lättdriven och en motor på 150 hästar bör räcka för att nå planingsfart. Med värstingalternativet, 250 hästar, blir toppfarten över 50 knop. Även flaggskeppet har en modest prislapp, 669 000 kronor med en Verado 250.

Båten kommer i två olika versioner, en öppen bowridervariant och en med hytt i aluminium. Hyttbåten, kallad 800 HT, har plats för sex personer inomhus. På styrbordssidan ligger en dinette och på babordssidan ett litet pentry för enklare matlagning.

UMS Tuna säljs i Sverige av Bara båt i Mölndal.

www.barabåt.se


Text: Redaktionen • 2015-10-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top