Bråk och avhopp har kantat upptakten till Volvo Ocean Race. Men snart kan alla förhoppningsvis fokusera på seglingen fullt ut. Foto: Jens Augustinsson/Volvo Ocean Race

Artiklar

Krönika: Hela havet stormar inför Volvo Ocean Race

Det är några dagar kvar till start. Men redan nu stormar det i Volvo Ocean Race-lägren.

Text: Jens Augustinsson • 2017-10-17 Uppdaterad 2021-06-09

Det är inte lätt att segla Volvo Ocean Race. Men det verkar minst lika svårt att få allt att klaffa i uppbyggnadsfasen inför tävlingen. Det verkar vara rörigt på sina håll i lagen inför starten, nu på söndag den 22 oktober.

Själv satt jag som på nålar hela våren och hoppades på att det skulle bli åtta båtar på startlinjen och att en av dem skulle vara svenskflaggad. Mitt hopp stod till Martin Strömberg, som redan inför förra upplagan av tävlingen, 2014-2105, berättade för mig när jag träffade honom i spanska Alicante att det var något av en dröm att få en svensk båt till start.

Men av detta blev intet – den här gången i alla fall. Istället dök Martin upp som besättningsmedlem på båten Turn The Tide On Plastic, skeppad av Dee Caffari, som seglade med svenska Team SCA i förra VOR.
TTOP är i mina ögon förvisso en av de intressantaste båtarna av de startande den här gången, med många unga ombord och kvinnlig skeppare. Men de kommer förmodligen inte ha något med tätstriden att göra, utan är nog mer som en plantskola för framtida storseglare.

Jag läste någonstans att det är 18 kvinnliga seglare klara för den här tävlingen, av sammanlagt drygt 60 seglare. Så hög andel kvinnor har det aldrig varit tidigare i Volvo Ocean Race, vågar jag lova. Det känns verkligen superkul. Det är ett flertal av seglarna från helkvinnliga SCA-båten i förra upplagan som nu mönstrar på igen, bland annat min personliga favorit australiensiskan Sophie Ciszek.

En annan kvinnlig seglare som fångat mitt intresse är holländskan Annemieke Bes. Hon var en hårsmån ifrån att få segla med Team SCA under förra VOR. Men nu var äntligen hennes tid kommen och hon dök upp på besättningslistan för holländska Team Akzo Nobel. Men för ett litet tag sedan bytte hon plötsligt båt och är nu på lönelistan för Hong Kong-baserade Team Sun Hung Kai/Scallywag istället. Att besättningsmedlemmar byter båtar är inga konstigheter med jag blev ändå fundersam. Team Akzo Nobel har chans att vara med och tävla om topplaceringar, även om de inte är någon het kandidat till totalsegern. Scallywag däremot ser så här långt ut att bli stryklaget i tävlingen, även om de säkert kan presetera något enstaka toppresultat.

Då undrar man ju varför Annemieke Bes ville göra den resan neråt? Några dagar senare kom nog svaret på den frågan. Skepparen på Team Akzo Nobel, holländaren Simeon Tienpont hoppar av sitt uppdrag*. Enligt initierade seglingsbloggen Blur.se så ska Simeon Tienpont och hans bolag STEAM kommit på kant med Akzo Nobel. Sistnämnda hävdar att STEAM brutit det avtal man haft och det talas också om att kostnaderna dragit iväg.
Från sin sida så hävdar Simeon Tienpont att Akzo Nobel hållit inne med löeutbetalningar och tvingat seglare att skriva avtal direkt med Akzo Nobel.

I skenet av detta så blir det lite lättare att förstå varför Annemieke Bes ville byta båt. Det känns antagligen bättre att segla på en båt med god stämning, även om hon på så sätt minskar sina chanser att lyfta VOR-bucklan.

Även i toppen av VOR-organisationen har det blåst stormvindar. Britten Mark Turner, som tog över som vd för Volvo Ocean Race i juni 2016 efter norrmannen Knut Frostad, blev inte långvarig på sin post. Den 26 september meddelade VOR att Mark Turner hoppar av sitt uppdrag.

Kanske har det blivit lite för många förändringar, för snabbt. Under året har Volvo Ocean Race annonserat att man bland annat byter till enskrovsbåtar med bärplan och tävlingen skulle också seglas i tvåårs-cykler. Det senare drog man dock tillbaka, då man insåg att tiden skulle bli för knapp att hinna med alla omställningar inför nästa tävling på så kort tid.

Låt oss nu hoppas att det är slut på den här typen av problem för tillfället och att alla istället kan fokusera till hundra procent på seglingen.

Vem vinner Volvo Ocean Race 2017-2018 då?

Som jag ser det så är spanska Mapfre och kinesiska Dongfeng de klaraste favoriterna, med en liten fördel Mapfre.

Bakom dem tror jag holländska Team Brunel hamnar. Bouwe Bekking gör sitt åttonde försök att lägga vantarna på VOR-bucklan. Tyvärr tror jag inte han kommer lyckas den här gången heller. Han har mer rutin än någon annan, men det känns inte alls som att han är lika på hugget som inför förra upplagan.

Bakom dessa tre har vi de lag som förmodligen hamnar utanför pallen. Holländska Team Akzo Nobel ser på pappret väldigt starka ut efter skepparbytet men räcker inte ända fram. Dansk/amerikanska Vestas/11th hour racing har inte riktigt levererat under upptakten inför tävlingen och Hong Kong-laget Sun Hung Kai och FN-flaggade Turn The Tide On Plastic har haft för lite tid och är nog för orutinerade, som lag betraktade.

Min gissning är att sluttabellen kommer se ut så här:

1. Mapfre
2. Dongfeng Race team
3. Team Brunel
4. Team Akzo Nobel
5. Vestas/11th Hour Racing
6. Turn The Tide On Plastic
7. Team Sun Hung Kai/Scallywag 

Hur tror du Volvo Ocean Race 2017-2018 slutar? Kommentera gärna nedan.

*Fotnot: Sen den här texten skrevs så har Simeon Tienpont löst problemen med Akzo Nobel och lagom till starten av första sträckan, den 22 oktober, så var han tillbaka ombord som skeppare. Dock gav det fler ringar på vattnet och det blev en sen rokad med flera seglare utbytta ombord bara timmar innan start.

 

TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran

TV: Några missöden från Volvo Ocean Race

TV: Här premiärseglar världens största segelbåt på bärplan


Text: Jens Augustinsson • 2017-10-17
ArtiklarBåtnyttKappseglingKrönikaVolvo*Ocean*Race
Scroll to Top