Artiklar

Ledare: Båtlivets riktiga guldålder är nu

Båtlivets guldålder anses nog vara olika tidsperioder beroende på vem du frågar. Praktiskt Båtägandes chefredaktör Philip Pereira dos Reis lägger pannan i djupa veck och funderar lite över begreppet.

Text: Philip Pereira dos Reis, chefredaktör Praktiskt Båtägande • 2017-01-04 Uppdaterad 2021-06-09

Ledare: Båtlivets riktiga guldålder är nu

Det var bättre förr, brukar det ju sägas. Inte minst bland medelålders män och inte minst i båtsvängen. Till och med fritänkaren Sven Yrvind stämmer in, men självklart på sitt alldeles eget vis: “Det var inte bättre förr, men det är sämre nu …”

När det gäller produktionen av svenska fritidsbåtar är det i alla fall svårt att säga emot. Under ett fåtal år förändrades förutsättningarna för svensken att färdas på vattnet. Med start under det tidigare 1970-talet inleddes en gulålder som innebar att fritidsbåten gick från att vara något exklusivt till något synnerligen folkligt.

De flesta svenskar var fortfarande tvungna att göra valet mellan en liten sommarstuga och en båt. Men möjligheten att faktiskt få råd med en skuta för hela familjen blev ändå ett verkligt alternativ. Semesterveckorna, oavsett väder, förlades till en Vega eller Albin 25 och nästan alla var nybörjare. En hel generation svenskar gjorde gemensam sak och upptäckte båtlivet tillsammans. Legendariska seglare trädde fram, mytiska skepparhistorier diktades upp och mitt i allt detta står ett svenskt båtvarv som en fyr.

Mot en svensk fond har Albin Marin en särställning bland båtproducenter. De klassiska modellerna är många och följer man dem över åren så får man också en bild över fritidsbåtarnas tekniska utveckling. Vi ser olika kappseglingsregler komma och gå och påverka båtarna, för den båt pappa köpte för att segla Gotland runt med var också den som familjen tillbringade sina semesterveckor i. 

Kölarna blir kortare och smalare och skroven blir plattare och lättare och helt plötsligt är guldåldern för de svenska varven över. Att bygga båtar för export var inget man riktigt tänkt på och när den inhemska marknaden mattades försvann företagen.

I nummer 13-2016 av Praktiskt Båtägande, som finns i butik nu, berättar vi sagan om Albin Marin och alla de klassiska modellerna som skapades där.

Frågan är om vi någonsin kommer att få se en liknande explosion igen. Men båtarna finns kvar och seglar fortfarande. Priserna är i många fall löjligt låga och det kostar inte många kronor för den som vill kliva in i båtlivet. Frågan är om inte guldåldern i själva verket är nu.

Debatt: Bort med elitismen från båtlivet

Debatt: Ett högtravande båtspråk är bara fånigt

Debatt: Monsterbåtar snart lika utdöda som dinosaurier


Text: Philip Pereira dos Reis, chefredaktör Praktiskt Båtägande • 2017-01-04
ArtiklarLivetOmbordDebatt
Scroll to Top