151372.jpg

Artiklar

Liten båt – stort äventyr

Att långsegla med liten båt skiljer sig mycket litet från en långsegling med en stor båt. Förberedelserna bör möjligen vara ännu bättre eftersom marginalerna är mindre. Dessutom är komforten betydligt sämre och utrymmet naturligtvis mindre. Bra planering är därför A och O. Men vårt mål med projektet Biscay-Baltic är att genomföra ett stort äventyr, trots att båten - och budgeten - är liten.

Text: Redaktionen • 2005-05-01

Inga rekord, Inga supermän, Inga extrema farligher! – Bara ett härligt äventyr som vem som helst klarar (även en lätt överviktig redaktör i 40-årsåldern)

Det är kanske på sin plats att först definiera ”långfärdssegling”. En sådan behöver med nödvändighet inte vara en strapatsrik segling jorden runt eller ens över Atlanten eller något annat stort hav.

Det handlar mer om besättningens inställning. Känns det som en långsegling, så är det en! En segling till Gotland, Väderöarna eller Skagen kan vara en lika stor upplevelse som en segling till Bora Bora, Patagonien eller Azorerna.

Ett något mindre äventyr

Vi ska inte ge oss iväg på någon jordenruntsegling. I stället ska vi upptäcka norra Europas förstklassiga kuster när vi tar en 20-fotare (6.2 meter) från franska båttillverkaren Bénéteaus fabrik vid Biscayabukten, längs Europas kuster och kanaler för att efter några veckors intensivt seglande och turistande gå i land i Sverige efter cirka 1500 nautiska mil och fyra till sex veckors seglande.

Seglatsen är i sig inte ovanlig – det är många som seglar i dessa trakter. Men för oss, som är ganska vanliga seglare, så känns det som ett stort äventyr. Idén är att köpa en liten och ganska billig båt och hämta den direkt vid fabriken, eller rättare sagt få den levererad vid havet nära fabriken, i Les Sables-d’Olonnes till exempel. Den förhärskande vinden på Biscayabukten och engelska kanalen vid den här tiden på året är väst till sydväst, vilket betyder slör eller läns i princip hela vägen till Sverige (utom möjligen vid rundningen av Bretagne och Cap d’Oussant, men det kommer vi att försöka undvika). Nu kan man inte alltid lita på vindstatistik, men det finns alltså god chanser att vi kan få en ganska behaglig medvindssegling, som dessutom bör gå ganska fort. Att kryssa på havet med dyning och tidvattenströmmar kan göra livet ganska obekvämt. Det finns ett talessätt bland långseglare som säger ”nothing goes to windward like a Boeing 747”.

I hamn

Vi räknar med att sova förtöjda eller för ankar nästan varje natt. I hamn för att köpa mat och få tillgång till laddström. Någon gång kan det hända att vi får segla dygnet runt för att inte hamna efter i tidsschemat eller helt enkelt för att det inte finns något som lockar just där vi befinner oss. Se faktarutan om rutten på vad vi särskilt ser fram emot att besöka.

Vi startar mitt inne i Biscayabukten och i Sables d’Olonne för att gå norrut. Om vi har tid besöker vi öarna Ile d’Yeu och Belle Ile (”Vackra ön”) innan vi går in söder om Bretagne för att ta genvägen genom floderna och kanalerna Vilaine och d’Ille et Rance. Det är 221 kilometer med 63 slussar och det beräknas ta ca 30 timmar att tillryggalägga. Vi kommer ut i den medeltida staden St Malo, varifrån vi utforskar de engelska kanalöarna och små skärgårdar som Les Échrehou, innan vi tar sats över kanalen från Goury vid Alderney Race. Vid Alderney Race kan tidvattenströmmarna vara upp mot 10 knop och när det blåser och går stora vågor från Atlanten är det definitivt en plats som bör undvikas. Om vi råkar ut för riskabelt väderläge, väntar vi i hamn på bättre förhållanden. Engelska kanalen är enda längre sträckan över öppet hav.

På Engelska kanalen är vi också tvungna att korsa tungtrafikkorridorerna och det är ett pärlband av fartyg åt båda hållen i ett av världens mest täta fartygstrafikstråk. Det gäller att korsa dem vinkelrätt för att störa trafiken så lite som möjligt!

Längs Englands sydkust finns det gott om pittoreska traditionsrika kuststäder som är värda att besöka och vi siktar bland annat på Southampton innanför Isle of Wight och the Solent.

Vid Dover är det återigen dags att krossa kanalen till Frankrike och Belgien. Kusterna består av nästan idel sandstränder, där är det möjligt att bara svänga styrbord och dra upp båten på stranden för att sova eller laga mat när tidvattnet gått ut.

Har vi mycket tid över kanske vi tar en sväng upp till den belgiska medeltida staden och världsarvet Brügge, men får i så fall ta ner masten igen.

De holländska kanalerna kräver däremot sällan att man tar ner masten och vi passar på att besöka Rembrandtmuset inne i Amsterdam och ligger förtöjda mitt emot tågstationen i centrala stan innan vi går ut på det mycket grunda ”innanhavet” IJsselmeer.

En av seglingens höjdpunkter kommer att bli de västfrisiska öarna, ”Waddeneilanden”, utanför Hollands kust; Texel, Vlieland, Terschellingen, Ameland och så vidare. Området är fullt av grunda sandbankar och mycket få vanliga båtar kan navigera här utan lokalkännedom. Med 70 centimeters djupgående kommer vi ha möjlighet att ta genvägar och upptäcka vikar större båtar inte har möjlighet att nå.

I Tyskland väntar de ostfrisiska öarna med Nordeney som mest kända hamn. Därefter Kielkanalen, eller Nord-Ostsee-Kanal som den egentligen heter. Sedan är vi princip hemma, men först ”hygger” vi oss några dagar i Danmark som också är ett bra seglingsmål i sig. Därefter vänstar svenska kusten och sedan möjligen en sista avstickare till Helsingfors och vår finska systertidning Venemestari.

Liten båt - stort äventyr

Utmaningar

Vädret är största utmaningen! Lika härlig som en solig dag med förlig laber bris kan vara, lika jobbig är en grå dag med kuling ”i näbben” och horisontellt regn.

En annan utmaning är tidvattnet med dess strömmarsom vid några ställen kan vara mycket kraftiga. Det gäller att anpassa schemat så att man tajmar avfärd och ankomst efter tidvattnet. Med båtens konstruktion kan vi utan större problem lägga oss på botten och vänta på att tidvattnet ska komma tillbaka.

Fartygstrafiken oroar inte nämnvärt eftersom vi kommer att gå så långt in att det är få andra båtar än fiskefartyg som kan störas av oss.

Fördelarna med att köpa direkt från fabriken

De flesta distributörer tar bra betalt för leveransen till Sverige. En mindre båt kan tas på en lastbil, men de riktigt stora båtarna seglas på egen köl.

Exempel: en 31 fots Beneteau kostar runt 35 000 kronor att få levererad till norra Tyskland med lastbil, resten av sträckan får man segla själv. En 30 fots Bavaria kostar 39 000 kronor med lastbil till Stockholm (båten tas alltid ända fram till Sverige för genomgång med köparen). Den 20-fotare som vi köper skulle kosta cirka 35 000 hela vägen till Stockholm (ca 20 000 kronor till norra Tyskland), men för de pengarna vi sparar får vi en härlig europasemester i båten ”betald”. Inte en chans vi vill eller tänker missa!

En annan faktor att ta med i beräkningen är den lägre momsen i andra europeiska länder. Om man köper en båt i till exempel Tyskland med sin 17 procentiga moms, kan man spara ganska många tusenlappar. Dock måste båten vara begagnad innan den kommer till svenska farvatten. ”Begagnad” har skatteverket preciserat som minst 3 månader gammal och/eller minst 500 nautiska mil.

Det finns olika uppfinningsrika lösningar att komma undan dessa krav, men de metoderna redovisar vi inte här. Vi skaffar vår båt från den svenska leverantören.

Bakgrunden

Jag har länge varit fascinerad av långsegling och har också varit ute och seglat i Söderhavet. Men jag tycker att långsegling inte behöver vara oöverkomligt dyrt, upplevas svårt eller kräva år av förberedelser. Upplev något här och nu! ”Go small, go simple and go know”, som någon uttryckt det.

Så föddes tanken att segla enklast tänkbara båt i områden som få seglare ägnar någon större tanke. Ursprungligen var det de grunda vattnen innanför de väst- och ostfrisiska öarna som lockade. Speciellt efter Erskin Childers spänningsroman ”Sandbankarnas gåta”. Mycket få vanliga båtar väljer den här vägen, framförallt för att det är mycket grunt och svårnavigerat.

Båten

Vår båt, en Bénéteau 21.7, är speciellt vald för att det är en modern, snabbseglande och grundgående båt. Centerbordet slår upp om/när man kör på någonting. Det är också möjligt att svänga rakt upp på stranden för att ta natthamn. Då vilar man på det uppfällda centerbordet och på dubbelrodren. Båten har en modern konstruktion som påminner om moderna tävlingsbåtar med vass för utan överhäng och en mycket bred akter.

Även när man går för motor, så gör möjligheten att fälla upp centerbord och roder att det blir mycket litet vattenmotstånd och båten gör bra fart genom vattnet. Ska man in på kanalerna, eller köra båten på en trailer, så är masten mycket lätt att fälla, även om man skulle vara ensam.

Båten är närmast en campingbåt med mycket enkel standard, delvis för att den inte ska bli för dyr att tillverka.

Två mycket viktiga kriterier i valet av First 21.7 för vår segling är att den dels är CE-märkt med B, det vill säga för öppen kust och dels för att den är osänkbar (se faktaruta)

Längd: 6,25 m Löa: 6,40 m Bredd: 2,48 m Djup: 0.7 – 1.8 m Vikt: 1 250 kg Segelyta: 25,20 m² Max motorstyrka: 10 hp Konstruktör: Groupe Finot CE certifikat: B4/C6

Vad betyder osänkbar?

Alla båtar under sju meters längd måste vara osänkbara enligt CE-normen.

Ursprungligen var det Franska handelsflottans direktiv som fastställde kraven på en osänkbar båt. De föreskrev bland annat att båten ska flyta även vattenfylld med minst 3% av längden ovanför vattenytan (i detta fall cirka 19 centimeters fribord). Den ska flyta i horisontellt läge, den ska vända sig rätt med max antal i besättningen ombord när masten ligger parallellt med vattenytan (90 graders krängning) och att den ska vända på sig även om den ligger upp och ner (vilket också kräver flytmaterial i däck och överbyggnad).

Biscayabukten, del av Atlanten som ligger mellan Pointe du Raz vid Frankrikes västkust och Kap Ortegal vid Spaniens nordkust. Utanför den franska kusten finns två stora shelfområden, Armorikanska shelfen och Akvitaniska shelfen. Utanför den spanska kusten stupar bottnen brant ned till 2 000 m djup. B:s botten bildar Biscayadjuphavsplatån, vars maximidjup är 4 974 m. Floderna Loire, Dordogne och Garonne utmynnar i B., som är känd för sina svåra stormar.

Källa: Nationalencyklopedin

Av: MICKE WESTIN

Liten båt - stort äventyr Liten båt - stort äventyr


Text: Redaktionen • 2005-05-01
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top