1708419.jpg

Artiklar

Maersk sju år snabbare med gröna bränslen

Containerjätten slår målsättningen med hästlängder

Text: Martin Strömberg • 2021-03-10 Uppdaterad 2021-06-09

 

De är världens största containerrederi, i en näring som står för omkring 80 procent av den globala handelns transporter – och verksamheten som helhet bidrar till cirka tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

A.P. Moller – Maersk – världens största containerrederi – har tidigare haft som målsättning att introducera koldioxidneutrala bränslen i containerfartyg med start år 2030, men allt har gått snabbare än förväntat.

Nu meddelar danskarna att det första gröna fartyget ska tas i drift sju år tidigare än vad som var planerat.

Enligt A.P. Moller – Maersk, är det en kombination av tekniska framsteg tillsammans med en ökad efterfrågan på hållbara leverantörsled som har fått rederiet att skynda på sina ansträngningar för att sjösätta världens första koldioxidneutrala containerfartyg, vilket nu istället planeras ske sju år tidigare än planen, redan 2023.

– När vi lade fram vår ambition 2018 om att ha en helt koldioxidneutral flotta till år 2050 så siktade vi mot stjärnorna. I dag ser vi det som en utmaning men samtidigt ett mål som är genomförbart, säger Søren Skou, vd för A.P. Moller – Maersk.

 

Bjässen är sjösatt – världens största containerfartyg i vattnet

 

Den första av rederiets båtar som ska gå i trafik utan fossilt bränsle kommer att vara ett mindre fartyg med kapacitet för att ta 2 000 containrar, där man ska använda metanol som bränsle. Däremot kommer de båtar som byggs för framtiden att få dubbla bränslen.

Företaget berättar att de för tillfället experimenterar med en rad alternativa bränslen, bland annat metanol, kombinationen alkohol/lignin samt ammoniak.

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

VIDEO: Här tappar containerfartyget lasten

Katastrofen: Tappade nästan 2000 containers i stormen


Text: Martin Strömberg • 2021-03-10
ArtiklarpraktisktbatagandeContainerfartyg
Scroll to Top