Mai Rassy döptes under pompa och ståt på Hallberg-Rassys område den 13 juli // Foto: Hallberg-Rassy

Artiklar

Mai Rassy först i klassen

Familjen Rassy donerar ny båt och ny klass till Sjöräddningssällskapet

Text: Martin Strömberg • 2019-07-15

 

Den nya båten är rakt igenom konstruerad för sjöräddning. Den har möjlighet att ta ombord upp till 150 personer vid en massevakuering. Det finns plats för upp till fem liggande patienter och länskapacitet för över 1000 liter i minuten med olika bärare. Vidare är båten utrustad med en brandkanon för att pumpa och ge vatten med 1500 liter i minuten och det finns också plats för att ha med en Rescuerunner på akterspegeln med tillhörande kran för att plocka upp den och säkra upp haverister mm.

Arbetsmiljön för de frivilliga sjöräddarna har varit mycket viktig i utformningen av båten. Det har gett en tyst styrhytt med bland annat en separat operatörsplats för att leda insatser på plats (så kallad OSC, On-Scene Coordinator).

– Med den donation vi fått har vi kunnat ta fram 2020-talets räddningsbåt, vilket känns mycket bra. Vi hoppas kunna bygga många båtar i denna klass, eftersom det ger våra frivilliga sjöräddare ett fantastiskt verktyg att kunna utföra sitt uppdrag, säger Cia Sjöstedt, vd för Sjöräddningssällskapet
Det är familjen Rassy som har donerat båten och de utvecklingskostnader som krävts för att ta fram den nya räddningsbåten.

Enligt Sjöräddningssällskapets tradition får en ny båtklass sitt namn efter den första båten i serien.

Den nya båtens namn blir Mai Rassy och klassen kommer att heta “Hallberg-Rassy-klassen”.

Fakta, Hallberg-Rassy-klassen

Längd: 15,3 m – 50 fot

Bredd: 3,9 m

Djupgående: 1 m

Material: Byggd i komposit

Deplacement: 15 ton

Motorer: 2×650 hk Scania dieselmotorer, drivande 2xMJP X350 vattenjet

Fart: 34 knop

Aktionstid: 10 timmar

Besättning: 3–5 personer

Konstruktör: Profjord, Swedeship & Sjöräddningssällskapet

Byggd av: Swede Ship Marine, Tjörn

Ny 40-fotare från Hallberg Rassy

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340

Sjöräddningssällskapets nya smygarbåt


Text: Martin Strömberg • 2019-07-15
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top