Med ganska små medel går det att uppgradera en äldre båt till modern standard. Foto: Fredrik Ringblom
Modernisera 80-talsbåten
Köp en äldre båt och uppdatera den till mer modern standard och enklare hantering. Praktiskt Båtägande följde arbetet med en Storebro Royal 33 från 1983.
Fredrik Ringblom ägde länge en IF som han kappseglade med. Men han ville byta upp sig för att få mer boyta för familjen. År 2016 köpte familjen därför segelbåten Storebro Royal 33, byggd 1983. Priset var 230 000 kronor.
– Vi trivs jättebra i 33:an. Men med tanke på den gamla seglingsutrustningen är det krångligt att segla henne ensam. Framför allt att kappsegla, säger Fredrik Ringblom.
Fredrik skrev en lista över förbättringspunkter. Då funderade han på att köpa nya segel och byta mast och bom. Men det skulle bli för dyrt.
– Jag upptäckte att det fortfarande finns produkter från den ursprungliga tillverkaren. Det innebär att jag kan behålla delarna och höja dem till modern standard.
Många av de gamla opraktiska delarna från 1980-talet går också att byta ut med tämligen enkla åtgärder.
– Min inställning är att göra det mesta av jobben själv och köpa begagnade eller billigare prylar. Då går det att spara mycket pengar, och jag lär mig mycket under projekten. Genom att prata med andra båtägare och söka på nätet går det att finna många duktiga småföretag som kan hjälpa till med speciallösningar.


Parallellt med att båten skulle moderniseras ur ett seglingsperspektiv satsade Fredrik även på att få en säkrare exteriör, genom att installera badbrygga och peke. Tanken med peket, förutom att det skulle bli enklare att kliva ombord eller iland, var att uppgradera med begagnad gennaker på peket. Den första åtgärden var att byta ut den gamla träratten i sittbrunnen.
– Ratten var för liten för att man skulle kunna sitta på sittbrunnssargen och nå den under segling. Därför ville jag skaffa en modern, större ratt med bättre grepp.
Istället för att köpa en ny rostfri ratt för drygt 5 000 kronor sökte han efter en begagnad ratt på Blocket.
– En säljare annonserade två moderna rostfria rattar för 600 kronor. Så jag köpte dem och sålde den ena till en annan Royal 33-ägare.



Men han upptäckte att båda rattarna var en smula skeva, så han kontaktade en plåt- och svetsfirma som riktade ratten rätt för 500 kronor. Vid köpet av 33:an följde det med en enklare autopilot av fabrikatet Autohelm 3000. Den är kopplad till ratten med en drivrem.
– Autopiloten saknade ett bra fäste för drivremsmotorn, så autopiloten gick inte att använda. Elen var inte heller dragen. Att fästa motorn på sidan av sittbrunnen blev trångt, enda chansen var att fästa den intill rattpiedestalen. Jag hittade ett originalpiedestalfäste hos Nobelius Marinelektronik, säger Fredrik Ringblom.
Ett annat problem, ur ett segelperspektiv, var originalstorskotsskenan akter om rorsman på akterdäcket. Travarna på skenan var trasiga och blocket gick inte att justera.
– Jag passade på att köpa en ny rabatterad storskotsskena på båtmässan ifjol. Det var tämligen enkelt att byta den.


Ett annat exempel är lazyjacks, som håller storseglet samlat på bommen vid hissning, revning och nedtagning. Istället för att köpa ett färdigt paket med några linor och klena block för drygt 1 500 kronor har Fredrik Ringblom tillverkat sina lazyjacks själv.
– I källaren fann jag några Dyneemalinor som kan användas. Linorna har jag kompletterat med block och Seldéns lazyjacktravare och skruv för 85 kronor och en knap. På så sätt sparade jag 1 100 kronor.
Nyligen gjorde han en testinstallation, med enbart knopade linor på bommen, av sina lazyjacks ombord för att få en optimal lösning. Nu har Fredrik de exakta måtten på linorna. Mot den bakgrunden kan han splitsa och montera beslagen. De monteras enkelt med en 5,3 millimeters borr och självgängande skruv. Alla linor får snygga ögonsplitsar.


På båtmässan Allt för sjön passade Fredrik på att köpa en rodkick, Seldén Standard 10, med inbyggd gasfjäder för 2 800 kronor istället för ordinarie pris på 4 000 kronor. För att montera rodkick behövde han borra och popnita fast kicken i masten.
– Jag började kika på bastanta popnitstänger för flera tusen kronor, eftersom popnitarnas diameter är hela 6 millimeter. Efter mycket sökande på nätet fann jag en popnitstång hos Biltema för 400 kronor. Den fungerade jättebra att använda, säger Fredrik Ringblom.
Han fortsätter:
– Hittills har jag popnitat tio så kallade monelpopnitar, som bör användas där det är hög belastning – det blir 40 kronor per styck. Jag hoppas på att få nita fler gånger, så blir det billigare. Alternativet hade varit att hyra en tång, men jag hittade ingen uthyrare.

Fredrik har även gjort en testinstallation för storseglets trimfunktion cunningham för att mäta linmåtten.
– Jag har popnitat en ögla i masten, samma höjd som bommen. Linan som senare ska splitsas knopas fast och dras genom cunninghamögat i seglet och till ett enkelblock. Ett annat block med hanfot monteras vid mastfoten med en schackel. Linan dras genom enkelblocket och tillbaka för att sedan ledas ner till sittbrunnen. Nu används provisoriskt en av knaparna på masten.
Senare ska han dra cunningham och andra linor till sittbrunnen. Linorna ska löpa i inplastade VP-rör för att inte fastna på vägen till skotråttorna. Utmaningen är att hitta rätt vinkel.
Efter båtköpet funderade Fredrik på att köpa begagnade selftailingvinschar. Fördelen med selftailing är att besättningen kan förbereda slaget genom att trä på skotet på vinschen och sedan dra hem slacket och spänna med handtaget. Istället för selftailing hittade han den betydligt billigare lösningen The Wincher.
Lösningen handlar om att trä på en gummiring på vinschen. På så sätt blir vinschen nästan som en självskotande vinsch. The Wincher finns i fyra olika storlekar. Ta därför reda på vinschtrummans dimension. På Fredriks båt blev det storlek L som passade på befintliga Barlowvinschar modell 25. Fredrik betalade drygt 1 000 kronor för The Wincher, som placerades på två skotvinschar.
– Vid installationen använde jag kokande vatten, diskmedel, spännband och en flat skruvmejsel. Då var det lätt att få dit gummiringen.
Försöken med The Wincher var först trevande, men sedan kom han på att han skulle använda mer lina på vinschen.
– Då nöp gummit fint på gummit. Vi kryssade runt Stora Essingen i Stockholm, det blev många snabba slag tack vare lösningen.

Att kliva upp och ner från stäven är nästan förenat med livsfara på Storebro Royal 33. Därför installerade Fredrik ett peke vid pulpit.
– Det blir enklare att ta sig ombord om du kompletterar med en infällbar kassettstege. Tack vare peket kan vi komma närmare klippor i naturhamnar eller i grunt vatten vid bryggor. Därtill är peket förberett för gennakersegling, säger Fredrik Ringblom.
För att undvika felmontage av peket ska det monteras då båten ligger i vattnet, helst med fyllda bränsle- och vattentankar. På land kan du nämligen inte se hur bra peket följer skrovet. Det ser du efter sjösättning.

En vanlig monteringsmiss är att använda vattenpass. Monterar du efter vattenpasset ser peket ut som om det ska tippa framåt. I de allra flesta fall ska peket istället monteras i höjd mellan båtens språng och vattenlinjen. Låt ögat avgöra vad som är snyggast.
När du mäter de så kallade U-beslagen, för pekets två ändrör på skrovsidorna, måste du utgå från stävens mittpunkt (längst fram vid båtens midskeppslinje). Om de två beslagen inte hamnar lika långt från stävens främsta mittpunkt monteras peket snett jämfört med midskeppslinjen.
Text: Johan Cooke • 2024-10-23




