Designern Bo Zolland inspireras gärna av former från forna tider och förvandlar dem till ett modernt formspråk. Bilar och båtar är det han ritar om han själv får välja. Foto: Roger Olsson

Artiklar

Svensken bakom designen på elbåten Candela – “jag kan inspireras av en färgglad sportsko”

Namnet Bo Zolland är nog okänt för väldigt många. Men i båtvärlden är han ett respekterat namn efter samarbeten med bland andra amerikanska Glastron och svenska J-Craft. Han ligger också bakom en av de stora snackisarna i båtvärlden just nu – svenska eldrivna bärplansbåten Candela. Följ med oss och möt en man med lugnt sinne – men djärva linjer.

Text: Lars Guditz • 2016-11-04 Uppdaterad 2021-06-09

Filmklipp där Bo Zolland intervjuas av Västerbottens-Kuriren om bärplansbåten Candela.

Reportaget nedan publicerades ursprungligen i Båtnytt nr 3-2013.

Det är många mil mellan den lilla staden Cadillac i Michigan i USA och Pilgatan i Umeå, ändå finns det en nära koppling mellan dem. I Umeå bor nämligen Bo Zolland som ska hjälpa Glastron tillbaka till det båttillverkaren var i sina glansdagar. 

Vi på Båtnytt blev nyfikna på vem han egentligen är och passade på att träffa honom när han besökte Stockholm.

Vägen fram till kontakten mellan mannen med linjerna och den famlande båtjätten var, som ofta i livet, krokig. Det började med en företagskrasch. 

Efter att båtjätten Genmar, med 14 båtmärken, fallit samman 2009 plockade en riskkapitalist ut tre märken som han trodde på: Four Winns, Wellcraft och Glastron. Han flyttade dem till Cadillac i Michigan och planterade in dem i Four Winns fabrik. 

Som ny designchef tog man fransmannen Christophe Lavigne, med ett förflutet hos Beneteau segelbåtar, han förstod att det gällde att hitta tillbaka till det som gjorde Glastron stort på 1970- och 1980-talen. Men hur? 

Några år tidigare satt Bo Zolland i Umeå och övade sig på ett nytt ritprogram. Han var då i 50-årsåldern, jobbade som teknisk illustratör åt ett stort japanskt företag och gjorde bland annat instruktionsböcker för skogsmaskiner. 

Från början är han verkstadstekniker och ingenjör, men har hela sitt liv alltid haft ett skissblock på armlängds avstånd och när jobbet som teknisk illustratör blev ledigt sökte han det, och fick tjänsten.

För att lära sig ett nytt ritprogram för 3D-design ritade han saker han själv gillar: bilar, motorcyklar och – förstås – båtar. Fordon han ritat i alla upptänkliga varianter sedan han låg hemma i sängen med ritblocket som liten pojke i födelsestaden Luleå. 

För att få lite feedback på skisserna la han ut en del teckningar på forum på nätet – och feedback fick han. Mycket positiv.

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
Så här har det sett ut under processens gång när Bo Zolland har dragit fram linjerna till den svenska eldrivna bärplansbåten Candela.

– Då kände jag vilket otroligt självförtroende jag har för det här, det här kan jag ju! Det finns så många fula grejer med fel proportioner. Det där, kände jag, det har jag i mig, liksom direkt. När jag börjar skissa på en båt blir inte proportionerna fel.

Det låter som stora ord från en kaxig typ, men Bo Zolland ger inte alls intryck av någon kaxighet. Snarare är han lyssnande och lågmäld, men känslan för linjespel i motorbåtar vilar på trygg grund, och den norrländska dialekten förstärker intrycket av solid självsäkerhet. Kaxigheten sitter i formspråket.

Hans alster på olika internetforum ledde också till ett och annat uppdrag i båtbranschen. Bland annat var han med och drog linjerna i Golden Cut och vid omgörningen av prestigemärket J-Craft. Bo Zolland började bli ett namn i den lilla krets som sysslar med båtdesign. Men allt var i väldigt liten skala.

Så en dag kom det där samtalet som vi väl alla drömmer lite om. Telefonen ringer, du svarar och när du lägger på har din värld förändrats, till det bättre. 

Nästa sida: Hans läckra design övertygade båtjätten 

 

 

 

 

 

Ett sådant samtal fick Bo Zolland, mitt i sonens tennisträning, när designchefen för Glastron ringde och frågade om Bo Zolland skulle kunna hjälpa dem att hitta tillbaka till sitt ursprung. Glastron som varit hans drömbåtar när han var liten.

Men riktigt så enkelt blev det inte. Designchefen var visserligen helt övertygad om att Bo Zolland var “the Man” som skulle rita Glastron tillbaka in i rampljuset, men företagets ledning, som var mer av ekonomer och mindre av designälskande båtmänniskor, var skeptisk. “Bo vaddå” i “Umea”, oroväckande nära ryska gränsen, det kändes läskigt att lägga en stor budget i knät på honom. 

Det slutade med att styrelsen i stället utlyste en tävling där fem amerikanska designskolor var med och tävlade. Uppdraget var att rita en 16-fotare som skulle ha Glastrons ursprungliga “DNA”. Designchefen smög in skisser från Bo Zolland som ett sjätte bidrag, Zolland själv kände inte till tävlingen. 

 

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
Ungdomsdrömmen Glastron GT 160 GTR var först ut i Zollands nya serie.

För att göra en lång historia kort: Bo Zollands bidrag vann. Själv konstaterar han lite lakoniskt:

–Jag har sett de andra förslagen och det var inte något fel på deras grejer. Men de hade ju inte älskat Glastron sedan de var liten grabb, som jag hade. För mig var Glastron de fräsigaste båtarna när jag var liten. Jag vill ju hjälpa dem tillbaka. 

Uppdraget blev sedan att hitta just Glastrons “DNA” från 1970- och 1980-talen, det som skilde dem från konkurrenterna. 

– Det var det som var utmaningen. Om du tar ett dussin 21-fots bowriders från USA och ställer dem 50 meter bort utan dekaler så ser de likadana ut. 

Även Glastron hade hamnat i den grå mittfåran av snarlika båtar. 

– Jag ville ta bort de böljande formerna. De såg ut som någon konstig tvål, ingen ordning på något alls, bara en massa runda böjar, sammanfattar Bo.

Nästa sida: “Jag kan inspireras av en sportsko med häftig färgsättning”

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
Zollandritade Glastron GT225 finns även som cuddy och heter då 229 GT.

Bo Zolland intervjuas av Västerbottens-Kuriren om sitt samarbete med Glastron

Ett stort problem är enligt Zolland att designen ofta “kommer bakvägen”. 

– Marknadsavdelningen bestämmer att att det ska vara en 26-fots båt med 6 kojplatser i stället för att bestämma att det ska vara en båt med 6 kojer och så får man se hur stor den blir. 

Zolland designar allt ovanför vattenlinjen på båtarna, även färgsättningen. Men vad är hemligheten? Hur gör man?

– Man måste börja med snygga linjer, sedan må man finputsa dem tills man når en gräns där det inte längre går praktiskt, då får man tänka om och ändra på något annat. Men man måste börja med fina proportioner och linjer, sen kan man koka ner det till något som är vettigt.

Det låter enkelt, men det som gör Bo Zolland till en driven båtritare är inte bara känslan för linjer, det är också känslan för båtar. Hur man använder en båt, hur man rör sig ombord och vad som fungerar och inte fungerar rent praktiskt, sådant som man bara kan lära sig genom att leva båtliv. Och det har Bo alltid gjort.

– Det var ju båtar för hela slanten när jag växte upp, båtåkning hela sommaren. Vi bodde i båten, kan man säga. Familjen hade bland annat Petterssonbåtar, Solö, Marieholm 24.  Jag hade små racerbåtar, galoscher. Och en optimist.

 

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
Zolland var med och gjorde faceliften på J-Craft när den gjordes om för IPS-drev.

Både Zollands båtar och bilar har tydliga influenser från 1950- och 1960-talen. Är han präglad av sin barndomstid? 

– Njae, inte präglad, men jag tycker att de vågade mer då. De hade barnasinnet kvar och kunde få utlopp för det. De kunde sväva ut, de var inte så styrda av ekonomer. 

Men inspirationen kommer mer från nutiden, han kollar mycket på nätet. Hittar han en form eller en lösning någonstans sparar han en bild till bland de tusentals inspirationsbilder han redan har, och det behöver inte alls komma från båtvärlden.

– Det kan vara en sportsko med häftig färgsättning. Då tänker jag “det där ska jag ha till en vattenskidbåt”. Sportvärlden är ganska tidig med nya trender. 

Vilken båt skulle han då vilja rita, om han fick välja helt fritt?

– En modern Petterssonbåt, med örat och allt. En nytolkning av en sådan, halvplanande, lång och smal. Kan man åka i 15–17 knop så räcker det. I framtiden kan vi inte längre producera V8-motorer som drar fruktansvärt mycket bensin och sätta i båtar. Det är fel tänkt.

Nästa sida: Här är Bo Zollands egna favoritbåtar

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
Bo Zolland designar även bilar. Här en Lyonheart K som byggs i Coventry.

Bo Zollands favoritbåtar

Svensken bakom designen på elbåten Candela –
”Delta som Lars Modin har ritat, de är väldigt konsekvent designade. Inga kompromisser kors och tvärs utan jättefint gjorda fast med väldigt modernt stuk. Där har han ju lyckats med höga fribord och låg överbyggnad. De ser låga ut, men du har ordentlig ståhöjd.”
Svensken bakom designen på elbåten Candela –
”Jag vill ju inte säga Riva, för det är så förutsägbart. Men de är ju fina på sitt sätt.” 
Svensken bakom designen på elbåten Candela –
”Båtar med bruksstuk, Nord Star och Targa. Det skulle jag nog kunna tänka mig att ha själv om jag skulle ut och åka ett par veckor på semestern.”

TV: Glastron ställer båtfolk mot båtfolk

Gratis test: Glastron GT 160 CB

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet


Text: Lars Guditz • 2016-11-04
ArtiklarLivetOmbordbärplanElbåtar
Scroll to Top