1339199.jpg

Artiklar

Motortrim raserar din båts försäkringsskydd

Allt fler trimmar sina motorbåtar och vattenskotrar. Men många är ovetande om att försäkringen både kan försvinna och begränsas.

Text: Johan Cooke • 2016-09-22

Det har blivit populärt att på elektronisk väg öka effekten på motorn i båtar och vattenskotrar, precis som man länge gjort på bilar. Men med ökad effekt kommer begränsat försäkringsskydd.

Hos IF och Trygg Hansa försäkras inte ens vattenskotrar, och inte heller trimmade motorbåtar. Även Svedea drar öronen åt sig då det handlar om trimning:   

– Om en trimmad vattenskoter toppar 50 knop fast den i originalutförande ska göra maximalt 40 knop kan vi inte försäkra den. Om försäkringstagaren ändå trimmar utan vår vetskap förvinner försäkringsskyddet helt eller delvis, säger produktchefen Göran Södergren på Svedea. 

Försäkringsskyddet påverkas också oavsett om ägaren känner till att den begagnade skotern eller motorbåten har trimmats av tidigare ägare eller inte.

Ett konkret exempel är om försäkringstagaren begär ersättning efter en grundstötning. Om Svedea upptäcker att hästkrafter och fart på grund av trimningen är högre än vad skotertillverkaren godkänt kan det bli avdrag på 25 till 100 procent av ersättningen. 

– Om kunden har motortrimmat och ­råkar ut för en skada där trimningen inte är orsaken kan man få full ersättning, även om varje fall prövas enskilt. Ansvarsförsäkringen gäller också, med eller utan motortrim, säger Göran Södergren. 

Försäkringsbolaget Försäkrings­produktion erbjuder anpassade försäkringar för vattenskotrar. 

– I ett skadeärende utgår vi från våra säkerhetsföreskrifter som uppger att en motor inte får utsättas för onormal påfrestning eller överhettning. Det kan inträffa om en kund kör på ett sådant sätt som kan skada motorn eller har trimmat den, säger Fredrik Granström på Försäkringsproduktion.

Tillägget maskinskadeförsäkring ska skydda mot plötsliga och oförutsedda skador på motor och elektriska komponenter. 

– Om trimprodukten är godkänd av den försäkrade vattenskoterns motortillverkare gäller vår maskinskadeförsäkring, säger Fredrik.

Men om trimningen inte är godkänd ersätts inte skadan. Det gäller också följdskador som trimningen kan orsaka på komponenter och program. Ett exempel kan vara om en kund bytt skoterns originaldatabox mot en trimbox som inte är godkänd.  

Hos Alandia är det lättare, även om en maskinförsäkring inte kan tecknas för vattenskoter. Det finns inget krav att meddela att motorbåten eller vattenskotern är motortrimmad. Däremot ska deras kunder alltid tala om båtens eller skoterns aktuella hästkrafter och maxhastighet, som ökar vid en trimning. Mot den bakgrunden betalar kunden en högre premie. 

Försäkringstagaren kan ändå få viss ersättning kopplat till sjöskada, skadegörelse eller stöld av skotern, oavsett om den är trimmad eller inte, beroende på händelsen:    

– Går en vattenskoters generator sönder i samband med sjöskada, skadegörelse eller stöld är det nog inte trimningen som orsakat skadan. Men en trimning som orsakar fel eller skada på motorn i samband med de tre händelserna kan eventuellt ge ersättningsnedsättning, säger Ricard Sjöström, skadechef på Alandia.

En rundringning till vattenskoter- och båttillverkare visar att det inte alls finns några godkända trimkomponenter som gör att man kan teckna en maskinförsäkring. Inte nog med det. En tillverkares garanti faller också om man trimmar:  

– Att i sin vattenskoter byta tillbehör som styre eller åkplatta går bra. Men manipulerar man motorn i form av motortrimning gäller inte vår tvååriga garanti. Vad jag känner till finns inga godkända trimlösningar för båt eller vattenskoter på marknaden, säger Daniel Dellgar på vattenskotertillverkaren Yamaha.  

Orsaken till att tillverkarna är skeptiska, menar Daniel, är till exempel att en vattenskoter är konstruerad för en viss belastning och fart. Körs skotern över den gränsen påverkas bland annat materialens hållfasthet.  En för hårt trimmad marinmotor kan resultera i att bland annat topplockspackningar och ventiler går sönder. Och det blir generellt större påfrestningar på en marinmotor ­jämfört med en bilmotor:   

– På motorvägen kan en bilförare i regel bara utnyttja 20 till 30 procents gaspådrag. Men på sjön kan en skoterförare ge 70 till 80 procents gaspådrag, samtidigt som vågor ger motstånd på sjön, säger Daniel. n 

Kunden får kolla försäkringen

KCR-box och motoroptimering är två olika trimlösningar. Det är upp till kunderna att ta reda på om deras försäkringar och garantier påverkas, menar trimföretagen.
För några tusenlappar kan du få extra hästkrafter i din båt, vassare vridmoment och få ned bränsleförbrukningen. Fördelarna lyfts fram av alla företag bakom trimlösningarna.
Företaget KCR utvecklar och säljer trimboxen KCR Diesel Power:
– För att installera KCR-boxen i en motor krävs en elektronisk insprutning. Årligen installeras boxen i 8000 fordon varav ett 50-tal monteras i marina dieselmotorer. Det är till exempel i Mercruiser och Volvos D-serie, säger Clarence Carlsson, tekniskt ansvarig på KCR.
Kunderna måste själva kontrollera om deras försäkringar och garantier påverkas då båten trimmas, menar Clarence som tycker att såväl försäkringbolag som tillverkare är alltför skeptiska:
– Motortillverkare och försäkringsbolag är oroliga att båtfolk ska köra stenhårt med sina trimmade båtar snarare än att motorer eller andra komponenter skulle skadas, säger Clarence.
Enligt Clarence har i alla fall KCR-boxen aldrig orsakat en skada på någon motor. Det beror på att företaget eller deras återförsäljare vet vilken nivå de kan trimma utan att tumma på marginaler och säkerhet, menar han. Kunder som vill trimma för hårt tackar man nej till.
Victor Gårdh, vd hos konkurrenten Autostable, säger även han att det är kundernas ansvar att undersöka hur deras försäkringar och garantier påverkas. Och enligt honom har inte heller Autostables lösning skadat någon motor:
– Tvärtom. Många båtar har underdimensionerade motorer för sin uppgift. Ofta kan vi halvera accelerationstiden till planing, där båten i original knappt orkar plana alls. Därigenom minskar belastning, bränsleförbrukning och utsläpp, säger Victor.

Så bra är den handdrivna utombordaren

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv


Text: Johan Cooke • 2016-09-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top