Najad 361 är en trygg långseglare, med plats för hela besättningen i gott skydd bakom den stabila vindrutan // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker

En klassiker att åldras i.

Text: Joakim Hermansson • 2020-06-04

 

Båten jag kliver ombord på byggdes 1996 och är därmed lika gammal som min yngste son, men av det märks knappt ett spår. Visst har former och utförande, liksom däcksutrustning och tågvirke, ändrats en del genom åren, och de elektroniska hjälpmedlen har förstås utvecklats ännu mer.

Att Najad 361 Aquawitt är just en Najad går däremot inte att ta miste på, med de högglanslackade trädetaljerna vid nedgången, med den karaktäristiska vindrutan, med den skyddade mittsittbrunnen och med de klassiska röda linjerna längs skrovsidorna. Alltihop andas tradition och typisk Najadstil, i en synnerligen välhållen helhet. Göteborgsparet Marie och Henrik har avslutat den fjärde säsongen i sin båt, och har hängivet förvaltat och förfinat arvet från dess tre tidigare ägare.

– Använd en blandning av Klorin och Yes, och följ sedan upp med en Boracolbehandling, föreslår Henrik, när jag stryker med handen över det ljusa och fina teakdäcket.

Egentligen skulle det inte alls ha blivit en så pass stor och dyr båt som en Najad 361, när paret gjorde sig av med sin Mamba 341. De var utan segelbåt i ett par år, åkte istället omkring i sin snipa, och tittade helt förutsättningslöst efter en ny segelbåt.

Att det skulle bli en nyare båt än Mamban, mindre, och absolut utan teakdäck, var de överens om. Det där med teaken glömde de emellertid snabbt, efter att ha sett en välhållen Najad 331. Under vintern kollade de även in en Hallberg-Rassy 36, och insåg då att det inte heller skulle vara så dumt med mittsittbrunn.

– Sedan dök den här båten upp, och då kände vi oss redo att slå till. Det var nog planlösningen som avgjorde, konstaterar Marie.

– Den är som gjord för ett par med gäster ombord, fyller Henrik i och nämner speciellt den ljusa mahognyinredningen och det fantastiska pentryt.

Seglatserna har mestadels gått längs den svenska västkusten, med tonvikt på Bohuslän, men även norska farvatten och danska Limfjorden hör till de områden som fått besök av Aquawitt.

– Speciellt på högsommaren är det skönt att komma iväg från Bohuslän litegrann, så då seglar vi gärna söderut, säger Marie, och tillägger att den 21-årige sonen Carl numera inte är med ombord så mycket.

– Nej, men tidigare har han följt med på många eskadrar med Svenska Kryssarklubben.

Najad 361 lanserades 1994 som en uppdatering av föregångaren Najad 360, med blyköl som förbättrade seglingsegenskaperna jämfört med den tidigare inplastade järnkölen. Marie och Henriks exemplar har skrovnummer 57 av de 103 båtar som hann byggas fram till 1998.

En förlängd och högre överbyggnad gav mer rymd i förpiken och överlag bättre ståhöjd interiört, medan en halv decimeter extra på skrovbredden också ökade volymen. Badbryggan som integrerades i akterspegeln var också ett stort plus.

– I praktiken är båten en 37-fotare, menar Henrik, som tycker att han och hustrun nu har en bekväm båt att åldras i.

– Vi har köpt vår sista båt, deklarerar han med ett leende.

 

Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Både den lilla badplattformen och trappsteget på väg ner dit, samt räddningsstege och ankardävert med spel, är integrerade i den egentligen negativa akterspegeln // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Sittbrunnsbordet är specialtillverkat i flera nivåer och med extra ställ för muggar och glas, så att allt ryms även när man är många middagsgäster som ska få plats // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Najad 361 lanserades 1994 som en uppdatering av föregångaren Najad 360 // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR

Väldoftande mahognykänsla genomsyrar interiören i Najad 361, som kan ståta med finish värdig ett äkta Orustbygge. Uppdaterad belysning ger ett ljust intryck.

Najad 361 har en för mittsittbrunnsbåtar ganska typisk planlösning, med en stor ägarhytt i aktern som nås via passagen under sittbrunnen, förbi det längsgående pentryt. Båten är ett Orustbygge med all den träkänsla och finish som genomsyrar ett sådant, och akterhytten utgör inget undantag. Finaste mahogny i mattlackade ribbor på skrovsidorna, liksom i snyggt böjlimmade detaljer och massiva grepplister, ger ett till lika delar gediget och elegant intryck. Ändå känns här både ljust och luftigt, tack vare det vita taket, däcksluckan och de båda skrovfönstren. Rejält tjocka dynor med resårer ger komfortabla kojer, som Marie och Henrik dessutom plussat på med extra skyddande bäddmadrasser.

– Allt material åldras ju, så vi tog ett större tag och bytte ut alla dynor till riktiga 15-centimeters madrasser. Det har vi aldrig ångrat, säger Henrik.

Ståhöjden är något begränsad i det L-formade genomgångspentryt, men det upplevs ändå som rymligt. Två hoar med varmt och kallt tryckvatten, stor kylbox, microugn och kardanupphängd spis med tre lågor hör till faciliteterna. Bakom gedigna mahognyluckor ovanför den vita arbetsbänken, ryms mängder av specerier och husgeråd. Alla lampor i pentryt, ja faktiskt i hela båten, är utbytta till energibesparande och mer långlivade LED-källor.

– Tidigare ägare har också förstärkt befintlig belysning med flera nya LED-lister, berättar Henrik.

I det generösa motorrummet under nedgångstrappan finns en Volvo Penta på 48 hästkrafter, som tack vare åtkomst även från sidogången är lätt att serva. Något regelrätt navbord att sitta vid hittar vi däremot inte, men på styrbordssidan vid nedgången en välfungerande navigationskommod med ståplats. Den funkar fint även för att breda ut papperssjökort, och därunder finns både skåp och lådor med plats för massor av prylar. I standardutrustningen ingår en utfällbar pall, men Marie och Henrik föredrar nuvarande skåpslösning.

Akter om navigationsplatsen leder en dörr in till toaletten, som är inredd helt i sobert vitt, i en blandning av plast och vitmålat trä, för att bättre stå emot fukten från duschen. Bortsett från några gulnade plastdetaljer är här ljust och snyggt, och självklart helt okej ståhöjd.

Två längsgående och i förliga kanten svagt rundade soffor, erbjuder minst ett halvdussin middagsgäster bekväma sittplatser runt det centralt placerade bordet, med sin uppfällbara klaff. Maststöttan i framkant stör inte nämnvärt.

Bakom ryggstödet i styrbords salongssoffa döljer sig tv:n, som därmed kan fällas upp och ses från babordssoffan. Både här och på babordssidan ryms även extra sovplatser med full bredd i slingerkoj, och dagtid kan sängkläderna förvaras undangömda i sofforna. Till och med skrovsidorna har täckts med mattlackade mahognyribbor, precis som i förpiken. Där kan två gäster sova skönt i fullängdskojerna, med möjlighet att stoppa i en trekantsdyna för extra bredd i bädden. Sammantaget märks knappt att Najad 361 som modell har ett par decennier bakom sig.

 

Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Salongen i Najad 361 ger riktigt väldoftande mahognykänsla, som sig bör i ett klassiskt Orustbygge. Till och med skrovsidorna har täckts med mattlackade mahognyribbor // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Det L-formade genomgångspentryt i passagen mot akterhytten upplevs, trots den till viss del begränsade ståhöjden, som rymligt. Välutrustat är det också, med mycket stuv // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
I akterns ägarhytt är det lika mycket pålitlig träkänsla som i båten i övrigt, men ändå ljust och luftigt tack vare det vita taket, däcksluckan och de båda skrovfönstren // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR

Najad 361 är en trygg långseglare, med plats för hela besättningen i gott skydd bakom den stabila vindrutan, högt uppe i mitten av båten.

En av de stora fördelarna med att ha sittbrunnen placerad i mitten av båten, istället för i aktern, är att säkerhetsavståndet till omgivande vatten ökar. Det gäller speciellt på båtar av långseglingskaraktär, där man kan förvänta sig en hel del hög sjö. Då hjälper också en stadig vindruta till, för att minska vinddra- get och hålla vatten borta från sittbrunnen. Najad 361 har både mittsittbrunn och vindruta, och dessutom storskotet på en skena med travare akter om brunnen. Sammantaget ger det en väldigt trygg miljö för dem som seglar, med den möjliga nackdelen att det kan upplevas en aning trångt runt styrpiedestalen och ratten.

På Maries och Henriks båt har förrförra ägaren utvecklat ett genialt utfällbart sittbrunnsbord, som är specialtillverkat i flera nivåer och med extra ställ för muggar och glas, så att allt ryms även när man är många middagsgäster som ska få plats. Under styrbordssidans sittbrunnsbänk finns ett extremt djupt och rymligt stuvutrymme, med många hyllor och backar för att hålla god ordning på alla grejer som får plats där. Rorsman sitter högt upp i mitten av båten och kan därifrån ha koll på det mesta som händer ombord och omkring båten. Henrik har nyligen installerat dubbla Raymarine-plottrar, en för detaljer på själva piedestalen och en större för överblickens skull, på bygel framme vid nedgången.

– Det blev ny radar och helt nya kablar också, så att alla grejerna kunde prata med varandra. Vi fick plocka ner en del inredning för kabelbytet, men det var värt det, säger Henrik och tillägger att förrförra ägaren in- vesterade i en AIS som fortfarande funkar fint.

Designern Thorwald Karlsson gav Najad 361 en 90-talstypisk negativ akterspegel, med både den lilla badplattformen och trappsteget på väg ner dit, samt räddningsstege och ankardävert med spel, helt integrerade. Trots frånvaron av utanpåliggande badbrygga ger det bekväm access till vattnet för bad och att kliva i jollen. Även i fören finns ett elektriskt ankarspel, med 20-kilos ankare och 40 meter kätting, samt en smart hopfällbar stävstege som underlättar vid flytbryggor och flacka klippor. Och inom räckhåll från sittbrunnen hänger bojkroken på mantåget redo för tilläggning, med andra änden redan fastgjord i förtöjningsbandet. Alla lösningar känns väl genomtänkta och syftar till att reducera trassel och problem.

– Det är en av fördelarna med att köpa begagnad båt av någon som brytt sig om att förfina den, tycker Marie.

– Fast nu ligger vi mycket mer på svaj än med vår gamla Mamba 341, konstaterar maken.

Uppe på luckgaraget ger dubbla och väl tilltagna solpaneler god strömförsörjning, men är ändå ur vägen när man rör sig ombord. Avlastarna för rullstorens in- och utrullning samt skothorn och kick är tydligt uppmärkta och nås bekvämt från sittbrunnen, med uppsamlingspåsar intill. Lundhseglen var fräscha när paret köpte båten, och har bara behövt normal vinteröversyn, men att hantera rullstoren rätt var till en början inte självklart.

– Nyckeln är att ha lagom spänt både in och ut, tipsar Henrik.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2019/5

 

Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Med sittbrunnen i mitten av båten, som här på Najad 361, är rorsman och besättning tryggare och mer skyddade lite längre från vattnet än med sittbrunnen i aktern // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Hopbyggd med det rostfria ankarpeket i fören finns den smart hopfällbara stävstegen med sina två steg, som under- lättar vid flytbryggor och flacka klippor // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker
Avlastarna för rullstorens in- och utrullning samt skothorn och kick är tydligt uppmärkta och inom räckhåll från sittbrunnen, med uppsamlingspåsar intill // Foto: Joakim Hermansson
Najad 361 – med finish värdig en riktig Orustklassiker

Så blir Najads nya lyxseglare

TV: Här är makalösa superyachten – ritad av samma designer som Najad

Storebro 31 Baltic – dubbelruffarnas Rolls Royce

Luxuös långseglare med fartresurser

TEST: Oändliga möjligheter med Hanse 548

Nu kan du köpa Miami Vice-båten


Text: Joakim Hermansson • 2020-06-04
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top