Artiklar

Näthandel med båtprylar – så luras du av bedragarna

Med möjligheten till näthandel har utbudet av båtprylar idag blivit näst intill oändligt. Men det finns bedragare där ute som gör allt för att skinna dig. Här är metoderna som används för att lura dig och tipsen från tidningen Praktiskt Båtägande som hjälper dig undvika fallgroparna när du näthandlar.

Text: Livetombord.se • 2016-07-12 Uppdaterad 2021-06-09

Detta är en del av en artikelserie om att handla båtprylar på nätet. Samtliga artiklar kan du läsa i Praktiskt Båtägande nummer 7-2016.

* Om du står i begrepp att handla i en okänd nätbutik ska du ta reda på fakta om företaget bakom internetbutiken.
– Undersök om företagets namn, adress och kontaktuppgifter och det land där företaget är etablerat finns angivna på webbplatsen. Det ska finnas en kundtjänst som är lätt att komma i kontakt med, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa, en fristående enhet inom Konsumentverket.

* Sök information om internetbutiken på andra webbplatser. Läs till exempel omdömen om den aktuella butiken.

* Med sunt förnuft kommer du långt. Var misstänksam mot extremt billiga erbjudanden.

* Bedragare bakom kopierade webbplatser kan lägga till något extra tecken eller ord i webbläsarens adressfält till originalföretagsnamnet. Ett tips är därför att vara uppmärksam på hur internetbutikens namn är skrivet i adressfältet. Om en äkta internetbutik använder marinesuperstore.com i webbläsarens adressfält, skulle en bedragare kunna ge sken av att vara äkta genom att använda exempelvis namnet marinesuperstore.1.com som webbadress.

Nästa sida: Så spårar du vem som ligger bakom webbplatsen

* På https://who.is kan du spåra vem som står bakom en webbplats.

* Om du litar på internetbutiken är nästa steg att kontrollera totalpriset inklusive moms, frakt och eventuell tull.

* Ta reda på om eventuella utfärdade garantier gäller i Sverige.

* När du ska betala varan finns flera saker att tänka på:
– Betala med kreditkort. Då har du ett extra skydd, eftersom köpet omfattas av konsumentkreditlagen. Om du har betalat med kreditkort och inte får varan kan du kräva kreditgivaren på ersättning, säger Jolanda Girzl.

* Företaget du handlar med bör använda SSL, som krypterar transaktionen under tiden betalningen genomförs. Det markeras med en hänglåssymbol längst ner i fönstret, och i webbläsarens adressfält står det https:// istället för http://. Många internetbutiker använder betaltjänsten Paypal. Då får mottagaren betalt utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer.

* Skicka aldrig ditt kortnumer via e-post eller gör direktöverföringar till något konto.

* Ta reda på vart du ska returnera varan om den är defekt. En returadress är inte nödvändigtvis densamma som till det företag som skickade varan. Ibland får du som kund stå för fraktkostnaden för att lämna varan i retur och få tillbaka pengarna eller en ny produkt.

* Om du tänker e-handla begagnade produkter direkt av en privatperson bör du vara extra försiktig. Då gäller Köplagen, som inte är tvingande. Det innebär att köpare och säljare kan komma överens om andra villkor än de som står i lagen.

Dina rättigheter som konsument

Garantier
Det är frivilligt att erbjuda garanti och inget du kan kräva enligt lag. Under en garantitid är det säljaren som har bevisbördan, kunna visa att konsumenten till exempel hanterat produkten fel, för att slippa åtgärda produkten enligt garantin.

Reklamationer
Fel som visar sig på en produkt de första sex månaderna förutsätts finnas på produkten. Om internetbutiken anser att felet orsakats av konsumenten måste de bevisa att så är fallet. Efter sex månader är det konsumenten som måste kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel för att ha rätt att häva köpet.

Öppet köp
Det finns företag som lämnar öppet köp (frivilligt åtagande) vid e-handel, men det ska inte förväxlas med ångerrätten, som gäller minst 14 dagar och är lagstadgad. Öppet köp är fortfarande vanligast när du handlar på plats i butik.

Köp en gummibåt här är bästa tipsen

Så kan du vinna båtprylar för 16 000 kronor

Köpguide: Buster XL


Text: Livetombord.se • 2016-07-12
ArtiklarLivetOmbordBåtprylar
Scroll to Top