Med franska jättetrimaranen Neel 51 blir långseglingen över oceanerna en njutning för tio personer, som får bo i fyra dubbelhytter och två enkeldito. Priset? Nio miljoner… // Foto: Jean-Marie Liot
DRÖMBÅTEN: Neel 51 – en njutning för tio personer
Oceanseglare med plats för både familj och vänner.
Kuststaden La Rochelle i den mytomspunna Biscayabukten, utgör navet inte bara i den franska fritidsbåtsindustrin generellt, utan kanske ännu mer när det gäller flerskrovsproduktion. Lagoon, Bavariaägda Nautitech, Bali och Fountaine Pajot är några av de världskända märken som byggs här.
För ett decennium sedan hoppade Eric Bruneel av från det sistnämnda varvet, och startade istället sitt eget trimaranmärke Neel. Bolagets produktionsanläggning ligger mitt inne i stadens hamnkvarter, där alla varvets modeller byggs i en sandwichkonstruktion med kärna av PVC-skum mellan glasfiberlager, som vacuuminjiceras med osmostålig isopolyester och vinylester. Det imponerande är att såväl skrov som flottörer, och strukturen emellan, injiceras vid ett enda tillfälle. Det jobbet tar tio dagar att förbereda och sedan två timmar att utföra.
Neels trimaraner spänner nuförtiden mellan 45 och 65 fot, med 51-fotaren som den näst största. Neel 51 gav 2017 varvet sin första nominering till European Yacht of the Year, och på mässan i Düsseldorf fick man sedan ta emot den prestigefyllda utmärkelsen. Det som sticker ut allra mest jämfört med jämnstora konkurrenter, är nog att ägarhytten på hela tio kvadratmeter ryms uppe intill salongen.
Därmed erbjuder den panoramautsikt över omgivningarna från den bekväma dubbelsängen, och har förstås också direkt access till en privat toalett med dusch. Från hyttdörren är det bara några steg ut till salongens sköna L-formade soffgrupp, som bildar en helhet med L-soffan på akterdäck när de stora glasskjutdörrarna dras åt sidan. Därute finns också ett litet barpentry, med dryckeskylar och en ho för att snabbt kunna skölja av det nödvändigaste, alltihop i skydd för både regn och solsken under det utskjutande taket.
Inomhuspentryt har allt man kan önska sig av ett högklassigt kök, med stora arbetsytor, fyrlågig gasspis, ugn och dubbla diskhoar, samt förstås rostfria frys- och kyllådor. Vanliga överskåp saknas dock, men i gengäld kan man njuta av utsikten genom båtens stora vindrutor under matlagningen. På styrbordssidan hittar vi inte något litet futtigt navigationsbord, utan ett fullstort skrivbord med dubbla GPS-skärmar, och alla andra hjälpmedel som kan behövas för att segla säkert i både skärgårdar och på öppet hav.
I den främre delen av skrovet, alltså en trappa ner från salong och pentry, ryms en avskild dubbelhytt med egen toa och dusch, medan den aktre delen härbärgerar ekipagets teknikutrymme. Här finns varmvattenberedare, 75-hästars Volvo Pentamotor och mycket stuvplats, med den imponerande ståhöjden 1,95 meter.
Vardera flottören utgör en egen liten lägenhet, med dubbelbädd akterut och toalett med dusch och handfat förut. För att inte inverka alltför negativt på seglingsegenskaperna är hytten inte så bred, men med dryga två meters ståhöjd som ändå ger en känsla av rymd och luftighet. Allra längst förut i varje flottör hittar vi dessutom en liten spartansk besättningskabin, som bara kan nås genom en däckslucka uppifrån. Perfekt för ägaren som vill ha både skeppare och kock med sig ombord.
En välutrustad tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, och 1,95 meter i ståhöjd, är belägen längst akterut i styrbordsflottören. Babordsdito utnyttjas istället som stort stuvutrymme, med plats för skrymmande utrustning såsom fendrar, dynor, extra segel, eller kanske en gummijolle som tömts på luft.
Jollen kan annars med fördel hängas på dävertar i aktern, där tre badplattformar ger goda möjligheter för många ombord att samtidigt leka, bada och utöva olika vattenaktiviteter. Den som vill njuta av solen beger sig istället uppför trapporna till salongstakets soldäck, där det finns plats för många samtidigt att slappna av och njuta i soffor och på stora dynor. En trimaran seglar normalt väldigt upprätt och utan lutning, så det är fullt möjligt att ligga här uppe under seglingen, eller kanske ännu hellre framme på nätet i fören.
Från styrplatsen, en halvtrappa upp från akterdäck och flera meter över vattenytan, har rorsman fin överblick över seglingen, och kan själv kontrollera såväl fall och skot som trimtampar på någon av de tre elvinscharna. Som med de flesta större flerskrovsbåtar är seglingskänslan långt ifrån sensationell, men den nästan 16 meter långa och 14 ton tunga trimaranen erbjuder ändå ett visst nöje att ratta.
Neel 51 är till och med känsligare på rodret än man skulle kunna tro. Med 188 kvadratmeter gennaker i topp når vi 11 knops fart, i 13,5 knops vindstyrka och en vindvinkel ungefär motsvarande halvvind. Det är faktiskt inte alls pjåkigt.
Fakta Neel 51
Längd överallt: 15,6 m
Bredd: 8,9 m
Vikt: 14 000 kg
Djup: 1,8 m
Storsegel: 97 kvm
Fock: 31 kvm
Genua: 74,5 kvm
Gennaker: 188 kvm
Motor: Volvo Penta 75 hk
Bränsle: 600 l
Vatten: 600 l
CE-godkänd för 10 personer i kategori A
Pris: från 8,8 miljoner kronor
Mer info neel-trimarans.com
Text: Joakim Hermansson • 2020-05-22
Artiklar • praktisktbatagande