Ett bränslecellssystem på 23 MW gör färjan till den mest kraftfulla i sitt slag // Foto: DFDS

Artiklar

Nordiskt samarbete ska ge världens största vätgasfärja

Kan vara i trafik redan 2027

Text: Martin Strömberg • 2020-12-15 Uppdaterad 2021-06-09

 

Danmark och Norge samarbetar i ett av de mest intressanta färjeprojekten just nu. Våra två grannländer ska bygga den största färjan hittills som drivs med grön väte.

Hon ska gå sträckan Köpenhamn – Frederikshavn – Oslo, och om allt går som det ska kan färjan tas i bruk redan 2027.
 
Nu i inledningen av det EU-backade projektet är beräkningen att färjan kommer att minska utsläppen med 64 000 ton koldioxid per år jämfört med en fossildriven båt. Det motsvarar utsläppen från 13 000 personbilar. Det skriver DFDS i sitt pressmeddelande.
 
Utvecklingen av Europa Seaways är ett samarbete mellan Danmark och Norge. Med kapacitet för att ta 380 personbilar, alternativt 120 lastbilar, samt 1 800 passagerare blir det världens största färja som drivs med grön väte. Ett bränslecellssystem på 23 MW gör det dessutom till den mest kraftfulla färjan i sitt slag.
 
– Dagens största bränslecellssystem levererar 1-5 MW, och utvecklingen av en så storskalig bränslecellsinstallation för en eldriven färja är ett enormt åtagande. Vi kan bara lyckas med detta i partnerskap med bolag, där vi gemensamt kan plocka fram vad som är bland jordens främsta experter inom design, testning, byggande, finansiering, samt att hålla innovativa farkoster i operativ drift, säger Torben Carlsen, vd för DFDS, enligt nyteknik.se.
 

Bränslet kommer att levereras i flytande form av danska Ørsted, som är en jätte inom havsbaserad vindkraft. Själva elektrolysen till vätgas ska göras vid en anläggning i Köpenhamnsregionen.

Ørsted är en av projektets samarbetspartners, tillsammans med DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, Knud E. Hansen samt Danish Ship Finance

TV: Kolla in den här foilande färjan

Mekaniskt segel på Finlandsfärja

Tellus – ny stor elhybridfärja döpt

Unik utsläppsfri katamaran i Stockholm


Text: Martin Strömberg • 2020-12-15
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top