Här bärgas en Delta 54:a som gått på grund och sjunkit. En scen som kanske blir ovanligare efter de nya mätningarna. Bilden har inget med artikeln att göra.

Artiklar

Nu kan sjömätningar från 1800-talet ersättas

Stora delar av sjömätningen av Stockholms skärgård bygger på lodmätningar från 1800-talet. Nu kan ett möjligt projekt med EU-pengar göra stora delar av Stockholms skärgård betydligt mer lättnavigerad, skriver tidningen Skärgården.

Text: • 2015-03-17
Läs mer: Garmins nya ekolod ger dig full koll
TV: Här är den hetaste tekniken på Allt för Sjön
Stort test av vattentäta fodral
Vi Båtägare tipsar om sju bra navigationsappar

Om man håller sig i farlederna i Stockholms skärgård så behöver man inte vara orolig för plötsliga grund eller grynnor. Men tar man sig en kort bit därifrån så kan läget snabbt bli betydligt mer osäkert. Stora delar av skärgårdens sjöbotten är nämligen mätta med handlod på 1800-talet och är därför väldigt opålitliga. 

– Landskapet över vattnet liknar hur det ser ur under vattnet. Tar man då ett stickprov med några hundra meters mellanrum, som blir fallet vid handlodning, så kan man ju missa många viktiga grund, sägerBenjamin Hell till tidningen Skärgården.

Delta 54:an körde på grund – dyraste olyckan 2014?

Men nu söker Stockholms landsting, Sjöfartsverket och Ålands landsskapregering tillsammans EU-pengar för att kunna utföra omfattande moderna ekolodsmätningar som detaljerat avbildar sjöbottnen. Ett sätt att säkra den vattenburna kollektivtrafiken. 

– Furusundsleden är exempelvis mätt med moderna metoder där ekolod avbildar hela sjöbotten. Men bara några 100 meter ifrån fartygslinjen kommer man genast in i handlodade områden, och då kan det bli besvärligt, säger Benjamin Hell på Sjöfartsverket till tidningen Skärgården

EU-pengarna kommer dock inte räcka till att mäta hela skärgården så behovet av modern navigeringsutrustning i form av exemplvis ekolod kommer inte att försvinna. 

Ansökan lämades in i februari och ett svar från EU väntas i slutet av sommaren. Projektet är beroende av att svaret blir positivt. 


Text: • 2015-03-17
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top