I grunden är vattenskotern bara en båt bland alla andra, skriver Praktiskt Båtägandes chefredaktör, Fredrik Olsson // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

OLSSON: “Förarbevis för snabba båtar är oundvikligt”

Läs chefredaktörens åsikt om ett framtida förarbevis.

Text: Fredrik Olsson • 2021-02-26 Uppdaterad 2021-06-09

Slutlekt, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth att det ska vara, i vår intervju med honom.

Förarbeviset för vattenskoter är det som ska få slut på leken. Flera remissinstanser, och i en tidigare utredning även utredaren själv, Transportstyrelsen, förordade förarbevis även för alla snabbgående båtar (över 35 knop), men Eneroth tycker att det skulle ta för lång tid. Han vill nämligen att lagen kommer på plats redan till sommaren. Detta eftersom “allmänheten förväntar sig att vi politiker agerar nu”. Det är med Eneroths ord “ett utmärkt tillfälle att markera”.

Det är bra att lagstiftarna agerar mot vårdslösa vattenskoterförare, men det är nog inte bara jag som reagerar på att Eneroth verkar drivas mer av att markera, att dra nytta av den tillfälliga opinionen, än av att faktiskt genomföra en nödvändig förändring som han själv och regeringen tror på. Denna typ av publikfrieri är Eneroth förvisso inte ensam om som politiker – det markeras och signaleras på alla håll och åsiktskanter, även bland dem som högljutt klagar på andras signalpolitik.

Och snabbt ska det gå, annars hinner opinionen vika utan att de lyckats utnyttja den. Att de som direkt påverkas av förändringen, i det här fallet uthyrare, återförsäljare, de tänkta utbildarna och potentiella förare, inte har en rimlig chans att hinna med i svängarna verkar egalt. Det är nästan så att man börjar längta efter utredningslångbänkar à la 1970-tal.

Grundliga utredningar har nog trots allt sina förtjänster.

Olsson: Frågan om förarbevis ett dilemma

Eneroth: "Som jag sagt tidigare, nu är det slutlekt!"

Efter denna lilla allmänpolitiska utvikning ska jag återgå till båtområdet: Remissinstanserna, som också citeras i artikeln, där bland andra Svenska Kryssarklubben och Sweboat ingår, vill alltså hellre att frågan utreds mer och att det ska krävas förarbevis även för andra typer av snabbgående motorbåtar. Det är svårt att inte hålla med om det, idag kan ju vem som helst, även barn, sätta sig bakom ratten på ett flera ton tungt fordon som far fram i 50 knop eller mer.

Men varför har branschorganisationerna inte framfört kravet tidigare? Är det måhända så att man fruktat båtfolkets vrede – många båtmänniskor vill ju helst att ingen ska lägga sig i vad vi sysslar med till sjöss – men nu fick chansen att föra fram detta förslag utan att behöva få skulden för ett eventuellt genomförande?

Själv fick jag lite kritik för att ha varit otydlig i min förra ledare om förarintyg för vattenskotrar. Jag var och är för ett sådant, men tycker samtidigt att skotrarna inte ska särskiljas. Visst inbjuder de kanske till mer lek och bus än många större båtar, men i grunden är det ändå bara en båt bland andra. Jag tror också att ett generellt förarbevis för snabba båtar är oundvikligt i längden. Med allt högre farter och ökande trafik till sjöss behövs viss reglering.

Då kan vi leka vidare.

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR


Text: Fredrik Olsson • 2021-02-26
ArtiklarpraktisktbatagandeFörarbevisFredrik OlssonKrönikaVattenskoter
Scroll to Top