Ostindiefararen Götheborgs framtid är säkrad en tid framåt tack vare en nysatsning // Foto: Getty Images

Artiklar

Ostindiefararen Götheborg räddades i sista stund

Nu planeras nytt Kinabesök efter storsatsning

Text: Martin Strömberg • 2020-02-26 Uppdaterad 2021-06-09

 

Fraktbolaget Greencarrier har gått in som sponsor för Ostindiefararen Götheborg. En stor satsning enligt styrelseordförande Stefan Björk där miljoner investerats.

Men det var nära att ostindiefararen hade seglat färdigt, skeppets seglingscertifikat var på väg att gå ut, men framtiden räddades av Greencarriers satsning.

Sponsorskapet innebär också att skeppet har fått certifikat för att segla i fyra år till och förutom en expedition runt svenska hamnar och Östersjön under 2020 planeras en längre resa till Kina i framtiden.

Ett land som Götheborg besökte redan 2006.

– Nu har vi möjlighet att segla henne i fyra år till, vilket var avgörande. Det var i sista minuten, säger Stefan Björk, styrelseordförande för Greencarrier, bolaget som har gått in som sponsor, enligt ekonomikanalen EFN.

Här nedanför kan ni se klipp från när Götheborg ankom Kina 2006.

 

 

Ostindiefararen Götheborg är en kopia av det skepp med samma namn, som år 1745 gick på grund och sjönk i Göteborgs hamninlopp. Kopian sjösattes den 6 juni 2003 och har därefter bland annat seglat den historiska rutten mellan Kina och Sverige.

Sedan dess har Götheborg gjort ett antal mindre expeditioner, men de ekonomiska problemen hopade sig och till slut ut såg det ut som om att skeppet inte skulle få segla alls från år 2020 och framåt.

Formellt sett så kommer Greencarrier att chartra Götheborg under 25 månader, vilket inkluderar operativt och ekonomiskt ansvar.

– Min absoluta dröm är att svenskt näringsliv går ihop och kör skeppet jorden runt under x antal år, säger Peter Alexandersson, vd på Svenska Ostindiska kompaniet (SOIC).

 

Ostindiefararen Götheborg till salu – pengarna är slut

Snart lättar Götheborg ankar

Ostindiefararens öde avgjort – så ska pengakrisen lösas


Text: Martin Strömberg • 2020-02-26
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top