Hur mycket det kostar att frakta bort en båt varierar beroende på storlek och i vilket skick båten har // Foto: Carl-Magnus Hellsten

Artiklar

Övergivna båtar kostar miljoner

"Vi kan inte bara flytta undan en båt"

Text: Martin Strömberg • 2020-06-11 Uppdaterad 2021-06-09

 

Trasiga båtar som ligger och skräpar är ett återkommande problem i Stockholm.
– Det ser inte jättebra ut, det ser ut som en förslumning, säger Angela Ljungström Siegbahn, enligt mitti.se.

Kvarlämnade båtvrak vid flytbryggor och kajplatser har kostat Stockholms stad flera miljoner att bärga bort de senaste åren. Bortforsling och skrotning av till exempel en övergiven eka landar på runt 20 000 kronor.

Förra året lade staden drygt 1,3 miljoner kronor på hanteringen av övergivna båtar. En stor del av den summan gick till att skrota de fyra stora vraken vid pirathamnen på Södermalm.

 – Hur mycket det kostar att frakta bort en båt varierar beroende på storlek och i vilket skick båten är i, säger Daniel Roos, avdelningschef på exploateringskontoret.

Fortfarande finns det ett flertal båtar som står övergivna vid hamnar, bryggor och kajplatser i Stockholm. Den senaste tiden har flera personer har hört av sig till Mitt i om att en motorbåt och en segelbåt står övergivna vid Hornsbergs strand.

– Det är konstigt att ingen gör någonting åt båtarna, som mer och mer börjar likna vrak. Det har gått flera veckor, säger Kungsholmsbon Angela Ljungström Siegbahn.

Grunden är att båtägaren är ansvarig för sin båt, men om ägaren lämnar kvar sin båt i stället för att skrota den hamnar ansvaret hos Stockholm stad eller markägaren.

Enligt exploateringskontoret kan det ta tid innan en båt fraktas iväg. Först måste kommunen söka rätt på ägaren, lappa båten och uppmana ägaren att flytta den. Inte förrän det gått en tid utan att någon ägare tillkännagivits eller båten flyttas kan kommunen bedöma båten som övergiven och därefter skrota den.

Stockholms hamnar, som ansvarar för vissa kajplatser i Stockholm, känner också till problemet med övergivna båtar. Tor Wildestam, hamnstyrman, berättar att man fått in flera klagomål från allmänheten genom åren om båtvrak.

Han berättar att människor lägger till sin båt vid kajplatser och flytbryggor fast att det är förbjudet, vilket skapar problem.

– Vi kan inte bara flytta undan en båt utan vi måste informera ägaren och det kan ta tid innan vid får tag på den personen. Bara om båten utgör en miljöfara kan vi frakta iväg den direkt, säger han.

Stockholms hamnar ansvarar för hantering av båtar vid bland annat den höga bryggan vid kajen i Hornsbergs strand, kajen vid Sankt Eriksbron, Strandvägen, Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand. De ansvarar även för sanering av båtutsläpp för hela Stockholm.

TV: Strandad lyxbåt skrotas – kommuninvånarna får betala

Spara upp till niotusen kronor

Ännu en vända med båtskrotningspremien

TV: Här bärgas lastfartyget med 1 400 bilar ombord

Succéteamet hittade ännu ett historiskt vrak


Text: Martin Strömberg • 2020-06-11
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top