Slutresultatet efter en imponerande arbetsinsats på över 500 timmar // Foto: Johan Cooke

Artiklar

PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning

Peters Epoca 26 blev som ny efter mastodontjobbet

Text: Johan Cooke • 2020-12-18 Uppdaterad 2022-04-08

I förra numret av Praktiskt Båtägande berättade vi om Leksandsbon Peter Forslund och hans goda vänner som lagt ner över 2 000 arbetstimmar på att totalrenovera en Nimbus 26 Epoca, byggd 1994.

Skrov och däck var i bra skick, men båtens underhåll var kraftigt eftersatt. Renoveringen började hösten 2015 och pågick till våren 2019. Belöningen för detta mammutjobb blev en båt som är snyggare än i nyskick.

– Ett av de mest omfattande jobben var att åtgärda alla plastrelaterade skador. Allt från att laga skadad gelcoat till att förstärka akterspegeln för drevet, berättar båtägaren Peter Forslund.

Vännen Kjell Törnblom från Strängnäs hjälpte till med renoveringen under 500 timmar, främst med olika plastarbeten. Kjell började arbeta på Forsmans Armerad plast i Strängnäs 1964. Där tillverkade han kåpor för utombordsmotorer. Sedan jobbade han bland annat med Volvo Penta och även med båtar som Ockelbo B14, B16, T17 och DC21. Oftast handlade det om avancerade plastarbeten.

– På Peters Epoca 26 åtgärdade jag tusentals plastrelaterade skador, både gelcoatskador och andra hål. Jag gelcoatspacklade även alla småhål efter att först ha isblästrat skrovets framsida för att sänka vattenlinjen, säger Kjell Törnblom.

 

Gelcoaten, som ger en len yta, är det yttre skiktet ovanpå båtens glasfiberarmerade härdplast.

Gelcoaten hindrar fukt från att tränga in i härdplasten och står även emot UV-strålning.

Gelcoatskadorna fanns i princip överallt ombord. Som på luckor, sargkanter, durkar, sittbrunnsmoduler, motorrum och skrov. När Kjell Törnblom skulle laga gelcoatskadorna tvättade han först rent med aceton. Sedan tog han bort lös, sprucken gelcoat med en kniv, slipade och applicerade ny gelcoat. Det fanns också stora gelcoatskador som behövde lagas.

– Om gelcoat appliceras på en yta med en rak kant är det viktigt att slipa ner kanten så att gelcoaten flyter ut snyggare, säger Kjell.

När den nya gelcoaten var genomhärdad vattenslipade Kjell den varsamt för att få fram en fin och jämn yta. Ju högre korntal ett slippapper har, desto finare blir ytan. Kjell började i regel med vattenslipspapper med nummer 220 och avslutade med 800- eller 1200-kornspapper. Ibland behövde han applicera två eller tre lager gelcoat med mellanslipning för att få ytan helt jämn.

Klicka på bilderna nedan för att göra dem större.

 

 

 

 

PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning
PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning

Ett bra resultat kräver god belysning.

– När gelcoatlagningen slipas är det klokt att lysa med en lampa från flera vinklar så att man ser var det behöver slipas mer. Det är också en fördel att känna på den slipade ytan för att upptäcka eventuella ojämnheter, framhåller Kjell.

Förutom gelcoatskador, orsakade av hårda föremål, fanns det också många krackeleringar – det vill säga små långa sprickbildningar – på gelcoaten intill bland annat pulpitfästen och knapar.

– För att laga krackeleringar behövs en Dremel. Det är ett elverktyg med olika slipstift för att slipa ner djupt, ibland ända ner till glasfiberlaminatet, så att krackeleringarna försvinner. Om man inte slipar tillräckligt djupt kan krackeleringarna snabbt uppstå igen efter gelcoatlagningen, framhåller Kjell.

Vid större gelcoatskador eller vid förstärkningar slipade Kjell därför ända ner till glasfiberlaminatet.

Sedan användes i regel flera lager 450-grams glasfibermatta med polyester. Om hålet gick igenom det ursprungliga glasfiberlaminatet polyesterplastade han underifrån med flera lager av glasfibermattor.

– Det är bättre att riva 450-fibermatta än att klippa den i rätt storlek, för då blir det inga synliga kanter. Se- dan fick mattdelarna ligga på en mindre plywoodskiva en kortare stund, innan jag med en aluminiumroller applicerade den polyesterplast på mattorna som skadorna lagades med, säger Kjell.

En stålroller användes för att trycka ut luft ur plasten när mattan sitter fast. I hörnen hade han en så kallad moddlare eller elementpensel, eftersom det inte går att komma åt med rollern där.

 

 

 

PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning
PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning

Härdtiden mellan varje lager av glasfibermatta och polyester var cirka fyra till sex timmar, beroende på temperatur, innan nästa lager kunde rollas på. Men antalet varierade – i regel var det fem till åtta lager. Att mellanslipa efter varje lager är viktigt för att få bort eventuella små luftbubblor i fibermattorna.

Som en extra förstärkning av hörn och kanter använde Kjell den finare rovingväven. Arbetstemperaturen för att använda polyester, men även för gelcoat, bör inte vara lägre än 15 grader, och luftfuktigheten under 70 procent. Det går att mäta med en enkel hygrometer.

 

– Om luften är för fuktig blir härdningen dålig, säger Kjell.

Efter det sista lagret polyesterhärdning på de större skadorna var det dags för noggrannare maskinslipning och acetonrengörning för att därefter applicera gelcoat och avsluta med vattenslipning.

För att få rätt kulör på gelcoat beställde Kjell originalgelcoat från Nimbus, men inte ens den dög riktigt.

– Även om man använder originalgelcoat blir det sällan exakt som originalnyansen, eftersom den gamla gelcoaten har blekts under åren. På Peters båt måste jag därför blanda en något mörkare gelcoat för att få den rätta nyansen, säger Kjell.

Ett annat tidskrävande jobb var att ändra vattenlinjen i fören. Tidigare var den för högt målad. Innan vattenlinjen kunde målas om isblästrades skrovfören. Efter blästringen såg det ut som om någon hade skjutit med en hagelbössa på skrovet.

– Alla hål orsakade av isblästringen försänktes noggrant och fylldes sedan igen med epoxispackel. Ytan vattenslipades flera gånger, och vi målade sedan med en tvåkomponents epoxigrundfärg. Jobbet avslutades med att rolla på en miljövänlig bottenfärg, avsedd för insjöar, säger Kjell.

När alla plastrelaterade skador var lagade var det dags att på gelcoatytorna noggrant tvätta båten ren för att sedan rubba, polera och vaxa. Rubbning innebär polering med ett grövre medel för att effektivt slipa bort oxidation och repor. Poleringen syftar till att öka glansen med ett finare poleringsmedel. Vaxningen skyddar den glansiga gelcoatytan och motverkar även oxidation.

Det går att rubba, polera och vaxa för hand eller med en polermaskin. Sådana finns i olika storlekar, prisklasser och utföranden.

– Personligen rekommenderar jag 3M:s produkter. 3M:s hårdvax är lite svårt att jobba med, men ger i gengäld ett mycket bra slutresultat, säger Kjell.

 

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/13

Foton: Johan Cooke, Peter Forslund och Kjell Törnblom.

I nästa nummer av Praktiskt Båtägande kan du läsa om fler projekt på Peter Forslunds Epoca.

 

 

 

 

 

 

PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning
PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning
PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning

Gör det själv: Så snyggar du till snobbranden

Guide: Tänk på det här när du köper en ny begagnad båt

Gör det själv: Montera driftsäkert ankarspel

Gör det själv: Uppgraderingar i rostfritt

Gör det själv: Så byter du däcksventilator

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring


Text: Johan Cooke • 2020-12-18
ArtiklarGör det självpraktisktbatagande
Scroll to Top