Det blev en helt ny Nimbus Epoca 26 efter det omfattande renoveringsarbetet // Foto: Johan Cooke

Artiklar

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26

" Jag var en hårsmån från att ge upp flera gånger"

Text: Johan Cooke • 2020-11-24

 

Spekulanten Peter Forslund var väl inför­stådd med att det krävdes en totalrenove­ring för att få en Nimbus Epoca 26 i topp­ skick.

Han betalade 360 000 kronor för mo­torbåten som var byggd år 1994 och till salu hos en återförsäljare i Göteborg. Epocan var underhålls­mässigt mycket sliten. Å andra sidan var helheten som skrov och däck i bra skick, men med många små gel­coatskador. Med stor entusiasm och en vilja av stål började Peter Forslund rusta upp sin Epoca 26 i en verkstad utanför Leksand hösten 2015.

Det kom att dröja flera år, men allt slit gav till slut resultat.

– Båten blev snyggare än i nyskick. Istället för att ödsla tid på att titta på tv på kvällarna jobbade jag i verkstaden för att fixa något på båten. Men jag var en hårsmån från att ge upp renoveringen flera gånger, säger Peter Fors­lund.

Nästan varenda pryl ombord, från minsta trälist till dieselmotorn, är antingen ny eller renoverad. Lyckligtvis har Peter goda vänner som hjälpte honom. Han har själv lagt ner över 1 500 timmar på renoveringen. Hans kompis Kjell Törnblom från Strängnäs jobbade 500 timmar, främst med plastarbeten. Och kamraten Henrik Anders­son la ner runt 150 timmar, mest med elen ombord. Även andra kompisar gav Peter en hjälpande hand emellanåt.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Båten blev till slut snyggare än i nyskick.
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Kjell Törnblom (t.v.) och Peter Forslund (t.h.) ombord på den helrenoverade Epocabåten.

 

Över en kopp kaffe träffar jag Peter Forslund och Kjell Törnblom i Peters lantbruk utanför det vackra Leksand i Dalarna. Peter Forslund är ingen duvunge när det gäller båtar, utan har seglat mycket, både som barn och vuxen. Han har tidigare ägt båtar som Optimistjolle, Finnjolle, Flipper 570, Monark 550 och Ockelbo DC 21. Den sistnämnda renoverade han själv.

Peter tar en slurk kaffe och berättar att Nimbus Epoca 26 i hans tycke är bland de finaste serieproducerade motorbåtar som finns:

– Modellen är stilren, tidlös, vacker och med en glans som överträffar de flesta andra motorbåtar. Jag föll för henne direkt.

Nimbus Epoca 26, som är en daycruiser, var den största nyheten på båtmässorna när modellen lanserades 1988. Båten har ett snillrikt format skrov med inbyggd trimvinkel på tre grader, som reducerar planingströskeln markant. Boendekomforten föröver, en exceptionellt välplanerad förarmiljö och ett rymligt och öppet akterdäck utmärker också modellen.

När Epoca 26:an hade transporterats från Göteborg till verkstaden utanför Leksand i november 2015 började ett riktigt mammutjobb.

– All metall ombord hade rostat. Viss rost kunde vi maskinpolera bort, men ibland bytte vi allt. Bland annat flera hundra skruvar, bultar, muttrar och brickor. Jag tömde nästan Nimbus hela lager på nya skruvar, säger Peter och skrattar.

Allt trä, bortsett från toalettdörrens karm och vissa skåplister, revs ut. Under durkskivorna fann Peter 50 liter gammalt rostvatten som vattendammsögs bort. Träet slipades sedan. Durkskivorna lackerades med golvlack och slipades mellan lackeringarna. Men den lacken täckte dåligt:

– Jag valde då istället att använda träfernissa som är fetare i sin konsistens. Den rollade jag på med skumgummiroller och använde pensel där jag inte kom åt med rollern.

Tanken var att alla lådor och lådfronter i pentryt skulle bevaras. Men det visade sig att plastlådorna var spruckna och utdragsskenorna i dåligt skick. Peters kompis Mikael tillverkade då nya lådor av björkfaner och lådfronter av teak. Några teaklister som var spröda ersattes med nya.

 

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Så här såg Peters Epoca ut när den kom till Leksand. Bland annat var kapellet helt nedslitet och hade dålig spänst
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Produkten Peekglans användes för att polera ventilationsgallren. Så här fint blev resultatet.

 

Badbryggan av teak var i så dåligt skick att Peter köpte en ny brygga hos Nimbus. Ruffens sovdynor, soffdynorna i sittbrunnen och vid förarplatsen hade också gjort sitt.

Göteborgsföretaget Myrins Textil, som har ett stort utbud av textilier och dynor till Nimbus, skickade nya mot en kostnad på närmare 30 000 kronor. Nya mattor köptes, liksom ett nytt mörkblått originalkapell från Nimbus i Göteborg.

Att plasta alla gelcoatskador, laga krackeleringar, lyfta ur motor, sköld och drev var ett omfattande jobb
i renoveringsprojektet. Ett annat stort jobb var att successivt byta ut elsystemet ombord. Det fixade kompisen Henrik. Kabelskor, kablar, säkringscentral, armaturer, batterier, instrument med mera revs ut. Enbart de utrivna kablarna vägde tre kilo.

– Det enda som blev kvar av det gamla elsystemet var originalkablarna från instrumentpanelen till teknik- boxen i motorn, säger Peter.

Parallellt genomförde Peter några mindre projekt, som att under julen 2015 plocka bort motorluckan.

– Jag rev bort motorisoleringen innanför luckan. Allt gammalt klister fick jag till slut bort med medlet Glue remover, isskrapa och rödsprit. Sedan var det bara att skära till ny isolering och fästa den innanför luckan. Jobbet avslutades med att jag klistrade folietejp runt luckkanterna.

Under renoveringen upptäckte Peter allt fler märkliga installationer och dolda fel.

När ankarspelet togs bort såg han att någon tidigare ägare hade dragit av två bultar av fyra i infästningen. Den hade heller inte legat plant an mot plastunderlaget. Det innebar bland annat att skottet intill ankarboxen hade spruckit. Lösningen blev att plasta de skadade ytorna, ta bort de två gamla bultarna och ersätta dem med nya.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Hela motorrummet är renoverat. Alla kablar och slangar är utbytta och ordentligt fastdragna.

 

När u-soffan i sittbrunnen demonterades såg Peter att någon hade använt en galvaniserad bult, tillsammans med en rostfri mutter. Det hade resulterat i att plasten intill blivit missfärgad av rost, som senare tvättades bort. Och när Peter skulle skruva bort dörren vid aktersoffans passage till badbryggan rann det vatten ur dörren. Vattnet hade även samlats längst ner i ett hålrum i dörren.

– Mitt tips till andra Nimbusägare är att kontrollera om det finns vatten någonstans som kan orsaka en frostsprängning under vintern, säger Peter.

Ett annat exempel på ett dolt fel var avrinningen från de två långsmala gallerförsedda uteluftintagen till motorn. Dräneringsslangarna bakom gallren slutade i kölsvinet där vattnet samlades.

– Vi löste problemet genom att borra nya hål i skrovet för en slanggenomföring så att vattnet kan rinna ut genom slangen, säger Peter.

Om nya hål ska borras genom skrovet på Epoca och andra Nimbusmodeller är det viktigt att borra där skrovplasten är homogen:

– Det finns förberedda ytor med plast rakt igenom skrovet. Där kan du borra. Dessa solida ytor syns tydligt på skrovets insida. Om du tar upp ett hål någon annan­stans för en genomföring borrar du rätt igenom distans­materialet Divinycell. Då är risken stor att det blir fukt i distansmaterialet. Det blir också svårt att dra fast ge­nomföringen rejält, berättar han.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Micke använder en 30-kärra med en triangelformad reflex när han transporterar båten mellan Leksand och Strängnäs. Här har vattenlinjen sänkts i fören genom en ommålning.
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Peter våtblästrade den urmonterade motorn med kok- hett vatten. Sedan rollade han på zinkbaserad grundfärg innan motorn spraylackades med Volvo Pentas gröna originalfärg.

 

De inledande problemen var snarare en förvarning om vad som skulle komma än bara en dålig start. I mars 2016 kom det nya kapellet från Nimbus, men det passade inte. Peter skickade då tillbaka kapellet till Nimbus kapellmakare som sydde om det. Men kapellet passade ändå inte, trots att Peter även fick nya kapellbågar. Ingen kapellmakare hade heller tid att ta mått på plats när sommaren började närma sig.

– Nimbus var ändå mycket hjälpsamma och betalade tillbaka pengarna. Det gamla risiga kapellet syddes om så att jag hjälpligt kunde använda det under sommaren, säger Peter.

De många problemen gjorde att Peter var nära att ge upp flera gånger. Men tack vare sitt jäklar anamma och kompisar som stöttade honom kämpade han tappert på, ofta fram till halv tre på nätterna. Men det kändes lite lättare när Peter och Kjell äntligen kunde börja montera allt fler prylar, i stället för att bara riva och lyfta bort olika saker. Som att till exempel rikta en fem meter lång, men något sned, pulpit med en verkstadspress och sedan montera fast pulpiten på fördäck.

Men ibland dök det också upp positiva överraskning­ar. När Peter skruvade bort en durk under septiktanken fann han en oöppnad whiskyflaska av märket Ballantine’s och en flaska tjeckiskt öl.

– Ölet var tillverkat 1998, så den flaskan slängde vi. Där­emot kunde vi inte låta bli att provsmaka den väl lagerhåll­na whiskyn. Den smakade superbt, säger han leende.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Alla bultar, skruvar, muttrar och brickor var rostiga och byttes ut.
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Kjell har bland annat lagat alla gelcoatskador ombord.

 

Parallellt med den övriga renoveringen fräste Kjell först ur och fyllde sedan igen gelcoatkrackeleringar och plastade underifrån. I april 2016 isblästrade Kjell skrovet från vattenlinjen och cirka en meter nedanför och runt skrovet. Tidigare var vattenlinjen för högt målad i fören. Vattenlinjen målades därför om.

– Där vi hade blästrat såg det ut som om någon hade skjutit med hagelbössa. Så Kjell försänkte alla hål nog­ grant och fyllde sedan igen dem med epoxi. Ytan vatten­slipades flera gånger, och vi målade med en tvåkompo­nents epoxigrundfärg. Jobbet avslutades med att rolla på en miljövänlig bottenfärg för insjöar, berättar Peter.

I början av sommaren 2016 tänkte Peter och Kjell sjösätta båten vid en brygga i närliggande Österdalälven för att provköra. Därefter var planen att transportera båten på trailer i till Strängnäs för att använda den i Mälaren och Stockholms skärgård under sommaren. Nuvarande Leksandsbon Peter är för övrigt delvis uppvuxen i Strängnäs.

Men så kom nya oväntade problem som försenade allt med flera veckor.

Ett av flera bekymmer var att varmvattenberedaren hade frusit sönder under vintern.

– I köpeavtalet med marinan stod det att motorn skulle vara vinterkonserverad och då – underförstått – att beredaren skulle vara tömd på vatten. Marinan hade dock missat att tömma den. Men de var hjälpsamma och betalade en ny varmvattenberedare.

När båten stod ute för första gången under renoveringen regnade det kraftigt under natten. Dagen därpå skulle Peter börja plocka in köksattiraljer i de nya pentryskåpen. Då upptäckte han att skrovens insidor var genomvåta. Och på babordssidan hade det runnit ner smutsigt vatten från innertaket i ruffen.

– Jag placerade då en vattenslang på däcket och gick ner i ruffen för att se var det läckte in. Där upptäckte jag att det sprutade vatten runt den fabriksnya ruffluckan som fanns när vi köpte båten. När vi monterade bort den nya luckan såg vi att det knappt fanns någon tätningsmassa alls där. Efter att vi själva hade tätat luckan noggrant så höll den sedan tätt.

Peters båt är utrustad med Volvo Penta-dieseln KAD 42 B, med 240 hästkrafter, och en toppfart på 36 knop vid 3 900 varv. Direkt efter sjösättningen i Österdalälven gick motorn perfekt på tomgång. Men efter 15 minuter, när Peter började gasa, var den lyckan över. Oljetrycket sjönk och nere i motorrummet hade motorolja slungats runt. Båten transporterades då till ett varv för att åtgärda problemet. När motorn lyfts ut såg mekanikern att oljekylarens gavel hade en spricka som orsakade läckaget.

– Drygt 20 liter olja hade läckt ut under ett fack under motorbädden och runnit vidare till durkarna under förruffen. Det slutade med att vi plastade om, så att motorutrymmet blev tillslutet och ingen vätska kunde rinna in i båten.

En ny oljekylare installerades och motorn monterades på plats igen. Kostnaden för den nya oljekylaren, och installationen av den, betalade Knape Marin, som åter var hjälpsamma, berättar han. I samma veva passade man även på att täta två genomföringar som läckte, trots att de hade bytts ut strax innan Peter köpte båten.

Äntligen kom så den efterlängtade dagen D. I början av juli sjösattes båten och förtöjdes i Strängnäs. Den sommaren blev det några härliga båtveckor i Mälaren. Epocan drog ofta blickarna till sig, vart än Peter och hans familj styrde kosan.

Under tidig höst trailades båten åter till Leksand för att torrsättas. I november plockade Peter bort drevet för en totalrenovering med blästring och lackering. Samtidigt byttes genomföringar, kranar, diskho och vattenledningar. Även vattentanken demonterades och rengjordes.

 

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Alla sovdynor och mattor är nya. Även i övrigt är ruffen förnyad och rengjord även interiört.
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Instrumentpanelen vid förarplatsen är i original­ utförande. Men Peter ska eventuellt byta ut alla instrument, eller delar av dem, till nästa båtsäsong.

 

Våren 2017 mallades det nya kapellet på plats.
Då passade Peter också på att beställa ett högre kapell för att få bättre ståhöjd och använde fyra kapellbågar istället för tre, för att få bättre stadga. Kompisen Kjell fortsatte att plasta, bland annat flaggstångsinfästningen, och tog även bort de gamla snobblinjerna för att kunna foliera nya.

Efter båtsäsongen 2017 lyftes motorn och kringutrustningen ur båten. Peter och några kompisar gjorde fram till sjösättningen sommaren 2018 en grundlig översyn och renovering av motorn, med spridare, ventiler, topplock och dieselpump. Det gjordes även en turborenovering, och sköld och drev togs bort för att renoveras.

Dessutom plockade Peter bort resten av motorns kringutrustning ur motorrummet för att sanera det.

Under flera veckor monterades bland annat nya skivor, durkar, isolering, el och slangar till länspumpar. Alla oljebehållare och pumpar flyttades till ett ställe för att enkelt kunna komma åt dem. Tidigare var de nästan omöjliga att nå längst ner i motorrummet.

– Det svåraste var att få bort de gamla rötskadade träskivorna i motorrummet för att sedan kunna tillverka nya. Jag var tvungen att riva ur allt, bland annat varmvattenberedare, pumpar, pannor och gasolhinkar för att få ut skivorna, säger han.

I juni 2018 återmonterades motorn och båten sjösattes. Motorn fungerade perfekt och Peter och Kjell kastade loss från bryggan i Strängnäs. Efter cirka 15 distansminuters färd lägger Peter gasreglaget till tomgång och kontrollerar att instrumenten är okej.

– Men när jag gasade igen hände ingenting. Efter tio sekunder vaknade motorn dock till liv igen. Fast vid
2 900 varv tappade kompressorn kraft och varvtalet sjönk till 1 800. Det visade sig senare att det var KAD- motorns turbo som inte laddade fullt. Felet berodde på att vi hade fått fel modell av leverantören. Det tog hela nio timmar att byta turbon i det trånga utrymmet innan allt fungerade igen, säger han.

KAD innebär att Volvo kombinerar kompressorn och turbon för att både få en hög maxeffekt och ett högt vridmoment redan vid låga varvtal. Det gör att båten accelererar snabbare.

Konkret innebär det att kompressorn skjuter till luft snabbare till turbon. Det gör i sin tur att motorn fortare kommer upp i varv vid acceleration, som vid planing, eftersom turbon kan startas snabbare.

 

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Runt den nya, fina aktersoffan ryms fem till sex personer.
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
Den välvda förarrutan ger både bra runtomsikt och ett sportigt och modernt intryck.

 

I Peters båt kopplades kompressorns automatiska start i princip bort när Henrik byggde om elsystemet, även om föraren kan trycka på en vippbrytare på instrumentpanelen för att starta kompressorn.

– Jag anser att kompressorn inte behövs. Många har haft problem med sina kompressorer och har fått köpa dyra nya sådana. Orsaken är att en kompressor i den här typen av motor blir så varm att gummit ovanpå de roterande aluminiumpaddlarna inne i kompressorn går sönder, säger han.

När Peter senare under den sommaren skulle dra upp ankaret i en hamn i Mälaren började ankarspelsmotorn gå på högvarv och drog in ankarlinan med full kraft. Det gick inte att få stopp på ankarspelsmotorn med fjärrkontrollen, så han sprang till huvudströmbrytaren.

Men strax innan Peter hann bryta strömmen hördes en kraftig smäll och ett knastrande ljud. Han tittade oroat ut och såg att ankaret hade tryckt in badbryggan som lutade snett. Felet visade sig bero på att en så kallad kontaktor hade brunnit i ankarspelet.

På grund av skadorna som felet i ankarspelet orsakade, var man tvungen att lyfta ut motorn igen hösten 2018 för att kunna reparera insidan av akterspegeln. Dessbättre täckte försäkringen reparationskostnaden.

Medan Kjell monterade bort badbryggan för laga sprickorna runt bryggans infästningar tog Peter bort trimplanen för att måla om dem.

När trimplanen hade legat fem dagar i syrabad använde Peter en spackelspade för att få bort den gamla båt- bottenfärgen från dem. När han återmonterade trimplanen bytte han skruvar och tätade med ny tätningsmassa. Han passade även på att rengöra dieseltanken. Ett av de sista projekten var att våtblästra den demonterade motorn med kokhett vatten. Därpå sprutade han på zinkbaserad grundfärg innan motorn spraylackades med Volvo Pentas gröna originalfärg.

Efter att motorn monterats tillbaka i båten blev det sjösättning igen. Därefter var det “bara” en cirkulations- pump som behövde bytas ut. Sedan fick Peter och hans familj en tämligen problemfri båtsommar, både 2019 och 2020.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26
REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26

 

En fråga som uppstår när man hör om Peters och Kjells alla renoveringsprojekt och alla problem är om det verkligen är värt allt slit att renovera båten själv?

I Peters fall har totalrenoveringen kostat drygt 300 000 kronor. Att också få betalt för de många timmar han och kompisarna lagt på renoveringen lär knappast gå.

– Vi lär oss hela tiden nya saker i projekten som är min hobby. För det mesta är det ändå oerhört roligt att jobba med båten. Att se den förvandlas från en nedsliten till en jättefräsch båt är en underbar känsla, säger Peter.

Ur ett ekonomiskt perspektiv blir det ändå en bra affär menar han.

– Om jag skulle köpa en ny motsvarande 26-fotare i samma klass, och med den utrustning som finns i den här båten, är inköpspriset cirka 2 miljoner kronor. Kostnaden för min begagnade Epoca och renoveringen var 660 000 kronor.

Några kilometer från Peters villa går vi ombord på hans pånyttfödda Epoca som glänser vackert vid bryg- gan. Sedan blir det en härlig åktur med båten på Österdalälven, nära Leksand.

Peter Forslund verkar ha energi som en duracellkanin:

– Nu när Epocan i princip är färdigrenoverad känner jag mig faktiskt lite rastlös. Jag funderar därför på att köpa en annan båt för att börja med nya projekt, säger Peter.

I kommande utgåvor av Praktiskt Båtägande berättar vi mer ingående om två av Peters projekt i Epocan.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/12

Foto: Johan Cooke och 

Klicka på bilden nedan för att göra den större.

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26

Test: Nimbus 26 DC Epoca

Aquador 26 DC vs Nimbus 26 Epoca

Gör det själv: Bygg din egen tjuvskrämma

Gör det själv: Uppgraderingar i rostfritt

Undvik att motorn fryser sönder

Vinterkoll: Håller batterierna en säsong till?

Så fungerar det: Låt båten ligga kvar i vattnet över vintern


Text: Johan Cooke • 2020-11-24
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top