Foton: Max Carlgren & Mikael Mahlberg

Artiklar

Reportage: Dragracingbåtarna som gör över 200 knop

Varje vår samlas modiga förare på Lake Ming i Kalifornien för att tävla om vem som har ­världens snabbaste båt. Häng med ombord på dragracingbåtarna som har tusentals hästar och gör över 200 knop!

Text: Mikael Mahlberg • 2016-08-31

Doug Durnal tar av sig syrgasmasken och tittar stint in i kameran. Om några minuter ska han och båten Hydrophobia rusa fram över vattnet i över 250 kilometer i timmen. Det tar bara 4 sekunder att köra de 600 fot som skiljer mellan startsnöre och målbojen. På den tiden kan det mesta gå snett.

Om fallskärmen som ska bromsa Hydrophobia efter målgången missar att lösa ut kastas Doug upp på ­klipporna bakom målsnöret. Möter han den allra minsta pyttevåg riskerar den ultralätta katamaranen att flyga långt upp i den klara ökenluften ovanför Lake Ming.

Helt klart undviker Doug Durnal, nu gömd bakom syrgasmasken, att fundera på hur gårdagens race slutade.

Katastrofen inträffade när Shovel Nose, en av de äldsta båtarna, startade. Något gick snett och på en bråkdels sekund rullade farkosten runt och slets i bitar. Vid kraschen mot vattenytan flög föraren – Doug Durnals gode vän sedan 30 år – ut ur båten och försvann. Han hittades senare på sjöbotten med bruten nacke.

Reportage: Dragracingbåtarna som gör över 200 knop
Med flamsäker dräkt, syrgasmask och hjälm ser föraren Doug Durnal ut som en stridspilot.

Att tävla i ett amerikanskt dragboat race är förenat med livsfara. Hastigheterna är extrema. Med supertrimmade motorer som levererar tusentals hästkrafter gör värstingarna i Top Fuel-klassen över 250 miles per hour. Alltså 217 knop eller drygt 400 kilometer i timmen! Det gör båtarna till världens snabbaste, alla kategorier.

Krascherna och farten har gjort dragracing populärt i det soliga Kalifornien. Här på Lake Ming har eliten samlats varje vår sedan 1950-talet, då den lilla sjön mitt ute i det torra landskapet dämdes upp speciellt för dessa tävlingar. På 1960-talet samlades tusentals åskådare längs stränderna. Intresset har sedan dess dalat något, men när vi kommer på besök har ett 50-tal tävlande team parkerat sina ­husbilar och motivlackade trailers vid rastplatsen på sjöns södra sida. Totalt tävlar 900 team i USA i olika klasser.

Reportage: Dragracingbåtarna som gör över 200 knop
Den lilla kudden på förarens nacke är en personlig fallskärm som löses ut vid krasch. Tyvärr hjälpte det inte dagen före vårt reportage, då en tävlande omkom i en liknande båt som den på bilden.

Båtarna i den snabbaste klassen, Top Fuel Hydro, har motorer som går på en blandning av lösningsmedlet ­nitrometan och alkohol. Idag tävlar inte de allra ­värsta monstren, utan står uppställda på land. De ­enorma, ­skinande motorerna sticker ut ur de blott fem meter långa skroven. Till skillnad från de allra flesta båtmotorer, som bygger på block från Chrysler och Chevrolet, är dessa ­specialgjorda för dragracing. Med en cylindervolym på åtta liter ger de kompressormatade bestarna mellan 4 500 och upp mot 10 000 hästar. I skrov som väger 150 kilo!

Medan de vrålande båtarna drar förbi på Lake Ming minglar publiken längs sjöstranden. Majoriteten är medel­ålders män i cowboyhatt. En pickup med en enorm amerikansk flagga på flaket drar upp ett dammoln över grusplanen. De flesta bilar är dekorerade med dekaler från vapenlobbyn National Rifle Association. Vi är på landsbygden två timmar öster om Los Angeles, här härskar traditionalismen och dragracingkulturen osar om det.

 

Reportage: Dragracingbåtarna som gör över 200 knop
Innan starten hänger de tävlande i ett rep. När startljusen börjar slå om höjs repet och förarna ska tajma passagen av startlinjen så tajt som möjligt.

Vi träffar föraren Mike Torgerson och ägaren Don ­Hammer i deras mekartält. Liksom hos de flesta andra ­tävlande går dragracingintresset i arv. Deras Big Red One tävlar i den folkligare Quick Eliminator-klassen där motorerna “bara” har drygt 1000 hästar. Don har kört dragracing på Lake Ming sedan 1960-talet, men nu är det familjevännen Mike som ska se till att Big Red One tar hem ­klassegern. Poängen är dock inte att vara snabbast, utan att köra den 1000 fot långa tävlingssträckan på exakt sex sekunder.

Mike visar den trånga sittbrunnen. Tre pedaler styr ­gasen men framförallt de tio kavitationsplattorna på akter­spegeln. Dessa ser ut som små trimplan och är ett måste för att trycka ned fören när Big Red One på bara några sekunder accelererar från noll till 140 knop. Mike berättar att det svåra i sporten är att hålla ned nosen ända fram till målgången. Hans flatbottnade båt är också svårare att ratta än trepunktsbåtarna, som är betydligt stabilare.

Med bara några minuter kvar till start hoppar Mike upp i Big Red Ones trånga sittbrunn. Båten står på sin trailer och det är dags att köra till sjösättningsnrampen.

Mike ser precis lika nervös ut som Doug Durnal i Hydrophobia, som nu väntar vid startsnöret ute i sjön.

Vi går längs kön med ekipage som väntar på sjösättning. Förarna liknar stridspiloter i sina hjälmar, syrgasmasker och brandsäkra dräkter. Efter ett tag märker jag att varenda en ser livrädd ut – en stor kille med skägg gör korstecknet, en äldre man mumlar för sig själv. ­Varje år omkommer några förare i krascher. Så varför håller de på med den här livsfarliga hobbyn?

– Farten. Den är totalt beroendeframkallande, berättar en äldre förare som kört i 30 år. Han säger att han försökt sluta med dragboats. Det gick inte.

Ute på Lake Ming är det Doug Durnals tur att ­starta. Hydrohobias huv är nu stängd och inne i båten väntar Doug på att tiduret ska räkna ner. Båten puttrar sakta framåt och är linjerad med sjön, nu återstår bara för Doug att trycka på gaspedalen. Hårt.

Med ett mullrande som går igenom öronpropparna och får inälvorna att vibrera skjuter Hydrophobia fart. Innan jag hinner höja kameran har Doug Durnal försvunnit i en vattenkaskad, och efter fyra sekunder ser jag den gula fallskärmen lösa ut. Han överlevde även denna gång.

En kvart senare stöter jag på Mike Torgerson som kört Big Red One till seger i sin klass. Nu ska båten packas in i sin trailer, och motorn ska plockas ned i delar så att teamet kan byta en misstänkt skadad vevstake. Nästa race är om en månad – och fram till dess kan Mike Torgerson skryta för medtävlarna om att han är snabbast i klassen på Lake Ming.

TV: Vi åker med i Leif-Ivans Cigarette 2150 hk

TV: Så ser det ut när man släpper loss 8000 hästkrafter

TV: Här är små sportbåtarna med V8 på 700 hästar


Text: Mikael Mahlberg • 2016-08-31
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top