Seldéns första rullmast i kolfiber går till Hallberg-Rassy 50 nr 001 som just sjösatts // Foto: Hallberg-Rassy

Artiklar

Rullmast i kolfiber standard på nya Hallberg-Rassy 50

"Ger förhöjd seglingsglädje"

Text: Martin Strömberg • 2020-12-15

 

Pressmeddelande:

Hallberg-Rassy har byggt båtar med rullmaster i 35 år. Idag är rullmast det med bred marginal vanligaste riggalternativet på Hallberg-Rassybåtar, och till och med standardutrustning från 50 fot.

På 1990-talet kom rullstorsegel med lattor och positiv akterliksrunda och skillnaden i segelyta mot traditionell mast blev obefintlig.

Hallberg-Rassy, Seldén Mast och Elvstrøm Sails har nu uppgraderat begreppet Knappsegling, som är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy, genom att blanda lätthanterlig cruising med en rejäl dos prestanda.

Med rullmast i kolfiber med en stor skädda i toppen, vertikala lattor och rejäl akterliksrunda, ett försegel med stående lattor och extra segelyta akterut, är segelytan idag till och med hela 21 kvadratmeter större än i standardutförande på en Hallberg-Rassy 50. Därtill har nya segelmaterial i formstabil och långlivad Pentex och ny designkunskap hos segelmakaren tagit prestandan för Knappsegling, lätthanterlig cruisingsegling, till en helt ny nivå.

– Mastprofilen för en rullmast i kolfiber är 39% lättare än motsvarande i aluminium. Därtill är även bommen i kolfiber. Detta ger mindre krängning, mindre rodertryck och vässade kryssegenskaper. Den lättare masten ger också mindre pendlings- och pumpningseffekt i gropig sjö och hela det här konceptet ger förhöjd seglingsglädje, säger Magnus Rassy.

Seldéns första rullmast i kolfiber går till Hallberg-Rassy 50 nr 001 som just sjösatts. Båten har elektrisk rullmast, elektrisk Furlex, hydrauliskt uthal och hydrauliskt mastjack. Mastjack är en slags domkraft under mastfoten, för att skapa en riggspänning man aldrig annars kan uppnå bara med vantskruvar. Även fallspännare, kick och akterstagssträckare kontrolleras hydrauliskt per knapptryck. Konceptet ger Knappsegling ytterligare en dimension.

– Större båtar med små besättningar behöver smart segelhantering och vi lägger ständig fokus på detta i vår produktutveckling, säger Peter Rönnbäck, VD på Seldén Mast, och fortsätter: 

– Fördelarna med master i kolfiber har uppskattats av racingseglare i årtionden, detta blir nu tillgängligt även för cruisingseglare.

Ny 50-fotare från Hallberg Rassy

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340

Ny 40-fotare från Hallberg Rassy

Luxuös långseglare med fartresurser

TV: Britterna imponerade av nya Hallberg-Rassy 44


Text: Martin Strömberg • 2020-12-15
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top