Nu kan du köpa båt med elinombordare. Men det blir svårt att räkna hem affären, om du inte kör väldigt mycket. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

Artiklar

Så dyrt är det med elinombordare i båten

Elmotorerna kommer på bred front, och utvecklingen av batterier tar nya kliv hela tiden. Tidningen Båtnytt har kollat in Torqeedos inombordsmotor på 80 hästar, Deep Blue 80i. Vi kan snabbt konstatera att smakar det så kostar det. Och hur är det egentligen med räckvidden?

Text: Joakim Hermansson • 2016-11-07

Inte ett enda högljutt brummande och aldrig ­någonsin några illaluktande avgaser. Att köra ­Designboats Tender 06 med Torqeedos nya ­elmotor Deep Blue 80i är en helt magisk och nästan lite smått surrealistisk känsla. När det oansenliga fartreglaget förs framåt händer allting väldigt snabbt och direkt. Det smala och lättdrivna skrovet med sin ­begränsade våta yta skjuter fart till ackompanjemang av ett svagt surrande ljud och några lätta vibrationer under fötterna. Någon vidare planingströskel känner jag aldrig, utan helt plötsligt är båten bara uppe i 25 knop. Eller 47 kilometer i timmen, som den elektroniska displayen intill ratten visar när jag sneglar på den.

 

 

Så dyrt är det med elinombordare i båten
När två batterier på vardera 12,8 kilowattimmar har stoppats ner i det förliga stuvfacket på Designboats Tender 06 återstår bara begränsat utrymme till annat.

Av displayen kan jag också utläsa att det bara återstår 22 kilometer att köra, eller 12 sjömil. Alltså inte mer än omkring en halvtimmas körning, vilket inte känns så imponerande. Och då har vi ändå laddat båtens båda starkströms­batterier knökfulla, med en kabel så kraftig att den släckte hela Stenungsbadens bryggservering innan vi justerat ner laddaren till halv effekt.

– Systemet kan laddas i ett helt vanligt eluttag också, men då tar det betydligt längre tid än om man istället kan använda högre effekt vid laddningen, konstaterar ­Martin Schwarz, marknadschef för det tyska elmotorbolaget ­Torqeedo.

Nästa sida: Så långt kommer du vid olika farter

Så dyrt är det med elinombordare i båten
I den aktre stuven ryms laddaren, den elektroniska kopplingsboxen som är hjärnan i systemet, och ett vanligt 12-voltsbatteri för lanternor med mera.

Torqeedos huvudkontor är beläget i den lilla bayerska staden Starnberg vid sjön med samma namn, strax sydväst om München. I de här trakterna med sina fina små sjöar, och framförallt ännu längre söderut i Alperna, är det mycket ovanligt att man överhuvudtaget får lov att köra båtar med förbränningsmotorer. Myndigheternas miljöiver och följande förbud har drivit på utvecklingen av eldrivna motorer, främst för kommersiellt bruk med båttransporter av varor eller människor. Motorn i Designboats Tender 06 är ett av de senaste exemplen, ursprungligen framtagen för kanaltrafik. Men Schwarz berättar att alla som annars lägger knappt 50 000 kronor om året på bränsle förmodligen kan räkna hem den investering i en elmotor med tillhörande batterier som närmar sig det tiodubbla beloppet. Åtminstone kan man mellan tummen och pekfingret ha det som utgångspunkt.

 

 

 

Så dyrt är det med elinombordare i båten
Under gång sjunker procentsiffran som visar kvarvarande laddning. Vid 34,2 km/h drar motorn 37,7 kW och båten kan köras ytterligare 21,5 km.

Motorn kallas Deep Blue 80i, där 80 är en ungefärlig motorstyrka i hästkrafter och i står för inombordare, i just den här båten med propellerdrift via en rak axel. Motorn är kolborstfri med högre verkningsgrad och ska inte bli lika varm som traditionella elmotorer. Den finns också att få som utombordare eller med segelbåtsdrev, och med hälften så många hästkrafter om man skulle föredra det. Två motorer kan även dubbelmonteras för att uppnå ännu högre effekt, men då krävs förstås också större batterikapacitet. 

Torqeedos batterier är utvecklade och produceras av amerikanska Johnson Controls, som ligger vid den betydligt större sjön Lake Michigan mitt i USA. Även här har miljökraven drivit på innovationerna, och batterierna för Torqeedo är av typen litiumjon, med IP-klass 67 (damm- och vattentät) och en avancerad laddningsteknik med laddningsregulatorn inbyggd i batteriet. Det sistnämnda ska exempelvis förhindra brand och explosioner, som annars är en risk just vid laddning av litiumjon-batterier.

Så dyrt är det med elinombordare i båten

I Båtnytts testekipage Designboats Tender 06 finns två batterier på vardera 12,8 kilowattimmar och med en vikt på 122 kilo per styck. De ingår i ett avancerat starkströms­system med en blankt silvergrå laddare och den ­elektroniska kopplingsboxen som är hjärnan i systemet. Spänningen är hela 345 volt, så det här är inte utrustning som hobbyelektrikern ska pilla med. Själva elmotorn ser visserligen inte mycket ut för världen under sin anonyma svarta plastkåpa, men levererar ändå imponerande prestanda.

Som vi konstaterade tidigare är emellertid inte räck­vidden något att skriva hem om vid fullt effektuttag. Fullt spett i en halvtimma kan ju vara kul, men inget man egentligen har så stor praktisk nytta av. Om man istället för att rusa fram i 25 knop bara för att det är möjligt och roligt, nöjer sig med att glida lite försiktigt i knappa sex knop, då nästintill fyrdubblas också räckvidden. Från 12 M till 42 M. Som alltid gäller det alltså att inte bara vara stark, utan också att utnyttja styrkan på ett smart sätt.

 

Torqeedo Deep Blue 80i

MOTOR

Batterier 2 x 12,8 kWh = 25,6 kWh
Vikt motor + batterier 410 kg
Totalvikt 850 kg
Paketpris
cirka 1 055 000 kronor

FÖRBRUKNING

RPM Förbrukning Fart Räckvidd
1 000 0,8 kW 3,2 knop 111 M
2 000 3,5 kW 5,8 knop 42 M
3 000 10,4 kW 7,6 knop 19 M
4 000 21,3 kW 12,2 knop 15 M
5 000 32 kW 18,2 knop 15 M
6 000 47 kW 23,4 knop 13 M
6 500 55 kW 25,4 knop 12 M

Nya smidiga elmotorn Torqeedo 10.0 R klarar planingsfart

Här är nya segelbåtsmotorn från Torqeedo – som monteras på rodret

Guide: Så väljer du rätt elutombordare


Text: Joakim Hermansson • 2016-11-07
ArtiklarLivetOmbordElmotorerMotorbåt
Scroll to Top