Foto: Max Carlgren, Anders Jelving, Pontus Johansson, Johansson & Son

Artiklar

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv

Förra sommaren sjönk S-1 Sverige för andra gången utanför Sandhamn. Denna gång i en våldsam krasch i över 70 knop. Nu är den Ruben Östlund-ritade fartmaskinen återställd och redo att jaga vidare mot utmaningen: att slå fartrekordet som Miss America 8 satte för 85 år sedan. Artikeln publicerades först i Vi Båtägare nr 13 2015.

Text: Max Carlgren • 2016-09-13 Uppdaterad 2021-06-09

Hon kommer lite som ett spökskepp upp mot ytan med nosen först. Ett gäng säckar har lyft båten från djupet och snart ligger hon vid pontonen vid Korsö utanför Sandhamn. Vi är på plats och dokumenterar lyftet. Även om skadorna är rejäla är det överraskande att hon klarat sig så väl.

Ännu mer överraskande är det att de som körde båten klarade sig med några skadade revben och rejäla blåmärken. Ägaren satt bakom ratten och körde, när han flög ur båten tog han med sig hälften av ratten och fick en rejäl smäll i bröstet, berättar -Christer Johansson, vd på Johansson och Son i Holmsund som både byggt och lagat S-1 Sverige efter en tidigare krasch.

Båten roterade 360 grader i luften innan den slog i vattnet. Vi har tittat på filmer och bilder som visar hur de slungas ur båten, jag tror att det räddade dem från allvarliga skador, att de flög ur i ett så tidigt skede, berättar han.

Följ Livetombord på Facebook om du älskar båtlivet

 

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv

Det har skrivits spaltmeter om S-1 Sverige – Ruben Östlunds konstruktion från 1929 som inte blev byggd – sedan det stod klart att den till slut skulle bli verklighet.

Enligt den nu mer än 80 år gamla specifi-kationen var topphastigheten beräknad till 100 knop. Möjligt sa man då, tveksamt var ordet när hon 2012 stod klar och idag med facit i hand är det en utopi. Första provkörningen skedde i maj 2012. Utan kompressor gav de två Rolls Royce Meteor-motorerna inte full effekt. Toppfarten noterades ändå till 50 knop. En ansenlig fart för en båt konstruerad under en tid då Svenssonbilen toppade hälften på land. Målet var dock satt till det dubbla. Så fort S-1 Sverige hamnade i sitt rätta element och vi fick se henne under gång väcktes vissa farhågor. -Förståsigpåarna var inte sena att kommentera. De flesta var rörande eniga om att gångläget såg lite vanskligt ut. Båten gick oroväckande mycket på nosen med mycket våt yta. Det var nog enligt Ruben Östlunds beräkningar. Ett roder placerat midskepps är en förutsättning för att kunna ha någon som helst styrförmåga. Skrovet är konstruerat med ett tvärgående steg. Det ger ett “släpp” från vattnet men innebär också att det går på två punkter. Så långt är det nog rätt tänkt. Nu var det likväl många som ansåg att S-1 Sverige gick lite för mycket på nosen. Med raka axlar som av naturliga skäl pekar nedåt blev effekten än värre.

För bygget står alltså Johansson & Son Båtbyggeri i Holmsund. Duktiga träbåtsbyggare som tidigare byggt efter gamla ritningar. Förutom sina egna konstruktioner, bland annat Kvarken-båtarna, byggde man 1999 och 2002 två exemplar av Ivar Kreugers Svalan. 

TV: Här bärgas S-1 Sverige

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv
Ett stort hål slogs upp i bordläggningen vid aktern och bränsletanken demolerades fullständigt.

 

När S-1 Sverige skulle byggas saknades detaljerade konstruktionsritningar men det fanns tillräckligt med skisser och ritningar för att man skulle kunna få fram de väsentliga linjerna. På originalskisserna från Östlund  specifierades dubbla Packard V12-motorer på över 1000 hästkrafter vardera. När S-1 Sverige äntligen blev verklighet föll valet istället på två Rolls Royce Meteor. Motorer på 27 liters cylindervolym som vi i historien sett monterade i bland -annat den brittiska stridsvagnen Centurion. Något modifierade och försedda med kompressorer, insprutning och laddluftkylare ger motorerna kring 1300 hästkrafter styck. Med andra ord väldigt likt originalspecifikationen. Teoretiskt kapabla att ge den knappt nio meter långa båten en toppfart på 100 knop. Nu är dock teori och verklighet två skilda saker. 

S-1 Sverige har sedan premiärturen för snart fyra år sedan visats upp såväl i vattnet som på land under olika tillställningar. Alltid med grabbarna som byggt och de som äger henne bakom spakarna. Det har nog sin förklaring i att ingen annan vågar. Tyvärr har oturen varit framme ett par gånger vid dessa uppvisningar. 

2012 körde ägaren några vänner utanför Sandhamn. Med duktig fart träffade man något i vattnet och den ena propelleraxeln rycktes ur sin koppling. Med den vobblande fick man snabbt ett hål i botten med kraftigt vattenintag som följd. Efter gasavdrag hamnade S-1 Sverige snart under vattnet men lyckades hålla sig flytande genom en luftficka i fören. Hon bärgades och transporterades upp till Holmsund där motorerna renoverades och skrov lagades. Nu hade man i alla fall en ny fartnotering på 65 knop. 

Den 3 juli 2015 arrangerades Power Boat Weekend i Sandhamn och på plats var S-1 Sverige. Övriga deltagare är uteslutande muskelbåtar av betydligt senare årgångar. En publikfriande del under denna hästkrafts-stinna tillställning är ett Shoot Out. De som anser sig ha tillräckligt med fart i sina båtar för att bidra till underhållningen kör en -nautisk mil och får sin toppfart noterad. Snabbast vinner. Simple as that! 

Nu fanns alltså Ruben Östlunds konstruktion från 1929 på plats och ägaren bestämde sig för att köra några spontana uppvisningsvändor.

Söderifrån och in i Korsö sund strax norr om seglarmetropolens gästhamn kom de farande med ett öronbedövande vrål från de båda Meteor-motorerna som levererar över 2 500 hästkrafter tillsammans. Gången i vattnet var densamma som tidigare. Platt och med i stort sett hela undervattenskroppen mot vattenytan. 

Det går fort. Riktigt fort. 

Sedan sker allt blixtsnabbt. Båten vobblar till, skrovets steg hugger tag i vattnet och skickar den tre ton tunga båten i ett tvärkast. Besättningen på tre man kastas ur och innan vattenkaskaden landat har vrålet från motorerna tystnat tack vare besättningens dödmansgrepp. Strax är skönheten i -mahogny åter på väg mot botten.

Hjälp är snabbt på plats och de tre i vattnet plockas upp för vidare färd till sjukhus. Där kan man konstatera att de haft tur i oturen. Ett par frakturer och några blåmärken får väl anses vara ett minimum om man kraschar i över 70 knop.

På förmiddagen den 15 juli, två veckor efter kraschen, bärgas båten och en närmare inspektion kan göras. Vi står bredvid och ser på hur S-1 Sverige återigen tar sig ovan ytan. Dykaren Niklas Eriksson och hans kollegor skruvar på några skivor över hålen i styrbordssidan så att hon håller sig flytande och hon bogseras bort och tas upp på trailer.

Sofi Johansson på Johansson & Son berättar att de stod beredda att ta hand om S-1 Sverige så fort båten kom till Holmsund.

– Vi såg till att starta motorerna direkt. Elektroniken var förstörd men motorerna gick igång, den lät ungefär som min gamla gräsklippare, fast betydligt högre, berättar hon.

Motorn gick ojämnt till en början, men det fick man ordning på ganska snabbt. Man körde motorn flera timmar, bytte olja 6-7 gånger och på torsdagskvällen var det ett glatt gäng som ändå såg en chans att rädda båten. Fast det var förstås upp till ägaren, eftersom en renovering skulle kosta en hel del. Sofi Johansson berättar att han efter överläggning med försäkringsboalget sa “ja” och så var arbetet igång.

 

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv
Hela skrovsidan revs eftersom alla bord utom det översta är tillverkade i ett stycke utan skarvar.

 

De fick ta bort bordläggningen på hela styrbordssidan, det är hela bord som inte är skarvade. Som tur var fanns stocken kvar som man tog materialet ur vid originalbygget. Alltså kunde varvet ta bordläggning ur den och få en bordläggning som är identisk med den tidigare.

Fem-sex spant var knäckta, främst vid hålen i för och akter. I snurren som båten gjorde vred den sig och knän och spant har knäckts även på andra ställen. Instrumentpanelen slogs ur och tanken i aktern var demolerad.

I skrivande stund är allt träarbete klart, berättar Sofi Johansson. Nu är det motorerna som ska bli klara.

– Rolf Zale på Meteor Service har plockat isär startmotor, och allt annat som går att plocka isär, i sina beståndsdelar och renoverat det som går att renovera, berättar Sofi Johansson.

All el kommer att dras om och laddare, invertrar, länspumpar, instrument och navigator kommer att nyinstalleras.

Den 25 juli i somras skulle man varit med i Siljan Classics i Mora. Nu är siktet på att kunna ta sig dit till sommaren 2016 istället (vilket man också lyckades med. Se bild nedan. Reds. anm.).

– Jag hoppas att det blir så, ägaren har lovat att köra försiktigt, säger Sofi Johansson och skrattar.

Men hon säger också att många inte riktigt har förstått projektet med S-1 Sverige. Efter kraschen har många sagt att man borde bygga om båten, exempelvis genom att rita om undervattenskroppen. Och visst skulle man kunna göra det. Men det är inte poängen med S-1 Sverige.

– Meningen med hela projektet är att följa Ruben Östlunds ritning och få upp originalet i över 89,4 knop, som Garfield Woods Miss America 8 satte runt 1930 säger Sofi Johansson.

Det alla förstås undrar är vad som gick snett i somras. S-1 Sverige ser ut att gå rejält på nosen, men vattenlinjen är dragen så att det också ser ut som att den går mer på nosen än vad den i själva verket gör, säger Sofi Johansson.

Ingen vet exakt vad som hände vid olyckstillfället. Ägaren körde flera vändor innan utan problem och vattnet var lugnt intill Korsö under olycksdagen.

– Vi tror att han låg i 77 knop. Det har jag varit med och kört i mycket värre sjö i fjordar utanför Norge utan att det varit några problem, säger Sofi Johansson.

Ett rykte säger att en militärbåt som låg vid kaj på Korsö hade motorn igång och att det skapade turbulens i vattnet som påverkade S-1 Sverige. Men Sofi Johansson är noga med att inte peka ut någon som ansvarig. Hon konstaterar att det viktigaste var att ingen skadades allvarligt. Föraren, tillika ägaren, som fick med sig delar av ratten och spräckte ett par revben har sagt att det nog var värre för deras anhöriga som stod och tittade på. Och att han ser fram mot att köra S-1 Sverige igen. 

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv
Vid nypremiären för S-1 Sverige vid Siljan Classics i Mora den 30 juli 2016 fick båtens två vrålande Rolls Royce-motorer fint sällskap. Även Spitfire-planet är bestyckad med Rolls-motor. Foto: Siljans Veteranbåtar
Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv
Ett bärgningsjobb som inte görs varje dag.

TV: Så här otäck var kraschen med SVERIGE S1

TV: Här bärgas superträbåten SVERIGE

Historien om den svenska superbåten SVERIGE och drömmen om 100 knop


Text: Max Carlgren • 2016-09-13
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top