1140627.jpg

Artiklar

Gästhamnarnas ord om toatömningssommaren

Praktiskt Båtägandes rundringning till de större gästhamnarna runt kusten visar vitt skilda erfarenheter efter första sommaren med nya tömningslagen. och mycket skit hamnar fortfarande i sjön. Läs hela temat om Toatömning i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Ute nu!

Text: Redaktionen • 2015-10-27 Uppdaterad 2021-06-09

Båtfolket kommer att fortsätta tömma i sjön

Romson: Toatömning inget prioriterat brott

Här kan du köpa tema-artikeln om toatömning

Dessa frågor ställde vi. 

1. Hur många båtgäster hade ni under ett normalt dygn i juli?

2. Hur många i snitt använde tömningsstationen?

3. Kommentar.

 

Strömstad, Södra hamnen

1. en vanlig sommardag har vi runt 250 övernattande gäster och cirka 100 dagbesökare.

2. Vi har ingen mätare men uppskattningsvis är det 10–15 tömningar per dag. Det tar bara ett par minuter, så det har inte varit några köer. Båtägarna tömmer själva och de flesta vet hur det går till vid det här laget, men några har ringt och då har hamnpersonalen kunnat hjälpa till.

3. Vi har två tömningsstationer. Den ena, som går direkt in i det kommunala avloppsnätet, har vi haft i tio år så vi var nog bland de första. Den andra är en flytande tömningsstation med en tank på sex kubikmeter. Den brukar vi tömma efter säsongen, men i år fick vi göra en akut tömning mitt i juli för att tanken var full, så vi märker av en ökning.

 

Råå, Helsingborg

1. Vi har 1 200 båtar i hamnen under sommaren. De flesta har hamnen som hemmahamn.

2. Sugtömningsanläggningen har funnits i två säsonger och totalt sett har vi haft 500 tömningar. eftersom hamnen är öppen från maj till september blir det en tömning per dag i snitt.

3. Tömningsstationen ligger precis bredvid macken och det är ont om mackar i sundet, så vi får troligen en hel del båtar som tömmer septiktanken i samband med tankning, utan att de lägger till i hamnen, och det tar vi inget betalt för. Vi inbillar oss att det är bra och bidrar till att det blir färre som tömmer ut tankarna i sundet.

 

Utö

1. Vi har haft mellan 250 och 300 gästbåtar per dygn under högsäsong.

2. Det finns tre tömningsstationer i hamnen, en stor som finns på land och två mindre, flytande stationer. Alla tre tömningsstationer har använts dagligen. Vi har svårt att uppskatta hur många tömningar som gjorts, men de har använts flitigt.

3. Ibland har det varit kö till de flytande tömningsstationerna eftersom det händer att den stora anläggningen blir blockerad av Vaxholmsbåten eller andra större båtar som ligger vid bryggan. Några funktionsproblem har vi inte haft på tömningsstationerna. Vi har behövt starta om ett par gånger, men det är gjort på ett par minuter.

 

Västerviks gästhamn (Promarina)

1. Vi har omkring 150 gästbåtar. Tömningsstationen sköts genom ett samarbete med andra hamnar, så med dessa är det 500 båtar som omsätts under ett dygn i juli.

2. Uppskattningsvis 30 tömningar per dag. Det är nog tio gånger så många som i fjol men fortfarande lite.

3. Lagen är här men systemet och anläggningarna är inte redo, därför tar det inte fart. Det är för långt mellan stationerna och de är trasiga för ofta. Jag tror samma sak händer runt om i hela Sverige. Båthamnar generellt måste ta ett större ansvar. Hamnarna måste också räkna med att anläggningarna går sönder, det är oundvikligt när trycket är hårt, och det gäller att kunna reparera själv. Att få tag på en rörmokare i juli är omöjligt. När någon ringer om att anläggningen är trasig åker vi direkt dit och kollar, men ibland är det delar som måste beställas från Tyskland eller något som ska svetsas. Tömningsstationerna som finns på marknaden är av olika kvalitet men de håller nog, oavsett märke. Det är inte det som är problemet. Det är handhavandet det brister i. Vi har en tydlig lathund men det skulle behövas en person i närheten som kan hjälpa till. Tyvärr finns det ingen ekonomi för en sådan lösning. Nu tittar vi på hur vi kan bygga en egen tömningspump som är enklare att använda och underhålla.


Text: Redaktionen • 2015-10-27
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top