1304758.jpg

Artiklar

Så räddar du en dränkt inombordsmotor

Ju snabbare insats desto större chans. Om din båt sjunker är det en kamp mot klockan att rädda det som räddas kan. Här visar Praktiskt Båtägande hur du väcker liv i en dränkt motor.

Text: • 2016-06-08

Det var en måndagseftermiddag strax innan midsommar som vi fick samtalet som ingen båtägare vill ha: “Er båt har sjunkit. Vi har lyckats pumpa ut det mesta av vattnet och pluggat igen hålet, så hon flyter nu. Men ni borde komma hit på en gång.”

När vi kom ut på bryggan låg hon där och flöt, de enda yttre tecknen på dramat som utspelat sig här för en stund sedan var slangarna från länspumparna som hängde ut från skrovet. Med hjälp av ett långt rep drog vi henne från bryggan till upptagningsrampen. Motorn, som till stor del befunnit sig under ytan, fick absolut inte startas innan vattnet i den tömts ur. Snällt och fint gled hon över vattnet och upp på slamkryparen som vi använde för att ta upp henne.

Så räddar du motorn: Gå direkt till beskrivningen

Det gällde att skynda på, när som helst kunde pluggen i hålet släppa och då skulle vattnet börja tränga in igen. Det var kylvattenintaget som hade gått sönder och när det väl släppte så forsade vattnet in. Klubbens funktionärer hade gått förbi henne tidigare på dagen och då hade hon legat fint vid bryggan. Några minuter senare hade hon vatten upp till relingen. Hade de inte fått i länspumpen så snabbt och lyckats hitta hålet och täppa igen det hade hon antagligen legat på botten när vi kom dit. Så tur i oturen att det fanns folk i närheten som ingrep.

Med båten väl uppe på land klättrar vi ombord för att överblicka skadorna. Vårt nydragna elsystem och batterierna är täckta av en grön sörja och batterilådorna är fulla med vatten. Batteripolskorna och kabelskorna har redan börjat korrodera. De nyinköpta sjökorten och flytvästarna har också de fått bada och ur dammsugaren går det att hälla vatten. Det som går att rädda läggs på tork i solen och sjökorten torkas av bäst det går. Även i själva båten finns det fortfarande en del vatten kvar, och det är bara att börja ösa och tvätta bort sjövattenslammet med rengöringsmedel.

Som tur är hade vi inte hunnit lägga i dynorna, och eftersom vattnet bara har nått upp till knähöjd inne i båten har inredningen i övrigt klarat sig utan nämnvärda skador. Men det största bekymret är naturligtvis motorn. Att köpa nya sjökort går på en tusenlapp, men de pengarna räcker inte långt när det gäller att ersätta en drunknad motor. Så prio ett blir att få motorn att starta, för att ånga ur allt vatten.

Nästa sida: Så räddar du motorn – steg för steg

 

1. Det första vi gör är att pumpa ut all olja, där det ligger vatten som vi inte vill få in i systemet.

2. Sedan tas tändstiften bort och vi droppar ner lite olja i cylindrarna genom tändstiftshålen.

3. Efter det vevar vi runt motorn manuellt genom att sätta en skiftnyckel på svänghjulsmuttern och dra runt. Genom att göra det pressas vattnet som kan ha samlats i cylindrarna ut när kolvarna är i sitt högsta läge. Inget vatten kommer dock ut, bara olja, och vi konstaterar därför att det inte trängt in något vatten i cylindrarna och att vi haft en väldig tur.

4. När allt vatten och all gammal olja är borta fyller vi på ny olja.

5. När det är gjort byter vi oljefilter och sätter dit nya tändstift.

6. Efter det lossar vi fördelarlocket och torkar bort vattnet.

7. Motorn behöver startas och varmköras i cirka 20 minuter, så vi kopplar in ett batteri som inte badat och stoppar kylvattenslangen i en hink med vatten.

Men när vi gör det  händer inget, startmotorn går inte runt. Det visar sig att vissa av elkablarna korroderat av. Då vi inte har något kopplingsschema försöker vi tjuvkoppla, utan resultat. Vi monterar bort startmotorn och packar ihop för kvällen.
Nästa morgon återvänder vi med en nyinköpt startmotor. Med den startar. Äntligen. Motorn. Det blir en glädjesprint mellan båten och sjövattenkranen för att fylla på den ständigt sinande kylvattenhinken.

Motorn får gå ett bra tag så att den blir riktigt varm innan vi stänger av den och drar en lättnadens suck. Efter det byts oljan ytterligare en gång för att vara säker på att allt vatten är borta. När det är över är det dags att fokusera på allt det andra.

Batterierna får nytt batterivatten och ställs på laddning – och tro det eller ej, men de fungerar allihopa. För säkerhets skull köper vi dock ett nytt startbatteri.

Elsystemet är det bara att göra om, batteripolskorna byts och yttersta delen på alla kablar knipsas av och nya kabelskor kläms på. Även huvudbrytarna har rostat och byts ut. Vi byter också ut generatorn, eftersom den har ärgat och vi inte vet hur länge den kommer att fungera.

Men när allt fungerar som det ska igen återstår grundproblemet – det är ett hål i vår båt. Kylvattenintaget har suttit i akterspegeln i en “stövel”, vilket är en mindre bra placering. Vi bestämmer oss för att plasta igen det gamla hålet och göra en helt ny genomföring på båtens undersida. Och den här gången ska det göras ordentligt, med en kulventil som går att stänga.

Läs mer: Så räddar du en dränkt utombordare

Men innan vi kan sätta igen det gamla hålet måste det torkas ur. För att påskynda processen ställer vi en värmare bakom akterspegeln som får blåsa in varmluft. När det är fixat och båten återigen är tät är det dags för säsongens andra sjösättning. Den här gången är vi mer spända och när hon väl är i vattnet kollar vi extra noga: Tar hon verkligen inte in något vatten? Ligger hon inte lite snett? Men allt verkar bra och vi åker hem, fast vi återvänder dagen därpå. Hon ligger dock kvar och flyter snällt vid bryggan och sakta börjar vi slappna av. Det ser ut som att årets båtsemester är räddad – trots allt.

 

Därför sjunker osänkbara båtar

Niklas Eriksson har bärgat över 600 båtar

Därför sjönk Sunseeker Predator 60an – trots att den inte sprungit läck

TV: Så räddar du en dränkt utombordare


Text: • 2016-06-08
ArtiklarLivetOmbordBåtmotorBåtolyckaGör det själv
Scroll to Top