Strumprullare gör man inom fotbollen. Till gennakern väljer man antingen strumpa eller rulle. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

Artiklar

Tips: Så seglar du säkert med gennaker

Gennakern ger härlig extra skjuts åt undanvindsseglingen, men många tycker den är krånglig att använda. Kan rulle, strumpa eller kanske en dansk tunnel vara lösningen? Tidningen Båtnytt reder ut begreppen.

Text: Joakim Hermansson • 2017-03-13

Spinnakersegling ansågs länge som något riskfyllt och krångligt, främst avsett för fartjagande kappseglare med ett dussin fullblods­proffs i sin besättning. Eller möjligen för loja semesterseglare, i laber bris på långa undanvindsrepor över lätt krusade fjärdar.

När de asymmetriska spinnakrarna – gennakrarna – kom, utvecklade de undanvindsseglingen flera nivåer på en gång. Många Svensson­seglare vågade köra med nylon även när det tutade i mera, och det blev vanligare och vanligare med färggrant halv­bulliga segel som halsades på kortare eller längre peken framme i fören.

Kombinationen av enkelhet och effektivitet är det som attraherar med gennakern, som har fått sitt namn av att den förenar genuans asymmetriska vingform med spinnakerns prassliga nylonduk och gigantiska yta. Med sin djupa skärning, med ett breddmått som är mer än tre fjärdedelar av underlikslängden och med ett förlik som böjer framåt i en mjuk kurva, är gennakern ett segel lämpligt enbart för öppna bogar. Ändå skotas den nästan som en genua, men mycket längre akterut. Möjligen med suggor ungefär halvvägs, för att vid behov sträcka ut akterliket, men inte på några justerbara travare.

 

Tips: Så seglar du säkert med gennaker
Med en strumpa som dras ner från toppen samlas gennakern snabbt och enkelt ihop. Rullen är ett alternativ som kan manövreras från sittbrunnen.

Halshornet fästs i däcksnivå, men inte vid förstaget som med genuan, utan istället så långt förut det är möjligt, gärna på ett speciellt peke, som kan vara fast eller skjutas ut bara när det används. Hela arrangemanget gör seglet riktigt enkelt att hantera, till och med när det ska gippas. Rorsman får helt enkelt falla av lugnt och fint, och så dras seglet förbi mellan förstaget och sitt eget förlik. Eller så gör man en så kallad flaggipp, och låter hela gennakern gå framför sitt eget förlik.

Prenumerera på Båtnytt här

Beroende på skärning, form och dukvikt kan gennakrar fungera från brantaste halvvind till djupaste slör, medan plattläns sällan är effektivt. Bättre då att skära upp ­några grader och segla en något längre väg, som mer än väl kompenseras av betydligt högre fart.

Ett vanligt omfång för en gennakers skenbara vindvinklar är mellan 70 och 110 ­grader, men duktiga segelmakare kan förstås designa special­varianter som går långt utanför detta. Men nog nu om själva seglet, för det var först när hjälpmedlen utvecklades som gennakern verkligen blev ett gångbart allemans­segel, istället för att ständigt ligga undangömd i sin säck nere i något mörkt stuvfack.

 Nästa sida: Hjälpmedlen som underlättar seglingen

Tips: Så seglar du säkert med gennaker
På nya Pogo 36 kör fransmannen Charlie Fernbach med strumpa till gennakern och rullar till codeseglen.

Först ut var strumpan, som är precis vad det låter som; en lång strumpa i tunn, lätt och luftig duk, som omsluter gennakern redan när den hissas upp. Fallet görs fast med en schackel i en kort rem i strumpans topp, med remmens andra ända fastsatt i gennakerns fallhorn. När det sedan är dags att veckla ut gennakern, dras strumpan ända upp i toppen med hjälp av en manöverlina. Linan löper ­genom en insydd kanal i strumpan, mellan ett kullagrat block fäst i däcksnivå med en vanlig rostfri hake, och ett likadant block i strumpans topp. På bara några sekunder far hela strumpan upp i toppen och frigör gennakerns under­görande segelyta.

Riktigt lika snabbt går det inte att dra ner strumpan för att minska segelytan, eftersom det då är mer vindtryck i seglet, men om segeltrimmaren lättar lite på skotet samtidigt som rorsman plattar ner, så underlättar det förstås. Och ju längre ner strumpan kommer, desto mer kraftlös blir gennakern. I strumpans nederkant sitter också en oval plasttratt, som ska bidra till att strumpan glider ner över seglet utan större mankemang. På var sida av plast­tratten finns remmar med tryckknappar, där halshorn och skothorn kan fästas, innan man slutligen drar ur alla ­tampar och packar ner gennakern i säcken.

Ett rullsystem till gennakern påminner om det som ­används för att rulla in en vanlig fock, men med några viktiga skillnader. En vridstyv antitorsionskabel löper mellan trumman och fallhornets svirvel, och ersätter på så sätt förstagsprofilen i ett vanligt rullfockssystem. Manöverlinan som dras akterut till sittbrunnen är helt ändlös, vilket gör det nödvändigt med dubbla öppningsbara linledare, monterade på mantågsstöttorna längs vägen. Längst akterut finns ingen vanlig avlastare, utan istället ett tandemblock med skotråttor att låsa linans loop i.

Tips: Så seglar du säkert med gennaker
Rorsman kan själv sköta inrullningen av gennakern, eller överlåta den. I gynnsamma förhållanden kan till och med ett skolbarn klara att hala in seglet.

Den hoprullade gennakern förvaras som vanligt i en säck, där antitorsionskabelns kaus är fastsnörad vid fall­hornet och enkelt kan kopplas till fallsvirveln med en fjäder­belastad sprint. Gennakerns halshorn är fastknopat med en justerbar dyneemalina till trummans halshorns­svirvel. Eller så används ett specialkonstruerat linlås i båda ändarna.

Seglet rullas ut genom att skota hem det, och trumman roterar då fritt från manöverlinan. När seglet ska rullas in igen greppar manöverlinan istället i trumman, och låter antitorsionskabeln överföra kraften till fallhornet, så att seglet rullas in från toppen och nedåt. Med långa armar och rejäla tag går det snabbt och smidigt, men underlättas precis som med strumpan om seglet kan luftas ur så mycket som möjligt.

Prenumerera på Båtnytt här

På den stora båttillbehörsmässan METS i Amsterdam premiärvisades i höstas danska Deckchute, som Båtnytt dock inte har provseglat ännu. Med inspiration från skiffar och snabba sportbåtar, där gennakern snabbt och lätt dras ner i en tunnel under däck, har Deckchute istället designats för att ligga ovanpå däck och fylla samma funktion.

En smart lösning eller bara krångligt att ha en lång korv liggande på däck? Vi ber att få återkomma i den frågan. Ta under tiden kontakt med din favoritsegelmakare, som ­gärna hjälper till att anpassa en lätthanterlig gennaker­­lösning med antingen strumpa eller rulle, allt efter ­behov och plånbok. Sedan är det bara att njuta av snabbare, ­bekvämare och säkrare undanvindssegling.

 

Hjälpmedel till gennakern

Strumpa

Kostar cirka 5 000 kronor för en vanlig 38-fotare. En fjärdedel av priset för en rulle.
Väger mindre än rullen, men all vikt uppdragen i masttoppen ger negativ effekt.
Beprövad lösning som funnits länge.
Funkar både för plattare och djupare gennakrar.
Man måste fram på fördäck för att dra strumpan upp och ner över seglet.
Kan ibland kinka och fastna om seglet blir för tjockt när den ska dras ner. 

Rulle

Har inte varit med lika länge som strumpan, men får ändå anses som beprövad.
Med den ändlösa manö­verlinan kan man rulla in gennakern från sittbrunnen.
Med rätt konfiguration kan rullen användas både till code och till gennaker.
Funkar inte så bra för gennakrar med fylligare topp för djupare vindvinklar.
Något högre vikt än strumpan, men lägre tyngdpunkt när man seglar.
Kostar omkring 20 000 kronor för en vanlig 38-fotare. Fyra gånger mer än strumpan. 

Tunnel ”deckchute”

Hopsamling av seglet i samma moment som det tas ned.
Utvecklad med utgångspunkt i kappseglingsbåtars snabba sättningar och nedtagningar.
Ligger prismässigt någonstans mitt emellan strumpa och rulle.
Helt ny lösning och alltså inte så inkörd ännu. Osäker?

Förenkla seglingen med självslående fock

TV: Här flyger han i spinnakern efter båten

TV: Här klipper oljetankern segelbåten


Text: Joakim Hermansson • 2017-03-13
ArtiklarLivetOmbordBåttillbehörSegelbåt
Scroll to Top