150904.jpg

Artiklar

Segmo 30/31 – Havets vinthund

Clarence Reuterswärd sökte en båt för snabba transporter i skärgården. En bekant föreslog Segmo 30. Drygt 50 000 distansminuter senare är han evigt tacksam för det tipset. Artikel från Praktiskt Båtägande 2010.

Text: Redaktionen • 2010-09-02

Kolla in nyhetsfloden från Axopar

Paragon 31 Cabin flörtar med yrkesanvändaren

Det finns vissa varumärken som är så starka att de så att säga tar över själva betydelsen av en pryl eller en företeelse. Till exempel är rullskridskotillverkaren Rollerblades för många synonymt med inlines. Men det är inlines som är den korrekta benämningen på en rullskridsko där hjulen är placerade på rad, inte rollerblades. Ett annat exempel är Apples Ipod, som fått en liknande särställning bland mp3-spelare.

Vart vill jag då komma med det här resonemanget? Jo, i min värld när jag växte upp hemma i Bohuslän var långa slanka motorbåtar med vassa skrov, feta motorer och raka rör synonymt med Smuggler, oavsett fabrikat. Det var först långt senare som bilden klarnade och fram tonade en båt med ikonstatus som skördat stora framgångar på tävlingsbanan.

När Clarence Reuterswärd skulle skaffa en ny båt för transporter till och från sommarstället i Stockholms skärgård var siktet först inställt på en Flying Flipper Patrol. Men han fick aldrig korn på något lämpligt objekt, trots jakt på båda sidor Ös-tersjön.

– När jag kommit hem tomhänt från Finland pratade jag med Chris Kjellberg på Yachting Partner inne vid Galärbryggan. Och då frågade han mig varför jag inte tittat på Segmo. Segmo, vad är det för någon båt, undrade jag, säger Clarence Reuter-swärd.

Chris Kjellberg tryckte en broschyr i handen på Clarence Reuterswärd, som gillade vad han såg. Ett telefonsamtal senare var ett besök på varvet i Uppsala bokat. Och efter att ha sett en båt med egna ögon var han säker på sin sak. Segmo 30 hade precis allt det han sökte efter. Men det slutgiltiga beslutet behövde förankras först.

– Jag åkte hem och hämtade min fru och så åkte vi upp igen samma dag. Och så beställde vi en båt, säger han och ler.
– Jag ville ju ha en båt så fort som möjligt.

Om det lilla varvet i Uppsala och dess båtar fram till dess var okända för Clarence Reuterswärd, så är de desto mer kända i racingkretsar. Sedan mitten av 1960-talet hade LP Plastindustri – med ägaren “Segmo-Pelle” i spetsen – tillverkat racerbåtar med namn som Weedo och Smuggler. Båtar som skördat en lång rad framgångar på tävlingsbanan och vars historia inte kan berättas utan att nämna deras upphovsmän Herman Henriksson och Lennart Ebbekke. I sin civila gärning var dessa bägge adrenalinpundare flygare på SAS. När de inte flög passagerarflygplan kors och tvärs runt jorden sysselsatte de sig med att bygga båtar tillsammans med “Segmo-Pelle”.

Deras första gemensamma skapelse, Weedo 18 GT, sedermera Weedo 18 Smuggler, sjösattes första gången i början av 1960-talet. Weedo 18 befann sig i stadig evolution och 1967 hade båten vuxit med tio fot. Resultatet, Smuggler 28, krossade allt motstånd och radade upp segrar i bland annat klassiska Roslagsloppet.

Smuggler 28 blev båten på allas läppar. Både på tävlingsbanan och i en rad versioner för “vanligt” båtfolk och myndigheter runt om i världen.

Förlängde skrovet

I mitten av 1990-talet hade intresset för Smuggler 28 svalnat. I ett försök att gjuta nytt liv i modellen började Segmo-Pelle skissa på en modifiering. Genom att man satte en badbrygga på det 26-gradiga skrovet, vilket förlängde båten med två fot, och samtidigt försåg den med styrhytt reste sig Segmo 30 likt fågel Fenix ur Smuggler 28:ans spillror. Med färre steglister under vattenlinjen till förmån för ett stabiliserande slag fullbordades förvandlingen från rank racer till stabil bruksbåt.

– Man förbättrade bärigheten och lade till negativa steg, vilket gjorde den otroligt lättdriven. Slaget på sidan gjorde att båten blev stabilare, framför allt vid stillaliggande. Nu kan två 90-kilosgubbar stå på sidan av en sådan här båt utan att den kränger för mycket. Självklart vippar den över, men inte lika mycket som en Smuggler. Nu är inte Smuggler på något vis dåliga båtar. De är otroligt smäckra och snabba, men stillaliggande är de lite rankare än vad Segmon är, säger Clarence Reuterswärd.

Segmo 30/31 - Havets vinthund

Efter tolv säsonger och otaliga resor tur och retur till sommarstället, inalles mer än 40 000 distansminuter, har Clarence Reuterswärd avpolletterat familjens gamla trotjänare. Sedan fjolårets säsong sker transporterna till sommarnöjet i en Segmo 31 i stället. Den nya Segmo-modellen tillverkas i fyra versioner – Coupé, Coupé II, Transport och Sport – där skroven är identiska. Överbyggnaden på coupéversionerna har sluttande vindruta medan vindrutan på Transport lutar framåt likt Stridsbåt 90. Sport är en renodlad daycruiser med kapell. Något kapell ville inte Clarence Reuterswärd hålla på och brottas med, så valet föll på en Coupé. Något han inte ångrar.

– Många undrar om det inte blir varmt inne i kupén, men skärgården är bara en timma lång med den här båten. Öppnar du takluckorna och dörrarna mot akterdäck så fläktar det precis lika mycket som om du åker med en hel, öppen taklucka.

Ulv i fårakläder

I vinter har båten varit tillbaka på varvet för eftermontering av en däcklucka. Även om skarndäcket på Segmo 31 inte kräver något större balansnummer så kommer luckan att göra det enklare att lasta ombord packning, konstaterar Clarence Reuterswärd, som även är rätt säker på att familjens hundar kommer att uppskatta en ny entré till tryggheten. Och med en öppen ventil i nya luckan lär det fläkta ännu bättre i kupén, tippar han.

Den gamla klyschan “en ulv i fårakläder” stämmer rätt bra in på Segmos senaste skapelse. Vid en första anblick ser inte Segmo 31 så iögonfallande ut där hon ligger vid bryggan. Men någonting, oklart vad, gör ändå att blicken återvänder och fastnar. Den första ledtråden att det inte rör sig om någon vanlig dussinbåt är den missilvassa fören. Nästa ledtråd, det markant V-formade skrovet och det smala förskeppet, pekar också ut riktningen mot racing.

Alla eventuella tvivel om huruvida det finns blåblodigt racingblod i stamtavlan suddas ut när Clarence Reuterswärd baxar ut sin nästan tio meter långa och blott 2,60 meter breda båt från bryggan och vänder bredsidan till. Den svepande linje som den svarta avbärarlisten mellan skrov och däck tecknar andas en enda sak. Fart. Hela uppenbarelsen för tankarna till en frustande vinthund som precis fått vittring på haren och sträcker ut i full acceleration.

Segmo 30/31 - Havets vinthund

Att Segmo 31 i rakt nedstigande led härstammar från en renodlad offshoreracingbåt sätter givetvis sina spår. Det vassa skrovet skär vågorna som en varm kniv i smör. När PB åker med på en provtur, och för en stund får överta rodret, så flyter hon närmast uppe på vågtopparna i drygt 38 knop. Bettet i svängarna slår allt som vi tidigare har provkört.

– Du kan nästan svänga så snävt att du i praktiken möter dig själv, och under tiden tappar vi nästan ingen fart alls, säger Clarence Reuterswärd.

Segmo 30 var en mycket bra båt på alla vis, menar Clarence Reuterswärd. Men frågan är om inte 31:an är ännu ett strå vassare.

– 31:an går lite rakare, den har en liten annan brytpunkt i vattnet. Den här extra foten där bak har gjort att den går lite annorlunda – man ser det när man möter en 30- och en 31:a. I stort sett är det ingen skillnad, men det är det lilla som skiljer de två modellerna åt.

Större akterdäck

Ur ett rent praktiskt perspektiv vinner 31:an även poäng för sitt större akterdäck jämfört med föregångaren. Men när Clarence Reuterswärd summerar sina nästan 15 säsonger med Segmo 30 och 31 gör han följande reflektion.

– Letar du efter en båt finns det ingen anledning att leta efter en 31:a om det finns en bra 30:a till hands. Det är samma båt.

Båtens grundkonstruktion, med rejäla bottenstockar, är anpassad för hög fart på öppet vatten. Clarence Reuterswärd kör sin Segmo i alla väder och kvaliteten på bygget har han inga klagomål på. Båtens skrov, i handupplagt enkellaminat, är också rejält tilltaget för att tåla tuffa tag.

Allting i båten, skott och inredning, är remsat med glasfiber och plastat för att ge en så homogen och stark konstruktion som möjligt.

– Samtidigt försöker man ju hålla nere vikten. Men det är handrollat och allting är handupplagt. All glasfiber är handskuren, inpassad och lagd. Det är gammalt hederligt sätt man bygger på, men det är sandwich i däck och överbyggnad för viktens skull.

– De här båtarna är väldigt enkelt byggda. Det är inga kons-tigheter, inte mycket lull-lull, utan det är praktiskt och allt är hemproducerat. De gör allting själva på varvet. De bockar aluminium och fräser teaken.

Tillsammans med fartresurserna var det de dokumenterat goda sjöegenskaperna som var Smuggler 28:ans största tillgång. Det är också två egenskaper som Segmo 30 och 31 stoltserar med. Clarence Reuter-swärd har kört sina båtar i de mest skiftande väderförhållanden och han gör det med största tillförsikt.

– Det enda, och det gäller för vilken båt som helst, är att i medsjö kan den dyka. Men det är ju för att den är så smal i förskeppet. Men den är inte alls tillnärmelsevis lika nära som den gamla Smugglern att dyka. Om du åker i långa havssjöar så gäller det att hålla hastigheten. Saktar man av och inte har

farten så gäller det att tajma vågorna.

Transportbåt

Den typiske Segmoägaren använder sin båt främst för transporter, konstaterar Clarence Reuterswärd, som i det avseendet inte utgör något undantag. Det går att bo i båten, men det är ingen bobåt i egentlig bemärkelse. Trots storleken är komfort-nivå och boendestandard marginellt bättre än i exempelvis Ryds Camping eller Flipper 640.

Segmo 30/31 - Havets vinthund

Visst, det finns övernattningsmöjligheter – det går att bädda för två i ruffen – men det är lågt i tak. Det finns också ett utrymme på babord avsett för en toalett. Kabinen är utrustad med två soffor och ett bord på babord och ett litet pentry på styrbord, direkt bakom förarplatsen.

– Det finns ju de som köper båten som bobåt och då utrustar de den därefter. Men 70-80 procent av båtarna är inte direkt byggda för att bo i, utan de är rustade för att bo i över natten eller om man åker ut i ytterskärgården en natt eller två. Och åker du ut en fin sommardag när det är 28 grader i skuggan, då vill du ju inte sitta inne och laga mat. Då plockar du ur pent-ryt och sitter på klipporna i stället.

Med fyra ord – enkel, praktisk, lättdriven och snabb – sammanfattar Clarence Reuter-swärd sin Segmo 31. Han kunde ha lagt till packåsna. För genom åren har det transporterats både virke, cement och ett färdigspikat utedass som utan större krångel kunde lastas tvärs över akterdäck.

Olika bestyckade

Genom åren har Segmo varit bestyckad lite olika. De vanligaste motoralternativen i Segmo 31 är Volvo Penta D4 på 300 hästkrafter och D6 med ytterligare 70 hästar i stallet. Två riktiga tungviktare som väger in på 700 respektive 800 kilo. Clarence Reuterswärds Segmo 31:a är bestyckad med en D4 med 300 hästar.

– Det går inte direkt att säga vilket motoralternativ som är bäst. Det beror på, jag gillar D4 för att den är bränslesnålare. Du toppar ungefär 44-45 knop med den medan D6 toppar 48-49 knop.

Det är så liten skillnad, jag ligger och marschar i 38 knop och då drar min båt, när jag åker ensam, 1,09-1,12 liter per distans. D6:an ligger på 1,2 liter i 38 knop. Och man är ju fåfäng, har man en D6 så utnyttjar man resurserna, men då är du uppe i 1,35-1,4 liter per distans, och det blir ganska mycket pengar och bränsle på en säsong.

Volvo Pentas nya generation drev, DPH, har varit en vinstlott för Segmo-båtarna.

– De nya dreven, och framför allt propellrarna, har gett ett otroligt lyft. Det är en stor skillnad. Jag hade flera olika motorer i min gamla båt och märkte framför allt när jag bytte ut min Volvo Penta KAD 43 med 290-drev till en D4 260 med DPH-drev att båten klev upp på stegen mycket lättare, det blev mindre våt yta. Jag fick en helt “ny” båt, säger Clarence Reuterswärd.

Av: Thomas Hyrén

Segmo 30/31 - Havets vinthund Segmo 30/31 - Havets vinthund Segmo 30/31 - Havets vinthund

Segmo 30/31 - Havets vinthund

Faktaruta

Segmo 30/31
Längd: 9,15/9,45 meter
Bredd: 2,60/2,60 meter
Djup: 0,95/1,10 meter
Vikt: 2 300/2 400 kilo med VP D4
Motor: Volvo Penta KAD 43, 230 hk alt. Yanmar, 315 hk/Volvo Penta D4, 300 hk
alt. Volvo Penta D6, 370 hk
Toppfart: 44/44-50 knop beroende på motor och vindruta
Konstruktör: LP Plastindustri, Uppsala
Tillverkad: 1996-2008/2009-


Text: Redaktionen • 2010-09-02
ArtiklarLivetOmbordSegmo 30
Scroll to Top