Nautilus New Era ska kunna bära nästan 40 000 ton malm // Foto: Nautilus Minerals

Artiklar

Ska gräva guld på havets botten

Kan bära 39 000 ton malm.

Text: Martin Strömberg • 2018-05-07 Uppdaterad 2021-06-09

 

I april sjösattes världens största fartyg någonsin konstruerat för gruvdrift på havets botten i Kina, skriver Ny Teknik. 

Det 227 meter långa fartyget, Nautilus New Era, är designat av Sea Tech Solutions och kan bära 39 000 ton malm. Hela anläggningen Deep Sea Nautilus är tillverkad för att bryta guld och koppar på 1 600 meters djup i havet utanför Papua Nya Guinea.

Kanadensiska Nautilus Minerals fartyg bemannas av 200 personer, men själva arbetet på havsbottnen tas om hand av gigantiska robotar, där den minsta väger 200 ton.

De måste kunna fungera i nära nollgradigt vatten och klara ett tryck som är 150 gånger högre än vid havsytan. Robotarna testades redan i februari på 1.500 meters djup och 2019 ska brytningen starta på allvar.

På bottnen är det ett speciellt tillvägagångssätt som gäller. En robot kör upp ett spår för en ”bulk cutter” vars stora trumma tuggar upp den mineralrika bottnen. En tredje robot samlar upp och pulveriserar materialetsom sedan blandas med havsvatten. Materialet, som liknar blöt cement, skickas upp till ytfartyget. Där pumpar man bort vattnet och alla partiklar som är större än 0,008 millimeter och lasten flyttas till köparens fartyg.

 

Ska gräva guld på havets botten
Foto: Nautilus Minerals.

 

Den kopparmalm som kanadensarna förväntar sig bryta kommer att köpas av kinesiska Tongling Nonferrous Metals Group.

Kina storsatsar på djuphavsbrytning via tre egna licenser i Stillahavsregionen som ska säkra landets tillgång på koppar och sällsynta jordartsmetaller, enligt Popular Science.

Havsbottnar som har berikats av hydrotermiska öppningar har inte bara enorma fyndigheter, de håller dessutom en mycket högre procentandel metall än gruvor på land.

Enligt mätningar som Nautilus Minerals gjort har inmutningen i Bismarcksjön utanför Papua Nya Guinea en andel på sju procent koppar – att jämföra med de 0,6 procent som räcker vid konventionell gruvdrift. Andelen guld ligger på 20 gram per ton, mot genomsnittet sex gram per ton på land.

 


Text: Martin Strömberg • 2018-05-07
ArtiklarBåtnytt
Rulla till toppen