Artiklar

Skärgårdsbåten körde samma sträcka i 40 år – åtalas nu

Det verkar ha blivit tuffare tider i Stockholms skärgård. Nu har två kaptener på Utö-rederiet åtalats för att ha kört inom en skyddszon, samma sträcka de kört i 40 år.

Text: Redaktionen • 2015-03-03 Uppdaterad 2021-06-09
Skärgårdsbåten körde samma sträcka i 40 år - åtalas nu
”Silverpilen”. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silverpilen.jpg#mediaviewer/File:Silverpilen.jpg
Romson: Toatömning inget prioriterat brott
Båtfolket kommer att fortsätta tömma i sjön
Nya miljöministern målar med giftig bottenfärg
TV: Kolla in bildspelet från Allt för Sjön

3 nr av valfri båttidning för endast 99 kr

Utan att ha reagerat på 40 år åtalar nu Försvarsmakten Utö-rederiet för att de har kört inom en militär skyddzon vid Stora och Lilla Äggskären i Horsfjärden, skriver DN.se. 

Man kan ju gissa att Rysslands militära upptrappning och ubåtskaoset  i höstas ligger bakom Försvarsmaktens tuffare hållning. 

– Vi gjorde en muntlig överenskommelse med Försvarsmakten i slutet på 60-talet. En dåvarande kommendörkapten sa att det är okej så länge det är uppenbart att det inte bedrivs någon verksamhet. Sedan dess har vi alltid kört där, säger en av Utö rederis mest erfarna befälhavare till Dagens Nyheter. 

Försvarsmakten i sin tur menar att något sådant muntligt avtal inte existerar, skriver DN. 

Utö-rederiet blev varnade första gången i maj förra året, men har sedan dess fortsatt att köra inom skyddszonen, enligt dem själva av gammal vana. 

– Om det alltid varit förbjudet att köra där så har vi brutit mot det bortåt 25 000 gånger, eller åtminstone mellan 8 och 14 gånger per dygn, sa en av rederiets anställda i förhör med militärpolis enligt DN.

Rättegången mot de två kaptenerna är planerad till den 25:e mars. 


Text: Redaktionen • 2015-03-03

Rulla till toppen