Svenska HOC 33 har ett nyutvecklat, lättdrivet skrov och är fullmatad med teknik.

Artiklar

Smarta svenska båten har digital besättning

Låt båten sköta navigering och underhållningen ombord, så kan du koncentrera dig på körningen. Det blir möjligt i svenska båten HOC 33, som kan vara den mest spännande båtnyheten just nu! Till helgen premiärvisas den på den flytande mässan Allt på Sjön i Gustavsberg utanför Stockholm.

Text: Max Carlgren • 2015-12-16 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Kan HOC 33 äntligen bli en lyckad båtsatsning i Visby?

Bilder: Här är nya stora Axopar 37 – rekordbillig lyxbåt

Ett nytt skrov som ska revolutionera båtbranschen, det siktar svenska företaget Petestep på. De har tagit fram en patenterad skrovkonstruktion, som bland annat använder vattensprutet som på vanliga skrov med spraylister går ut åt sidan. Detta leder till en förlust av energi. Petestep ska ta hand om denna energi och använder den till att lyfta och driva skrovet framåt. En annan fördel med skrovformen ska vara att den både ger ett stabilt skrov vid stillaliggande och låga farter, och ändå har egenskaper som en djupt v-bottnad båt i högre planande farter. Skrovet ska också ge lägre förbrukning än traditionella skrov med steglister eller stegade båtar.

Den första båten att byggas med skrovet heter HOC 33P och är också det ett svenskt projekt. Den byggs i Visby, där man tidigare bland annat byggt Nimbus. HOC 33P kommer både i en öppen version och en kupéversion. Den är dryga tio meter lång och tre meter bred och kommer att motoriseras med Volvo Penta-dieslar, D6-400.

Men inte nog med att man är först ut med ett nytt patenterat skrov. Förutom det har man även tagit fram en egen lösning för styrning av all elektronik ombord. Vilhelm Djurberg som är vd på HOC Yachts är en av grundarna till bolaget Yacht Unit som tagit fram det nya infotainment-systemet.

– Vi har programmerat systemet så att det blir smart. Inte bara flyttat knappar till skärmen utan automatiserat så att systemet gör saker åt dig, säger Vilhelm Djurberg.

Det handlar om massor av funktioner, Vilhelm nämner bogpropeller, ankarspel, taklucka och sökljus som några exempel. En del leverantörer, som FLIR som gör mörkerkameror och Humphree som gör interceptorer, har redan idag öppna gränssnitt som gör det lätt att ansluta deras produkter till Yacht Units system. Andra hårdvaror har varit mycket svårare att integrera.

Deras system sköter allt från navigering och belysning ombord till underhållning. Tanken är att det ska bli enklare att sköta båten, att du som förare ska kunna koncentrera dig på de viktigaste uppgifterna. Det har inneburit mycket jobb och projektet har växt, men det handlar inte om att uppfinna hjulet, många av lösningarna har funnits i bilindustrin i många år.

– Vi hittade inget system som var tillräckligt bra, och när vi väl satt igång gick det inte att sluta, säger Vilhelm Djurberg.

En annan lösning som vi sett i fordonsindustrin är rattar med flera funktioner. HOC Yachts har låtit ta fram en ratt med en mängd funktioner inbyggda. Du ska kunna sköta trim, navigation och stereo utan att släppa ratten.

Kommande helgen, 2-4 september, kan du alltså för första gången kika närmare på den färdiga båten när den ställs ut på den flytande mässan Allt på Sjön i Gustavsberg. 

Smarta svenska båten har digital besättning
HOC 33ans smarta system ska hjälpa dig med allt från ankring till navigering.

Text: Max Carlgren • 2015-12-16
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top