Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum

Artiklar

Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum

Fart, teknik och adrenalin. High Speed Boat Operations Forum ­samlar ­världens ledande höghastighets­experter i ­Göteborg. Men fart är inte allt, säkerhet är minst lika viktigt.

Text: Anna Sandgren • 2016-08-15

Färgskalan i hamnen domineras totalt av svart, grått och camouflage. Det gäller såväl ­båtar som förare och besökare. High Speed Boat Operations (HSBO) Forum har intagit Göteborg. Härmed är 380 av världens mest insatta personer inom marina verksamheter som kustbevakning, polis, militär, sjöräddning, specialstyrkor, industri­representanter och forskare samlade. HSBO Forum har blivit platsen där expertis och proffs möts för att spana in nyheter, utbyta erfarenheter och kunskap inom området “hög fart till sjöss”. Arrangör är Göteborgsbaserade Ullman Dynamics, som nått världsberömmelse genom bland annat sina ergonomiska och välutformade stolar/säten för tuffa marina förhållanden.

Testkörningarna varvas med föredrag och presentationer i världsklass, diskussioner, kontaktknytande över lands- och yrkesgränser med mera. Det är helt enkelt här man ska vara om man vill befinna sig i framkant av teknikutvecklingen för snabba båtar. Utöver båtar visas också ny teknik och utrustning, dessutom delar man med sig av olika praktiska erfarenheter. I hamnen ligger 34 specialbyggda högfartsbåtar redo för testkörning, vissa av dem med kapacitet att köra upp till 100 knop. 2016 års upplaga är det största någonsin med hela 36 olika länder representerade. Flera av deltagarna är ledande ingenjörer, skeppsbyggare, forskare och båtbyggare, men också beslutande tjänstemän och militärer. 

En del av coolingbåtarna i hamnen har vi testkört tidigare. Bland annat nydanande Marell 850 WA och muskelmaskinen Dahl 32 (med 2×430 hk bensininombordare). Yamarin 81 DC med Petestep testas i detta nummer. Vissa av båtarna är väl far out för oss på Båtnytt, medan somliga är rena rama guldklimparna för oss som gillar innovation med finess.

Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum
Rafnar Embla Foto: Mikael Mahlberg

Rafnar Embla 11m

Längd 11 meter 

Bredd 3,2 meter

Vikt 3 800 kilo 

Motor 2x 20 hk Yamaha

Fart 41 knop, marschfart 30 knop

Rafnar Embla 11m

Hela vägen från Island har Rafnar Embla och dess besättning färdats för att delta under HSBO Forum, en tur där båten fick visa vad den gick för. Den vita styrhytten och den ljusorange blixten på taket gör att denna rib sticker ut i mängden från den övriga grå-svarta färgskalan. Men det är inte bara färgen som gör att Rafnar Embla sticker ut. Hela båten är byggd för att klara av största tänkbara påfrestningar i farvattnen utanför Island, även att hålla besättningen varm. Designen är speciell då tuberna böjs av ungefär efter halva fribordslängden. Den aktre delen av tuberna löper närmare vattnet för att ge ökad stabilitet vid stillaliggande samt vid låga hastigheter. Framåt fören böjer tuberna upp på ett sätt som ska ge besättningen en säkrare arbetsyta. Däremot visar sig färden inte vara särskilt torr. Vattnet sprutar när vi rasar fram över och i vågorna utanför Långedrag och vindrutetorkarna får jobba hårt. Bottenvinkeln är bara 15 grader och den speciella skrovformen ska göra båten extra hanterbar i höga vågor. Under vårt testtillfälle låg sjön relativt lugn, så vi återkommer med utförligt test när vi provkört båten i de isländska vattnen. Toppfarten för dagen ligger på 41 knop vid 5 000 varv.

Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum
Tideman RBB Foto: Mikael Mahlberg

Tideman RBB

Längd 7 meter

Bredd 2,3 meter

Vikt 2 000 kilo 

Passagerare 10

Tideman RBB (Rigid Buoyancy Boat)

Holländaren Bruno Tideman både lever och drömmer båt. Framför-allt fortsätter han alltid att designa och kreera nya båtidéer. Med sitt senaste alster säger han sig ha skapat en båt som faktiskt är som gjord för att köra upp på klippor med. Under HSBO Forum visade Tideman upp en båt i samarbete med svenska OXE Diesel och en arbetsbåt utrustad med Yanmar 6LPA-STP 315 hk och vattenjet. Som mest kom vi med diesel-Yanmarn upp i 38 knop. 

 Det finurliga med dessa arbetsbåtar ska vara tillverknings-materialet. De är gjorda i högdensitets-polyetylen (HDPE). Materialet gör att båtarna klarar av både stark tropisk hetta och kyliga arktiska förhållanden. Den här nya sortens plast sägs vara lättare än vatten och därmed osänkbar

Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum
Norsafe Munin S1200 Foto: Mikael Mahlberg
Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum
Norsafe Marathon 900 RIB Foto: Mikael Mahlberg

Norsafe Marathon 900 rib & Munin S1200

Längd 12,2 meter Bredd 3,5 meter

Vikt (med utrustning) 6 500 kilo 

Motor 3 x 300 hk (dieselutombordare)

Fart ca 55 knop (med tre personer)

Norsafe Marathon 900 RIB och Munin S1200

Norska Norsafe tillverkar högkvalitativa ribbar för militära och professionella användare. Båtarna är specialtillverkade för att tåla hård körning i lika hårt väder. De är också byggda för att vara lättmanövrerade även vid extremt höga farter. Vi provkörde Norsafe Marathon 900 RIB med nya dieselutombordarna från Mercury (se test på sidan 91 i detta nummer) och kan här bara intyga att skrovet håller vad det lovar. 

På temat “sticka ut från mängden” kvalar även Norsafes andra HSBO-representant in. Munin S1200 är en ny patrullbåt med äkta högfartskapacitet. Gångegenskaperna i hög sjö ska vara utöver det vanliga, vi återkommer om detta i framtida tester. Båten är gjord för att kunna operera ute till havs och även för att kunna stanna ute under längre perioder, med bland annat pentry, toa och kojer.

Snabbast och tuffast på High Speed Boat Operations Forum
Iguana 31 Expedition Foto: Mikael Mahlberg

Iguana 31 Expedition

Längd 9,2 meter 

Bredd 3 meter

Vikt 2 900 kilo 

Fart i vattnet 40 knop, på land 7 km/h

Iguana 31 Expedition

Iguana är en skapelse för sig som gärna vill dra blickar till sig. Upphovsmannen är en rik fransman från Normandie som ville ha det -ultimata fordonet både på land och i hav – och som samtidigt vill färdas med både högsta finess och finish. Idag lockar den både förmögna yachtägare och militära hårdingar, som attraheras av möjligheten att utforma detta terränggående fordon efter egen önskan; kulsprutor eller glittrande blingbling. 

Vi gasar loss med den välbyggda amfibiebåten och närmar oss i 40 knop strandkanten. Här saktar vi in och trycker på en knapp för att fälla ut hjulen/eller kanske snarare larvfötterna. Åtta sekunder senare fortsätter vi rätt upp på land. Iguana finns i fyra olika grundutföranden, Exclusive, Classic, Expedition och Adventure. Vår båt är utrustad med en Mercury Verado 400 hk.

TV: Det här är äkta körglädje i jättevågor

TV: Vi åker med i Leif-Ivans Cigarette 2150 hk


Text: Anna Sandgren • 2016-08-15
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top