Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

Artiklar

Sveriges farligaste vrak ska tömmas

"Räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja"

Text: Martin Strömberg • 2021-08-24

 

Nu ska oljan tas upp från Skytteren, som ligger på 74 meters djup tio km utanför Lysekil. Vraket klassas som Sveriges miljöfarligaste. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, leder operationen.

– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.

I mitten på september startar arbetet med att ta upp oljan. Det danska företaget JD Contractor anlitas av HaV efter en upphandling.

Skytteren är klassat att utgöra den största miljörisken av de miljöfarliga vrak som finns i Sverige, främst på grund av att det är så nedbrutet efter att ha legat på havsbotten i nästan 80 år. Det innehåller stora mängder olja. Volymen kan vara uppemot 400 kubikmeter, visar undersökningar. Oljan finns på minst sex platser i vraket som ligger på cirka 74 meters djup med en tidvis stark botten- och ytström.

– Skytteren ligger dessutom i en skärgård med mycket känslig natur, så det känns väldigt bra att vi nu kan genomföra den här operationen säger Fredrik Lindgren.

 

 

Skytteren har undersökts noggrant vid flera tidigare tillfällen för att göra bärgningsoperationen så effektiv som möjligt. I november 2018 genomförde HaV en större operation tillsammans med Försvarsmakten. Sommaren 2020 genomfördes ytterligare arbeten. Med en kamera monterad på en undervattensrobot dokumenterades i närbild alla delar av vraket digitalt med nästan 27 000 överlappande bilder.

– I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, säger Fredrik Lindgren.

Arbetet genomförs med dykare och undervattensrobot. Man borrar sig in till de utrymmen där oljan finns och pumpar sedan upp den till arbetsfartyget på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den efter genomfört uppdrag lämnas till ett godkänt företag för miljöriktig destruktion.

Förutom oljan ska vraket också rensas från så kallade spökgarn; förlorade fiskeredskap som ligger kvar på havsbotten och fångar fisk och andra marina djur till ingen nytta. Minst fem förlorade fiskeredskap har identifierats på vraket.

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Efter 76 år – bröderna Sullivans vrak hittat

Världens äldsta vrak funnet

Succéteamet hittade ännu ett historiskt vrak

Bottnarna fulla av fritidsbåtar – hittade 16 vrak på två dagar


Text: Martin Strömberg • 2021-08-24
ArtiklarBåtvrakLivetombord.seSkytteren
Scroll to Top