Att tömma Skytteren skulle kosta motsvarande ett års budget // Foto: iStock (Arkiv)

Artiklar

Sveriges farligaste vrak undersökt

Sänktes av sin egen besättning - nu ligger Skytteren och läcker utanför Måseskär.

Text: Martin Strömberg • 2018-11-23 Uppdaterad 2021-06-09

Historien om valkokaren Skytteren sträcker sig ända tillbaks till 1899 då hon först byggdes som passagerarfartyg för White Star Line, samma rederi som Titanic byggdes åt ungefär tio år senare.

Efter att ha gått på grund 1907 räddades S7S Suevic, som Skytteren förste hette, via en spektakulär sprängningsoperation och såldes sedan till ett norskt rederi som byggde om henne till valkokare.

Under andra världskriget hamnade Skytteren i kvarstad i Göteborg och under en operation för att transportera krigsmateriel åt de allierade upptäcktes hon och övriga båtar av tyska fartyg.

Skytteren träffades och drev brinnande över havet då kaptenen bestämde sig för att sänka henne för att undvika att tyskarna kom över lasten.

Den 110 man stora besättningen sattes i tyskt fångläger.

Sedan dess ligger hon strax utanför Måseskär, sydväst om Käringön, på 74 meters djup, och hon tros ha mellan 400-500 kubik olja ombord.

 

Sveriges farligaste vrak undersökt
Tack vare marinens U-båtsräddningsfartyg, Belos, har man kunnat undersöka Skytteren på 74 meters djup // Foto: Försvaret

I en veckas tid har dykare och experter från Marinbasen Skredsvik arbetat tillsammans utanför Måseskär under svåra förhållanden då man måste gå upp i etapper på grund av djupet och starka strömmar.

Det visade sig att fartygsplåten på sina ställen ännu är mellan 4-6 millimeter tjock och fartyget läcker ännu så mycket att man från u-båtsräddningsfartyget Belos kunde se olja på ytan och känna lukten av olja ur havet.

Skytteren kallas Sveriges miljöfarligaste vrak.

–Det talar tydligt för att vi bör tömma henne, säger Fredrik Lindgren som är utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning på Havs- och vattenmyndigheten, HaV, enligt Bohusläningen.

Men frågan är om pengarna räcker, trots att myndigheterna är medvetna om problemet. De har skjutit till 25 miljoner om året i tio år, till hjälp för att sanera de tio största miljöhoten från vrak längs den svenska kusten.

Under ett enda år skulle saneringen av Skytteren komma att kosta mer än ett helt budgetår – alltså över 25 miljoner kronor, bedömer HaV.

På onsdagen avslutades dykningarna ner till Skytteren, som gjorts möjliga av marinens u-båtsräddningsfartyg, Belos, som gästat västkusten från Karlskrona och funnits på plats här ute i en vecka.

Nu har Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten och diverse andra myndigheter tillsammans med marinen troligen kommit ett rejält steg närmare bärgning av oljan i vraket.

 

 

Så många svenska fartygsvrak hotar miljö och båtliv

Världens äldsta vrak funnet


Text: Martin Strömberg • 2018-11-23
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top