Gennakern är asymmetrisk och anpassad för brantare vinklar och högre fart. Den halsas på ett fast eller utskjutbart peke framför förstaget // Foto: Rick Tomlinson
Spinnaker eller gennaker – så väljer du rätt
Spinnaker och gennaker är båda bulliga och ofta färgglada segel i prasslig nylonduk för öppna bogar, men skiljer sig åt i prestanda och hantering. Så här väljer du rätt.
Bland många ickeseglare finns en utbredd missuppfattning att man seglar som snabbast med vindriktningen, medan vi som själva seglar vet att just platt läns, med vinden in rakt akterifrån, är något av det absolut långsammaste man kan ägna sig åt i en segelbåt.
Att låta vinden trycka på seglen och därigenom knuffa båten framåt, är nämligen ett synnerligen ineffektivt sätt att utnyttja vinden och seglen. Bättre är att skapa skärning mot vinden för att effektivare utnyttja både vingformen och den fartvind som också uppstår. Bara så är det möjligt att segla lika snabbt som, eller till och med ännu fortare, än vinden.
Ändå är vi emellanåt tvungna att kana omkring på vattnet med vinden in akterifrån, för att vi semesterseglar och vill komma till någon speciell destination, för att navigationen kräver det, eller kanske för att vi kappseglar på en krysslänsbana och inte kan hoppa över länsbenet.
Därför uppfanns för länge sedan spinnakern, och därför har den också fått en efterföljare i gennakern. Båda är förhållandevis bukiga, bulliga och ofta färgglada nylonsegel i prassligt tunn duk för öppna bogar, men de skiljer sig också mycket åt, både i hantering och i prestanda.
Att segla med spinnaker kan upplevas som komplicerat, och det underlättar om man är ett par stycken ombord som har gjort det förr och vet hur det ska gå till. Spinnakern är helt symmetrisk och sätts med en spinnakerbom som hjälper till att hålla lovartshornet stabilt och på konstant avstånd från masten. Visserligen kan man köra spinnakern även utan bom, åtminstone på platt läns och kortare stunder, men det kräver stor fingertoppskänsla för att seglet inte ska fladdra iväg utom kontroll.
I gippen är ett sådant kort tillfälle då spinnakern är helt fri, medan fördäcksgasten tar loss eller höjer spinnakerbommens mastända, så att bommen kan passera förbi förstaget och vidare ut för att stabilisera spinnakern på den nya lovartssidan.
Medan spinnakern förs på en bom högt över fördäck, halsas den asymmetriska gennakern istället på en infästning för om förstaget, gärna på ett fast eller ett utskjutbart peke som är avsett för just det ändamålet. Där sitter halshornet fast under hela seglingen, och man slipper hantera en spinnakerbom som ska flyttas i gipparna. Istället faller rorsman bara av lugnt och fint, och så dras seglet förbi mellan förstaget och sitt eget förlik. Eller så gör man en så kallad flaggipp, och låter hela gennakern gå framför sitt eget förlik. Oavsett gippvariant tycker de flesta att det är en enklare manöver än att balansera med en spinnakerbom på fördäck.
Både spinnaker och gennaker kan förses med en strumpa, som med hjälp av en manöverlina dras uppåt och nedåt över seglet, och som därigenom underlättar både sättning och nedtagning. Istället för att låta ett stort fladdrigt nylonsjok gå i topp, hissar man helt enkelt upp en korv med strumpan utanpå och seglet inuti, och sedan drar man bara upp strumpan och frigör seglet. Nedtagningen görs tvärt om, och har man inte bråttom så kan man använda strumpan även i gipparna, för att minska risken för trassel.
Gennakern är ofta skuren med mindre buk än spinnakern och lämpar sig därför bättre för fartgivande skärning mot vinden. Den asymmetriska formen ger en vingprofil som klarar brantare vinklar och högre fart. På båtar med liten förtriangel och stort storsegel kan dock gennakern vindskuggas av storseglet när man försöker segla djupare.
En annan nackdel med gennakern är att båten stannar upp i gipparna. Spinnakern har fördelen att den kan dra och ge fart genom hela gippen, och man kan låta spinnakerbom men peka mer åt lovart för att undvika vindskugga bakom storen. För kappseglarna ger spinnakern också helt andra taktiska möjligheter, då man kan gippa i vindkantringar utan att vara rädd för fartförluster. Gennakerseglare drar sig gärna för att gippa ofta, då det kostar mycket fart.
Sammantaget är gennakern ändå att föredra för familjeseglare och långseglare som vill slippa rigga spinnakerbom och krångla vid gipparna. Samtrimmade kappseglingsbesättningar kan däremot vinna en del taktiska fördelar på att köra spinnaker.
PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE
VIDEO: Häng med på provsegling av Hallberg–Rassy 50
Guide: 7 köpvärda segelbåtar från 80-talet
Europas bästa segelbåtar har utsetts – vår expert i juryn!
Text: Joakim Hermansson • 2021-03-11
Artiklar • praktisktbatagande • Joakim Hermansson • Segling • Teknik