Skrovet till Nuva M8 byggs i handupplagt enkellaminat av glasfiberarmerad polyesterplast, medan däcket och vissa detaljer utgörs av en sandwichkonstruktion med Airex PVC-skum som distansmaterial mellan skikten // Foto: Nuva Yachts
Test: Nuva M8
Välbalanserad Medelhavsbåt för soldyrkare.
Som vd för Bavarias gigantiska tyska båtfabrik propagerade spanjoren Andrés Cárdenas för en kombination av rationella och effektiva produktionsmetoder, med mycket standardiserad utrustningslista, för att kunna erbjuda ett brett program av fritidsbåtar till fördelaktiga priser. När han för ett halvdussin år sedan flyttade tillbaka hem till Barcelona igen och startade sin egen båtproduktion i Port Ginesta, ett stycke söder om den katalanska huvudstaden, anammades en liknande filosofi, men med en småskalighet som ger avsevärt större möjligheter att ta ut svängarna och kundanpassa produkterna.
Tillsammans med svärsonen David Almeida har Cárdenas till dags dato presenterat en handfull båtmodeller, alla designade av Barcelona Yacht Design. Först ut var en sexmeters motorseglare som inte blev någon större succé, utan minsann bara byggdes i ett tiotal exemplar. Det var egentligen inte förrän Nuva M6 lanserades för fyra år sedan som intresset för det nystartade varvet tog ordentlig fart.
Nuva M6 byggdes både som öppen walkaroundbetonad båt och i en mer bobar kabinversion, som nu sålts i omkring 25 exemplar vardera. Det låter möjligen inte så imponerande, men får anses helt okej för ett nystartat litet varv. Hela produktionsprocessen sker också på varvet i Port Ginesta, där till och med formarna för varje modell byggs.
Det var från kräsna kunder i närbelägna hamnar i Medelhavet som önskemålen om en större båt började höras, och Nuva M8 blev svaret på deras önskningar.
Andrés Cárdenas påpekar gärna att varvets nya båt utvecklats utifrån erfarenheter främst från lillasyster M6. Mycket riktigt har de båda båtarna samma lite kantigt grovhuggna linjer gemensamt, med den helt raka stäven, de höga friborden och de dubbla badplattformarna på var sida om utombordarna. Men M8 är betydligt längre, 9,20 meter mot lillasysters 5,99 meter. Att den heter M8 och att vattenlinjelängden anges till 7,99 meter är faktiskt bara en konsekvens av att det spanska skattesystemet innebär fördelar för båtar under åtta meters längd.
Skrovet till Nuva M8 byggs i handupplagt enkellaminat av glasfiberarmerad polyesterplast, medan däcket och vissa detaljer utgörs av en sandwichkonstruktion med Airex PVC-skum som distansmaterial mellan skikten. Den senare metoden ger både styvhet och styrka åt konstruktionen, samtidigt som den isolerar bättre än enkellaminat mot såväl köld och värme som mot oljud och buller.
Ändå är båten från första början utvecklad för ut ombordare, vars vibrationer och ljud normalt sett inte fortplantar sig i skrovet på samma sätt som med inombordsmotorer. Andra fördelar med utombordare är att de inkräktar minimalt på utrymmet ombord, kan fällas helt upp ur vattnet för att minska beväxning och är betydligt lättare och billigare både att installera och att serva.
Nuva M8 ligger långsidesförtöjd i Port Ginestas soldränkta hamn, så vi tar ett kliv direkt ner i sittbrunnen. Akteröver kan ett halvdussin personer sitta i sköna soffor runt det snyggt lackade rektangulära bordet, med en skiva av något stavlimmat och ganska mörkt träslag.
Sidoplatserna har visserligen bara en vadderad rostfri stång till ryggstöd, medan de som sitter i färdriktningen istället har en komfortabel tjock dyna att luta sig emot. Den ryggdynan kan också fällas bakåt, ner till samma nivå som sitsen, och bildar då, tillsammans med ytterligare en dyna på den nedsänkta bordsskivan, en stor och skön solbädd som mäter hela 1,8 x 1,8 meter.
På bäddens/ soffans båda sidor leder ett trappsteg ner till badplattformarna som sticker ut på respektive utombordares utsidor. Utskjutbar rostfri badstege finns emellertid bara på babordssidan, vilket ger möjlighet att montera ett ankare med tillhörande ankarspel på styrbordssidan. Även om dylikt sällan efterfrågas här i Medelhavet är det väl närmast en förutsättning för den som önskar nyttja en sådan här båt i nordiska skärgårdar.
Modulen som innehåller sittbrunnskök med kylskåp, diskho och förvaringsutrymme är sammanbyggd med förarsoffan och kostar 35 000 kronor extra, men kan givetvis vara praktisk för att slippa springa ner under däck och hämta förfriskningar till solbadande gäster.
Även uppe på fördäck finns förstås plats att lata sig och lapa sol, men det rostfria räckverket är knappt mer än knähögt och känns inte alls tillräckligt när man ska förflytta sig hit längs de ganska smala skarndäcken. Räcket slutar också gott och väl en halvmeter från stäven, och kan därför inte erbjuda någon hjälp om man skulle få för sig att på skandinaviskt vis häva sig upp på fördäcket från en brygga. Inte heller finns det något utskjutande peke som skulle underlätta en naturhamns förtöjning, bara en vass och kantig rostfri ankardävert till det förliga ankaret inklusive spel, som är en själv klarhet längs Medelhavets stränder. Ankarboxen rymmer både kätting, fendrar och förtöjningstampar.
En schäslong riktad akterut finns på förarplatsens babordssida, och mittemellan hittar vi den rökfärgade skjutdörren av plexiglas, som öppnar till båtens inre. Fyra trappsteg i samma stavlimmade och lackade utförande som sittbrunnens bordsskiva leder ner till durkytan, som är klädd med en tjock grå heltäckningsmatta. Den ingår i ett tillvalspaket med konstgjord teak på däck, gardiner och dimbar belysning under däck, ryggstöd till förpikssoffan och matbord som kan sänkas ner för att göra en V-formad dubbelbädd av sittgruppen i fören, alltihop för 91 000 kronor. Förvaringsskåpen längs skrovsidorna ingår däremot, liksom de långa skrovfönstren, i standard utförandet. Bakom nedgångstrappan kan två personer sova i den dubbelkoj som mäter 2,15 x 1,25 meter, och på babordssidan öppnar en dörr till den ganska trånga toaletten, som dock kan ståta med såväl elspolning som duschmöjlighet och 1,86 meters ståhöjd.
Tillbaka uppe vid förarplatsen kan vi konstatera att sitsens låga ryggstöd inte ger mycket till stöd vid kör ningen, men att den logotypförsedda fotplattan är desto mer ändamålsenlig. Biminitoppen ingår i ett utrustningspaket tillsammans med ankare och ankarspel för 77 000 kronor, och ger välbehövlig skugga från den heta Medelhavssolen. Den pianoblanka svarta instrument panelen hade gärna fått vara helmatt istället, för att inte reflektera solstrålarna lika mycket, men instrument och reglage är i alla fall användarvänligt placerade. Tolvtumsplottern från Simrad är ett kundönskemål för just den här båten, och normalt monterar Nuva dito navigationshjälpmedel från Garmin.
De båda Evinrudesnurrorna spinner snällt igång, och vi tar ut Nuva M8 på en provkörning i ganska skumpig sjö utanför de skyddande hamnpirarna. Vågorna erbjuder ingen möjlighet för oss att testa toppfarten, men kollegan Lori från schweiziska tidskriften Marina.ch mäter den i lugnare vatten dagen därpå till 35 knop.
Vi håller oss istället kring marschfarten 22 knop och tycker att Nuva M8 uppför sig balanserat och tryggt i sjön, med god möjlighet för föraren att parera vågorna utan att det känns osäkert. Ett visst slamrande, smällande och knakande kan höras i båten när den dunsar runt i vågorna, men det behöver inte nödvändigtvis väcka frågor om byggkvaliteten.
I dessa förhållanden vore det snarare ovanligt med en båt som inte protesterar en aning mot vår något omilda behandling.
Fotnot. Testet är tidigare publicerat i Praktiskt Båtägande 2020/10
Text: Joakim Hermansson • 2020-09-30
Artiklar • praktisktbatagande