Pursuit OS 315. Foto: Martin Ridne

Artiklar

Test: Pursuit OS 255/OS 315

Pursuit betyder jakt eller förföljande. Tidigare har fisk varit bytet,men nu siktar man alltmer på att bygga familjebåtar för dig som jagar sol och bad.

Text: Max Carlgren • 2016-01-05

Test: Pursuit DC 265

Test: Pursuit ST 310 Sport

Sex tusen kilo båt och sex hundra hästkrafter på akterspegeln. Pursuit OS 315 är helt klart en tungviktare. Dubbla reglage från Yamaha kontrollerar V6:orna och det är en lätt match för mig att manövrera ut ur hamnen. Om det är bråkigt väder finns förstås också en bogpro­peller, men det anses mer elegant att manövrera endast med motorerna. Alltså slår jag inte på bogpropellern.

Sex ton båt gör att alla rörelser blir långsamma och kontrollerade. En spak framåt och en bakåt gör att bå­ ten vrider sig runt sin egen axel. Jag glider akterut mot några bojar, lägger om och kör framåt, och trixar mig ut ur den smala hamnbassängen utan att pulsen stiger.

Sex hundra hästar kastar en rib upp i plan på ett par sekunder. En välplastad Pursuit dansar inte upp ur vatt­ net lika fort. Här handlar det om att få fart på en rejäl massa. Men det är inget större problem för Yamaha­sexorna. Visst, det tar en stund att få fart på ekipaget, men planingströskel saknas i princip helt och med ett rejält morr från motorerna marschar jag snart 30 knop. 

 

När båda spakarna är fällda rakt framåt toppar jag drygt 43 knop. Gången är rak även i svängar tack vare dubbelmontaget. Visst lutar det lite, men sikten är fri och passagerarna riskerar inte att ramla omkring i båten. Rattknopp gör att det känns lite som att ratta en lastbil, men väldigt mycket roligare. Vikten gör att all sjö under testdagen passerar obemärkt. Skrovet, med 20 graders V, käkar sig igenom alla vågor och inte en droppe vatten når vindrutetorkarna.

Pursuit OS 315 har en hardtop som gör både förar­plats och passagerarutrymme riktigt mysigt. Värmaren är på och den kalla höstdagen känns riktigt skön. Det enda som stör är att det drar lite från fönstret i framru­ tan som är öppen på glänt. Jag slår av och bråkar lite med rutan men den går inte att rubba med handkraft. Efter lite funderande visar det sig att rutan är elektriskt manövrerad, jag kan lugnt sitta på min stol med ena handen på ratten och manövrera framrutan till önskad position. 

Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 315. På amerikanskt vis väger OS 315 sex ton. Det ger stabil gång och rejäl förbrukning.
Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 315.

Knappen till framrutan säger lite om vart Pursuit är på väg. De har länge tillverkat båtar som riktar sig till de fisketokiga. Det har varit spöhållare och sumpar i varenda tänkbart utrymme. Gärna dubbelmontage för att du garanterat ska kunna ta dig hem, men den tänkta besättningen har varit ett gäng fiskare.

Idag är det annorlunda. Generalagenten Vått berättar att i USA säljs nu de flesta som familjebåtar. Man väljer inte till spöhållare och plockar bort detaljer som för tankarna till fiske. Fast för att få till en bra utflyktsbåt istället för en fiskeplattform räcker det inte med att plocka bort delar, man måste lägga till del saker också.

Och det har man gjort på OS 315. Den elstyrda rutan är en sådan detalj. Den ombonade hardtoppen en an- nan. Föraren sitter bekvämt i en rejäl stol med god sikt framåt. Passagerarplatsen saknar stol och består istället av en L-soffa. Den börjar i ett vadderat ryggstöd som låter dig slänga upp benen och ligga raklång och titta
på aktersvallet. Soffan rymmer lätt fyra personer. Här sitter man tillsammans, i skydd och med värme om man vill. Tack vare att det är öppet akterut känns det inte instängt, bara skyddat.
Vill du sitta ute flyttar du ut på det gigantiska akterdäcket. Fridborden är vadderade så att du kan luta dig mot dem och skarndäcket gör att du kan ta dig fram till fördäcket utan problem.

Under däck finns toalett, en soffa i fören med ett litet bord och en kokplatta samt mikro. Ett gäng skåp rymmer det mesta du behöver för en längre tur och midskepps finns sovutrymme för två personer. Här får två vuxna plats, du kan även bädda i soffan i fören, men det blir relativt litet och passar bäst för barn. Men en familj kan utan problem övernatta ombord en helg, eller längre om man inte har något emot att leva tätt inpå varandra.

Mitt ute på fjärden glider den mindre Pursuit OS 255 bredvid mig. Jag hoppar över och tar en tur med den en och en halv meter kortare, men hälften så tunga lillbrorsan. Här är det en ensam V8 på 350 hästar från Yamaha som står för framdrivningen. Även denna toppar runt
43 knop. Efter att ha kört OS 315 strax innan är det som att hoppa i en liten gokart. Pigg upp i plan, bra grepp i svängar med skön lutning. Ett varv på ratten ger en mjuk sväng, två varv är fullt utslag och i 35 knop mal den sig runt i en kraftig gir utan att tappa särskilt mycket fart.

Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 315. Med en hand på rattknoppen och den andra på reglaget tar du dig fram med värdighet både till sjöss och i marinan.
Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 315. I ruffen kan du käka vid trist väder. Men ska du sova rekommenderas kojerna som ligger under durken.

Pursuit OS 315

fakta Längd 9,96 meter Bredd 3,25 meter Vikt 4 989 kilo med motorer Motor max 600 hk Bränsle 1 075 liter testkörningen Motor 2 x Yamaha 300 hk Last 1 person fart 43 knop Pris 2 069 768 kronor Värt att notera + rejält byggd + bekväm – dyr outspätt Pursuit OS 315 går tvärs genom all sjö, dubbelmontaget gör den skön att köra Och en familj kan övernatta en helg utan problem. kontakt http://vatt.se

OS 255 andas fortfarande mer fiskebåt än familjebåt, även om det känns att den är på väg åt samma håll. Den ska gå att få fiskeutrustad, men de flesta kommer att köpa den som familjebåt. Det finns en liten ruff i fören där du kan sova om du inte är alltför lång. En toa är gömd under dynorna och det finns en liten ho. Mer bekvämlighet än så får du inte under däck.

Förare och passagerare sitter i varsin rejält tilltagen stol. Om du är bred om baken eller vill sätta två mindre barn i samma stol kommer det inte att vara några problem. Många mer sportiga stolar kan lätt upplevas som alltför trånga, men så är det inte här.

Hoppar du ut på det stora akterdäcket finns två stolar med ryggen mot ryggen på förar- och passagerarstolen. Här sitter du alltså vänd akterut. Längst bak finns en soffa för två personer som även rymmer en dränerad förvaringslåda och under detta sitter batteri och andra in- stallationer. Även här är friborden vadderade och spöhållarna är integrerade i relingen. Här kan du stå och fiska med bra stöd för benen utan att få blåmärken om det gungar lite. På baksidan av aktersoffan, alltså på akter- skottet, sitter räddningsstegen. Den placeras i ett fäste på den lilla badplattformen, ska du använda den som räddningsstege måste du se till att montera den innan du far överbord, väl i vattnet har du ingen möjlighet att nå den.

Både OS 255 och den större OS 315 är riktigt rejäla båtar. De tar dig ut i de flesta väder och speciellt OS 315 är som gjord för att braka runt i skitväder utan att du måste köpa en båt som ser ut som en plåtlåda.

Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 255. Med tre ton båt blir det inga jättehopp,snarare en slakt av svall. Som det är tänkt.
Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 255. Två stolar för förare och passagerare vända framåt, två stolar vända bakåt.
Test: Pursuit OS 255/OS 315
Pursuit OS 255. Ruffen är mer som ett rejält stuvutrymme än en plats att sova i.

Pursuit OS 255

fakta Längd 8,31 meter Bredd 2,67 meter Vikt 2 597 kilo med Singelmontage Motor dubbla 150 hk eller singel 350 hk Bränsle 492 liter testkörningen Motor Yamaha 350 hk Last 1 person fart 43 knop Pris 1 265 377 kronor Värt att notera + rolig att köra + bra fiskemöjligheter – liten ruff outspätt OS 255 är en fiskehoj som även fungerar för dagsturer. ruffen är liten Och blir nog snarast en rejäl stuv, den går bra i sjön Och du kan utan problem sticka till ytterskärgården utan att oroa dig för dåligt väder. kontakt http://vatt.se


Text: Max Carlgren • 2016-01-05
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top