Med dubbla skärmar kan du ha radar eller ekolod på en skärm och kartbilden på den andra. Foto: Max Carlgren

Artiklar

Test: Så bra är Navicos nya 3D-ekolod

Jakten på det bästa ekolodet fortsätter. Vi har testat Navicos nya 3D-ekolod som ska göra det ännu lättare att förstå vad du ser under båten.

Text: Max Carlgren • 2016-03-29 Uppdaterad 2021-06-09

Här är nya ekoloden från Humminbird

Här är Garmin Panoptix All-Seeing Sonar

Navicos nya 3D Structure Scan fungerar till navigatorer av modellen Lowrance HDS generation 3 och Simrad Evo2-serien. Det är alltså de senaste modellerna som klarar att köra 3D-ekolodet och det ska enligt tillverkaren ha att göra med att de måste ha tillräckligt med processorkraft för att kunna rita upp bilden av botten.
Tekniken påminner om Garmins nya ekolod Panoptix som ritar upp bilden av botten på ett liknande sätt. Garmin samt Navico med märkena Lowrance och Simrad har tagit täten bland de stora tillverkarna av ekolod. Humminbird hänger också på och samtliga tillverkare har nu ekolod som ser både åt sidan och framåt, istället för som tidigare bara rakt ned.

Jag testar Navicos 3D-ekolod både i en ­Simradnavigator och en Lowrancenavigator. Gränssnittet är detsamma och likaså funktionerna, Simrad är mer tänkt för motorbåtar och Lowrance för fiskare, men tekniken och utseendet är alltså precis likadant oavsett vilket märke du väljer.
De flesta är vana att se ekolodsbilden som en platt bild av botten sedd från sidan, där ekon från fisk ser ut som bågar eller som små animerade fiskar, beroende på vilken inställning du använder. När tekniken för sidoseende ekolod kom vidgades vyn så att ekolodet tittar ut åt sidan från båten, istället för bara rakt ned. Det gör att du ser ett större område, men bilden kan vara lite svår att tolka.

I mitten av ekolodsbilden ser du vattenpelaren under båten, denna kan misstas för att vara botten. För att göra tolkningen lättare har man tagit fram 3D-bilden. Bilden presenteras som en karta över botten efter båten och ut åt sidorna. Givaren som ger bilden är en kombinerad modell som både har en vanlig ekolodsgivare samt sidoseende givare i samma enhet. Under båten ritas en solfjäder upp som visar hur långt åt sidorna ekolodet ser.

En smart funktion är att du även får en djupsiffra samt en siffra vid varje ände av solfjädern så att du alltid kan se på bilden hur djupt det är och hur långt åt sidorna ekolodet ser. Fisk­ekon syns också tydligt mot denna solfjäder. Eftersom navigatorn har pekskärm kan du förstås ­anpassa bilden med fingerspetsarna. Bland annat kan du ta tag i ekolodsbilden och vrida den så att du ser bilden från sidan eller till och med så att ekolodsbilden av botten ritas upp bakom båten när du tittar framifrån.
Fisken presenteras med en annan färg än botten, ekolodet skiljer alltså på sådant som finns på botten och sådant som är fristående och ger det en annan färg. Står det gamla träd på botten är de också färgade, men jag tycker att det är lätt att skilja dem från fiskstim.

3D-ekolodet inkluderar inte det framåtseende ekolodet som man lanserade för Simrad för ett år sedan. Det är mer tänkt för navigation än fiske medan 3D-tekniken satsar mest på fiskare. Jag tycker att 3D-bilden är lätt att tolka. Bäst fungerar det med en delad bild där du även visar sidoseende och en traditionell ekolodsbild. Ser du fisk kan du sätta fingret på ekot och sedan visa den punkten på sjökortet. Har du autopilot kan du till och med låta båten styra tillbaka själv. På så sätt kommer du till rätta med ett av de största problemen för en ovan ekolodsanvändare: att förstå hur långt du passerat fisken och att hitta tillbaka till den så att du kan dra upp den.

Test: Så bra är Navicos nya 3D-ekolod
Den övre halvan visar det sidoseende ekolodet i den traditionella vyn ovanifrån. Den nedre visar 3D-vyn som kan visas bakifrån, från sidan eller rakt framifrån.
Foto: Max Carlgren
Test: Så bra är Navicos nya 3D-ekolod
Trollingfunktionen låter dig styra elmotorn från navigatorskärmen. Sätter du en waypoint i ekolodsbilden kan autopiloten ta dig tillbaka till den punkten.
Foto: Max Carlgren

Fråga experten Max Carlgren om båtprylar

Humminbirds nya skapar kartor i realtid

Ny värsting från Raymarine


Text: Max Carlgren • 2016-03-29
ArtiklarLivetOmbordBåttillbehörNavigationTeknik
Scroll to Top