Albin 25 och Nimbus 26 i all ära, men de börjar bli till åren och en ny generation kan numera klassikerstämplas. Foto: Martin Ridne
Tidernas bästa familjebåtar
Ett antal svenska modeller från 80- och 90-talet utgör en gyllene generation som faktiskt spöar moderna familjemotorbåtar i de flesta grenar. Vi förklarar varför.
Det här är en artikel ur specialnumret Klassiska svenska båtar från 2018.
Be en båtmänniska nämna några klassiska familjebåtar, så kommer du att få höra en ramsa med Albin 25, Nimbus 26, Ockelbo 21 DC och Coronet 21 DC, lika säkert som att ett skolbarn räknar upp Vänern och Vättern först i listan över svenska sjöar.
Även om en hel av dessa ikoner lever kvar i de svenska hamnarna börjar bestånden tunnas ut. Den första generationens svenska fritidsbåtar i plast har passerat 50-årsstrecket och åldern börjar ta ut sin rätt. Hur länge en plastbåt håller tvistar de lärde om.
Till skillnad från plåten i en bil rostar plasten aldrig men håller ändå inte för evigt. Plastexperten och professorn Ulf Gedde vid KTH anger minst 100 år och max 200 år som en teoretisk livslängd. Det som sätter punkt är UV-strålningen som långsamt gör plasten spröd. Långt innan dess slits förstås de flesta båtar ut, när vatten letar sig in i laminatet, motorer går sönder och dynor börjar mögla.

Men ett antal av dem får ett långt och uppskattat liv, och några blir älskade klassiker. Hur blir en båt en klassiker? Jo, den älskas av generation efter generation. Den håller värdet. Och den har tillverkats i många exemplar, lätt att få tag i för sugna köpare.
En gyllene era för familjebåtar var 1980- och 90-talen. De exemplaren har nu hängt med i 30–40 år och kommer att hänga med i många år till. Vissa av dem är på många sätt fulländade familjebåtar – de är bekvämare än sina föregångare, men också på många sätt trevligare än moderna efterträdare. Dessa ”nya” klassiker är båtar med inbyggt självförtroende.
Båtar med auktoritet
Den som besöker dagens båtmässor slås av den brist på fantasi – eller mod – som dagens producenter lider av. Självförtroendet i branschen är lågt: ”folk har så många intressen idag och vill sällan övernatta i båten” heter det, och därför är dagens familjebåtar på sex till nio meter ofta daycruisers eller hyttbåtar, tänkta för färder över dagen.
De varv som ändå vågar sig på att bygga familjebåtar konstruerade för en längre semester tar i från tårna och bygger enorma lyxbåtar, späckade med dyr utrustning.

Under 70-, 80- och 90-talen skapades båtarna för dem som älskar att vara till sjöss. Det märks tydligast om du slår dig ned i sofforna på någon av de moderna klassikerna i denna tidning. Medan moderna familjebåtar ofta är salongsbåtar, hermetiskt tillslutna för att skydda de åkande mot elementen, låter 90-talets öppna sittbrunnar passagerarna möta havsbrisen, solljuset och måsskriken utan glasvägg emellan. Än tydligare blir det om du vill sova ombord.
För ungefär 25 år sedan nådde akterruffens utveckling en höjdpunkt. Denna fantastiska idé – som låter barn och föräldrar sova avskilt och gör att även en åtta meter lång båt känns rätt stor – är fulländad i Forbina 9000. Bieffekten av ruffarna blir just den fina sittbrunnen däremellan, som blir dessutom djup, vindskyddad och känns trygg när du kommer ut i sjögång på en öppen fjärd.

Forbina 9000 är för övrigt en stark kandidat till titeln Världens Bästa Familjebåt Någonsin. På tio meters längd har konstruktören Göran Forsberg trollat in de två ruffarna samt en flybridge som gör att tre personer sitter högt över vågorna med majestätisk utsikt mot horisonten. Någon modern motsvarighet till Forbina 9000 finns inte.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/forbina-9000-svenskens-drombat
Finurligt från Norrland
En mindre men lika fiffig båt är dockskåpet från Norrlångträsk, Uttern 6300. Den är ett bevis på att även små båtar kan vara bekväma. På bara sex meters längd fick Uttern till en familjebåt med stor ruff, rymlig U-soffa i aktersoffan och en mycket skyddad sittbrunn.

I jämförelse med Utterns moderna motsvarighet, den öppna daycruisern D70, bjuder 6300 på bättre vindskydd och smartare planering. Överbyggnaden är hög, sikten god och rutorna höga. Och tack vare att inredningen helt är gjord i teak blir mysfaktorn skyhög.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/klassikern-orrskar-850
Uttern-båtars Niklas Sandström, som år 1994 sålde Uttern till Brunswick, säger själv att 6300:an är hans favoritmodell genom tiderna. Det kanske bästa med båten: Uttern 6300 går fint med 90 hästkrafter på akterspegeln, medan moderna Uttern D70 kräver 200.

En annan norrländsk snilleblixt från 80-talet är Orrskär 850, som kallades ”viskningen från Norrland” på grund av den unika konstruktionen med dubbla motorhuvar. De dämpar dieselmotorns brölande till ett tyst spinnande och är den enda lösningen i historien som lyckats få ned motorljudet i familjebåtar till acceptabla nivåer. Dessvärre har ingen av nutidens båttillverkare följt efter Orrskär, så söker du en tyst familjebåt är 850:an fortfarande det bästa valet.
Klassikernas klassiker
Den som någon gång suttit i aktersoffan på en Nimbus 28 DC undrar varför inte alla båtar har begåvats med så sköna dynor. Den mjuka, bulliga soffan sväljer tio personer, som alla sitter utmärkt skyddade av den höga, nästintill spikraka vindrutan. En modernare efterträdare heter W9 och även om jag ännu inte provkört den kan jag lova att frisyren klarar sig bättre i den gamla 28 DC.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/nimbus-28-dc-genombrottet
Nimo 26 Fly är en uppfinningsrik flybridgebåt från Falun, ritad av dalkarlen Nils Morelius. Efter storsäljare som Nimo 27 och daycruisern Nimo 22 ritade han på 1990-talet den kompakta men smarta 26 Fly.

Idag skulle få båttillverkare drömma om att klämma in fyra kojplatser, flybridge för tre, väl skyddad uteplats på akterdäcket, ett hyggligt pentry och en fullt fungerande toalett i ett åtta meter långt skrov, men Nimo 26 är en lyckad familjebåt som håller för längre semestrar till sjöss. Att polska Galeon köpte formarna och fortsatte produktionen efter att Morelius lagt ned, är ett tecken på hur väl han lyckades.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/test-nimo-26
Mer klassisk än Storebro Royal Cruiser 31 Baltic kan en motorbåt knappast bli. Denna långkörare kom redan 1975 men tillverkades främst på 80- och 90-talet. De flesta älskar den för den fenomenala träinredningen, charmen och höga kvaliteten. Själv minns jag en intervju med dykaren Niklas Eriksson, som bärgat över 700 fritidsbåtar åt försäkringsbolag. Han har tagit upp alla märken, utom ett: Storebro.
– De har ju höga fribord, även i aktern. Men sedan är de också välbyggda i allt från genomföringar till självlänsar, sa Niklas Eriksson.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/storebro-31-baltic-dubbelruffarnas-rolls-royce
Den sista klassikern bland motorbåtarna i denna tidning är Nimbus 320 Coupé, en modernare båt än de övriga i samlingen. Precis som dagens långfärdsbåtar från Nimbus har 320 Coupé en inglasad salong där passagerarna färdas tryggt och skyddat.

Skrovet är halvplanande och toppar 25 knop, men de flesta kör betydligt långsammare och njuter av utsikten från den skyddade salongen. Konceptet blev en hit och 320 Coupé blev en av Göteborgsvarvets största framgångar någonsin med cirka 1 000 tillverkade exemplar. Kvaliteten är, som oftast med Nimbus, på topp. Det skyhöga andrahandsvärdet sitter i efter 20 år, men nuförtiden går det att få tag i en av dessa åtråvärda båtar för under en miljon kronor.
Framtidens klassiker på el
De moderna klassikerna i denna tidning kommer att fortsätta glädja många generationer båtmänniskor. De svenska varven som byggde dem – Nimbus, Nimo, Uttern, Forbina och Orrskär – är det däremot olika gott ställt med.
Pursvenska Uttern i Norrlångträsk såldes till USA och båtarna designas numera i Florida. Nimbus tuffar på som förut och gör precis som på 90-talet långfärdsbåtar för dem som gillar att vara till sjöss. Nimo är sedan länge borta och medan Forbina-båtar för en slumrande tillvaro i Karlstad har Orrskär-båtar lagt ned, trots den viskande succén.

Klart är att den svenska båtindustrins storhetstid är över. De familjebåtar som säljs i Sverige idag kommer från polska varv och är oftast av finskt eller norskt märke. Kanske har det att göra med den självklara pondus denna tidnings moderna klassiker byggdes med under 80- och 90-talen.
Då var det en främmande tanke för de stolta varven Nimbus, Nord West, Storebro med flera att flytta produktionen till låglöneländer. När lågkonjunkturen sedan slog till 2008 raderades industrin ut i Sverige, medan de finska och norska båttillverkarna, som fick statligt stöd och i vissa fall redan flytt nordiska löner och börjat göra sina båtar i Polen, klarade sig bättre.
Att nästa generation klassiska familjebåtar kommer från Sverige är därför långt ifrån självklart. Och hur kommer de att se ut?

På landbacken ersätter elektriciteten diesel och bensin. Båtarna lär följa efter. När dessa rader skrivs håller tyska städer som bäst på att förbjuda dieselbilar. Frågan är hur länge det går att göra större, bekvämare och snabbare båtar som drar enorma mängder energi. Om båtarna i framtiden ska gå på el lär vi i alla fall inledningsvis behöva göra lättare och mer lättdrivna farkoster – eller långsammare.
Kanske blir framtidens klassiker en eldriven Albin 25?
Det här är en artikel ur specialnumret Klassiska svenska båtar från 2018. Teckna en prenumeration på flipp.se och läs Praktiskt Båtägande och ett flertal andra magasin.
Läs mer:
Text: Mikael Mahlberg • 2025-03-12




